Ny båt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny båt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ny båt

Hej är ny medlem på denna sajt.Skulle vilja ha hjälp med en fråga om en båt.Det är en silver shark 605 2006 med 135 hästars verado motor pris 295.Vad jag skull vilja veta om det är en bra trolling o spinningbåt och hur den uppträder i lite grövre sjö?Hur är motorn?Priset?Fiske i mälaren o stockholms skärgård.Tacksam för svar Mvh.Roger.

Hej Smulan !

Har inte personlig erf av denna båt men kan i alla fall säga att det är en häftig båt med en bra maskin. Bekanta, samt det jag sett på sjön, säger att dom har alldeles utmärkt gång även i lite tuffare sjö, dom går fint i vattnet och motorn är perfekt till båtens storlek. Att spinnfiska från den är inga problem, däremot trolling så undrar jag om det är WA-modellen du syftar på, WA-båtar är oftast utmärkt för trolling om hytten är en bit fram och ger lite öppet utrymme i aktern? Om inte så kan det bli knepigare att trolla kan jag tänka mig (utan att veta) då det blir lite trångt akterut i båten. men det beror på hur man trollar och vad man värdesätter mest.

Priset går inte att uttala sig om, även om jag spontant kan tycka att 295 . . för en 5 år gammal båt är aningen för mycket men därtill kommer skicket samt ev. extra-utrustning in i bilden så kolla å jämför med fler objekt är det bästa tippset.
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Silver Shark 605 är en WA modell som är en bra trollingbåt men pga hytten lite sämre till spinnfiske då man ofta vill kunna röra sig runt hela båten om man är flera ombord.

Skrovet på denna är samma som vanliga Shark 580 som jag fiskat mycket ifrån under flera år och det sköter sig bra i även hyfsat grov sjö och hytten ger lite mera skydd för ryksjö och bra förvaring av prylar, däremot den motorn skulle jag inte vilja ha, den är ett kraftpaket gjord för högfartsprestanda men är dyr i drift pga högre bränsleförbrukning pga kompressorsystemet.
      Tester visar att Veradon på vissa varvtal förbrukar nästan dubbelt så mycket bränsle som en motsvarande 4 Taktare på samma båt och fart, så ska du köpa den så räkna med höga bräsnlenotor.

Sharken behöver inte mera än 115hk för att marscha bra och då går den billigt, polarens Shark med en Suzuki 115 hk marschar 28 knop och drar då 0,65 l/nm och det är helt OK 605WA är lite tyngre men inte så mycket att det ger några stora skillnader men rimlig gissning är att Du marschar 26-28 knop och drar ca 0,8 l/nm med en 4Taktare då inte Veradon då lär Du näpperligen inte komma under litern!

En sak som flera ägare av den båten sagt är att hytten är trång och att passagen på sidan är trång det märks mest när man är välklädd som vår och höst med flytoverall och stövlar då blir det knöligt att gå mellan för och akter på båten, då gångdäcket är för samlt för att få ner hela foten med stora stövlar ska man vara i hytten så får man inte lida av cellskräck men annars är det en bra båt.

295 tkr låter som AXE sa lite högt om det inte ingår en del utrustning och skicket är perfekt, stora orosmomentet på den kombon är återigen motorn som du inte kan veta hur den körts och då kan dyra reparationer snart komma att behövas!!

Kommentera

den är ett kraftpaket gjord för högfartsprestanda men är dyr i drift pga högre bränsleförbrukning pga kompressorsystemet.
        Tester visar att Veradon på vissa varvtal förbrukar nästan dubbelt så mycket bränsle
        Bra Rospigg att du sa hela sanningen och inte bara halva som vissa gör.

Murclan är betydligt råare än jappsen, bra fartmaskin som du sa, och det är inte fel. Sen det där med soppan, vissa varvtal JA men överlag, , bästa marchfart där 90% av gångtiden ligger är inte skillnaden så stor så vill man ha en rå fart å kraftmaskin så är det en bra motor, Även om jag personligen sätter alla jappsar före i ranking.
        Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Tacksam.

Tack så mycket för eran input tror båten går bort efter era åsikter.Vill helst ha en båt med alu och liten ruff för familjen.Vilken skulle ni välja av alu båtar då utan ruff?Mvh Roger.

Kommentera

Om man vill ha alu med ruff så är dom ju ganska läckra =)

finns ju även svensk återförsäljare nu förtiden !

Kommentera

Ursprungligen postat av smulan Visa inlägg
              Tack så mycket för eran input tror båten går bort efter era åsikter.Vill helst ha en båt med alu och liten ruff för familjen.Vilken skulle ni välja av alu båtar då utan ruff?Mvh Roger.
              Det är inte så lätt att tipsa då det hänger på vad Du/Ni prioriterar för egenskaper för båten alltså vad den ska vara bäst på och användas mest till. Ska den vara för trolling, familjeåka och ge passasgerarna skydd då är en WA eller förruffad båt bra val, men ska det vara en båt för främst spinnfiske som också ska kunna nyttjas till familjebruk ja då skulle iaf jag skippa ruffen för att få maximal öppen yta för spösvingande, men då blir komforten för familjen lägre.

Så lägg upp Dina användningsprioriteringar i turordning så kommer det att bli lättare att ge vettiga tips.

Kommentera

När är bäst att köpa på våren när utbudet är stört =Okej ska försöka vara lite tydligare.1Trolling spinnfiske2 badbåt och absolut aluminium.Kommer mest att vara i mälaren och utö trakterna budget ca 200-280 .Gärna förslag på motor också.När ska man köpa på våren när utbudet är som störst eller?Typ efter båtmässan.
                Senast ändrad av smulan; 2011-01-08, 12:10.

Kommentera

Kikade lite på vad som fanns ute nu och denna http://www.blocket.se/stockholm/Silv....htm?ca=10&w=3 är samma kombo som polarens och den är en grym alroundbåt för dina behov, visst det blir blött om det är grov sjö och en heldag ute på öppet vatten med trolling men lite koll på vädret ihop med sunt förnuft och bra kläder så är det lungt. Däremot vinner Du massor vid spinnfisket pga de rena ytorna.

Priset på denna verkar vettigt men kan tas ner en del, bäst för priset är att köpa nu men då kan Du inte testköra vilket är en nackdel inför vårens mässor och islossning så går priserna upp en del igen och utbudet ökar, och då kan Du testa bättre.

Jag köpte min Rival i Feb hämtade den i varmgarage i Stockholm och körde till min inomhusuppställning och lade i på våren och allt funkade perfekt, men då hade jag kolalt noga på allt och det var inte direkt den första båt jag köpte beg så lite koll är bra att ha om Du ska köpa otestat.
                  Oavsett när Du köper så ska ju alla papper vara i ordning och även servicebok på motorn så Du vet om den är verkstadsservad eller hemservad, stor skillnad beroende på hur duktig hempularen är!!

Gör en visuell kontroll efter skador från grundkörning på både skrov och motor, även inuti för lagningar drar ner priset.

Andra bra alternativ för Ditt fiske är Buster Magnum CC äldre skrovet, Buster XXL CC, Silver Eagle CC.

Vill Du ha nya båtar så kolla på Faster de har en 585 som man kan få anpassad för sitt ändamål med viss utrustning förmonterad, och tex borttagbar aktersoffa som är bra, dessa säljs med Selva motoerer om i grunden är Yamaha men billigare så bra maskiner.

Vill Du ha mera "arbetsstuk" på båten så finns det ett antal varv som bygger sådana men de är dyrare men väldigt stabila saker.

Motormässigt så skulle jag enbart titta på 4Taktare och prioordning för mig är Yamaha (Selva), Suzuki, Honda och Mercury. Bra grundtips för att gitta rätt storlek på motorn för båten är att välja en som hamnar i mitten av övre halvan av vad båten är rekomenderad för, så säger tillverkaren att det är rek. med 70-130 så är en 115 hk oftast rätt då de ofta är byggda på samma block som 90 hk men ger mera kraft med samma vikt!

Hoppas det klarnade lite

Kommentera

tack

Tack så mycket för din tid värkar väldigt klokt.Finns inte mycket av den sortens båtar nu på nätet, men det är väl bara att hålla ögonen på blocket och se vad som dyker upp.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 825 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka