Båt för stående fiske??! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Båt för stående fiske??!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
    Ska du ro finns det bara två båtar som jag kan tipsa om. Speciellt om du ska både ro och köra med motor. Crescent 42 och Uttern 370. Äger just nu bägge typerna. Det är just nu dom bästa plastbåtar på marknaden för fiske. Där rodd står på programmet och är stadiga till tusen. Uttern 370 går att köra med en 8- 15 hk på akterspegel. Bäst är om man är själv med en rorkult från Biltema.
    Går då som ett skållat troll. Båten är ju halvplanande, så därför pallar den med farten bra. Men planar ju även om man är två med en 9,9 eller 15 hk. Har kollat av vartenda båttyp för mitt fiske i insjöar och innerskärgårdar.
    Och kommit fram efter många år att dessa båttyper är outstanding.
    Annars gäller ju planande och lite större båtar för fart och svårare vatten. Där det kanske är öppnare skärgård som inte har några öar att smyga bakom. Eller helt enkelt ligger öppet för sydliga vindar. Typ Kaggfjärden nere i Grödinge. Nära anslutning till Mörkö.
    Ockelbo B 14 går bort. Omöjlig att ro, om det inte är vinstilla. Äger en själv sen många år.
    Hej Snurra-Gurra och Gott Nytt År!

Uttern har väl alltid varit känd för sina kvalitetsbåtar. Crescent hade också bra kvalitetsrykte så länge de tillverkades i Varberg här i Sverige. Även om det har runnit iväg många vintrar och vårar minns jag en riktigt kall januaridag när de gamla Team Saida-kompisarna Håkan "Hågge" Andersson (Detroit Red Wings), Christer Rockström (New York Rangers) och jag snigelkörde och sparkade oss fram med Christers Crescent 500 mellan isflaken utanför Dalarö för att leta oss ut till öppna Havsöringsvatten. "Hågge" var pausintervjuad av TV under ishockeyn nu i dagarna mellan Sverige och Ryssland under ungdoms-VM.

Gurra, jag läste om dig i senaste Fiske För Alla....och tänkte på hur mycket du har att lära ut till unga fiskare här på FiskeSnack om fiske efter Abborre, Gädda och Gös. Utan att nämna några speciella vatten och sjöar kan du tveklöst göra många ungdomar och nybörjare här till riktiga pimpelproffs nu i vinter....

Go for the Big Ones!

Old Firehand
    www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Tjenare jag har en ockelbo b15 som jag tänkte sälja. Den är nymålad och upprustad förra året, vi har bygt om akterspegeln till lång rigg, sitter en 15 hästar parsun motor på den. Motorn köpt år 2010 så det är fortfarande garanti. Du kan kolla på mina bilder hur den ser ut. elmotorn är bortplockad. 15 vill jag nog ha för den lite mer än din budget dock. Motorn kostade 17000 om jag inte minns fel. Bara att skriva om du är intresserad. Det är en båt som är stabil allafall

Kommentera

Har haft en utter 465 med 9,9hk sedan någon gång på 70-talet (kanske ännu tidigare) då pappa fick den med landstället han köpte på den tiden. Vi har enbart använt den i stockholms norra skärgård kring kappelskär där det har tendens att blåsa på rätt bra emellanåt. Hösten 2009 va jag och polarn ute och jerka i 10-15m/s vindar. Det va lite hopplöst att kasta i sådana vindar men vi trotsade vädergudarna och fick en hel fisk. Den går kanon i sjön och med tanke på att du skrev att du skulle använda den i en liten insjö löper du ingen risk för att utsättas för den typen av väder. Uttern båtarna i 400 serien är dessutom osänkbara vilket jag inte tror att dom andra nämnda i tråden är utom bustrarna. Just 465 är ganska svår att få tag på men det finns både större och mindre modeller. Har för mig att den mindre hette 440 och den var precis lika sjöduglig. Modellen större tror jag hette 490 men är inte säker. Jag syftar nu på dom gamla roddbåts modellerna. Det finns även med styrpulpet om man vill ha det.

Här hittar du en referens bild http://www.sokbat.se/bat-uttern-465-6887.aspx

Jag tror även att företaget Sandström har börjat bygga dessa igen, eller med liknande skrov iaf men är inte säker.
        Senast ändrad av nathe01; 2011-01-05, 16:42.

Kommentera

Har en Quintrex 350 Explorer. Ny utställningsbåt med begagnad Yamaha F8 4-takt från -00. Prislapp på 35.000:- Ord pris båt ca 27.000:- Motorn lite körd, leveraras servad och genomgången med 6mån garanti enl. konsumentköplag.

Bättre fiskebåt i den storleken och prisklassen får du leta efter...

MVH/Gimmy, Honda ATV Center
          [FONT="Verdana"]www.facebook.com/atvcenterfishingteam[/FONT]

Kommentera

Eino, ja du har helt rätt om Crescent 364. Har ju en sån och fiskar mycket genom åren med den. 444 är heller inte dum. Nackdelen är som du skriver båda lite ranka. Men är lätta att bära i stället. Min B 14 ligger i Tullingesjön. Där den får hälsa på Mälaren ibland med 15 hästaren. Väldigt stadig, men enkelbottnad och fladdrig i båtbotten vid färd. Hade den båten byggts dubbelbottnad hade det varit en bästsäljare.
            Äldre Uttern är som påpekats här är bra båtar. Akterspeglarna kan vara undermåliga av att dom fått ta emot för stora motorstyrkor.
            Än för vad dom är anpassade för.
            Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Old F, tack för det du gäddproffessorn he he. Man har väl varit lite halvtokig i fiske precis som många här.
              I bland träffar man på nån junior (dom var det en gång) som man tagit med på fiske.
              Det var ju när vi hade Farsta FF och med stor kull juniorer. Nu är dom ju män med familj och ungar.
              Jättekul när man gett dom ett intresse som varar hela livet. Synd bara att många föräldrar hellre lägger ner pengar på alkohol än sina barns fiskeintresse.
              Såg det alldeles för många gånger. En av grabbarna blev grovt kriminell, men har idag lugnat ner sig.
              En dog i en källare av sniffning. Var en av grabbarna som jag tog under mina vingar. Men räckte inte till.
              Hade lovat honom en fisketur, men hade inte tid. Hade min son som också behövde min tid. Farsan hans brydde sig bara om spriten. Är så glad att det finns så många goa grabbar här som satsar på fiske.
              Är räddningen från knark, sprit och piller trillande.
              Ha det bra Oldis. Ska ut i morgon på Magis och jaga nåt stort. Är neråt Forsån i morgon om du åker nånstans. Vid mynningen sitter det tre goa gubbar i morgon och balanserar.
              Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Bestämt mig för en ryds tror jag...425 eller 405...nån att föredra för stabilitet,utrymme?

Kommentera

Ockelbo B14 som Eino nämner är en riktigt bra båt som man i princip kan få gratis om man hittar rätt säljare. Denna båt verkar dessutom ofta (?) vara i relativt bra skick så det är nog ingen jätterisk att man köper på sig en riktigt nedgången båt om man inte har ett vant öga för att upptäcka de klassiska bristerna en plastbåt kan få med åren.

Kommentera

Tycker 405,420 och 425 verkar så ruskigt lika!!!
                    Vad väger en sånn här?! Vart ska man leta, vet om blocket men vart mer?
                    Senast ändrad av jaesaren; 2011-01-05, 22:04.

Kommentera

Hörde att du var intresserad av ryds 425 eller hörde jag fel hittade en på blocket nyss http://www.blocket.se/orebro/Ryds_42....htm?ca=17&w=3
                      Min blogg Min youtube channel Fiske+Båtar=Livet

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 825 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka