Quintrex 390 eller 440. Buster s cc nya modellen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Quintrex 390 eller 440. Buster s cc nya modellen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Vad pratar vi för fartresurser på en 440 Pro med 50hk och två resp. tre pers ?
    Ärlig fart med GPS alltså, ingen trycklogg eller ekolod el. dyl.....
    Någon som testat med 60hk ?

Kommentera

Ja nu håller jag ju på att köra in min motor men på filmen hade jag runt 25knop och en bit över 4000rpm. Vill inte botta ur den förrän motorn är inkörd men jag skulle gissa att jag hamnar på 30knop +. Var ute i söndags och då gjorde vi styvt 20 knop med två pers runt 4000rpm. Försäkringsbolagen skulle nog inte gilla 60hk. Pro är godkänd för max 50 vilket var svårt att övertyga mitt bolag att godkänna innan dom hade kollat upp det.

Kommentera

Ursprungligen postat av gerjoh Visa inlägg
        Ja nu håller jag ju på att köra in min motor men på filmen hade jag runt 25knop och en bit över 4000rpm. Vill inte botta ur den förrän motorn är inkörd men jag skulle gissa att jag hamnar på 30knop +. Var ute i söndags och då gjorde vi styvt 20 knop med två pers runt 4000rpm. Försäkringsbolagen skulle nog inte gilla 60hk. Pro är godkänd för max 50 vilket var svårt att övertyga mitt bolag att godkänna innan dom hade kollat upp det.
        OK, någon som testat med E-TEC 50hk ?

P.S. Har fått lära mig att inkörning nuförtiden innebär att man inte kör konstant på samma varv
        utan byter lite då o då !? Alltså helt ok att köra även full gas i perioder.
        Olika skolor kanske .... vet att man förr gjorde precis som du säger,
        d.v.s. ingen full gas första 10 timmarna el. dyl.

Kommentera

Ursprungligen postat av Spy Visa inlägg
          OK, någon som testat med E-TEC 50hk ?

P.S. Har fått lära mig att inkörning nuförtiden innebär att man inte kör konstant på samma varv
          utan byter lite då o då !? Alltså helt ok att köra även full gas i perioder.
          Olika skolor kanske .... vet att man förr gjorde precis som du säger,
          d.v.s. ingen full gas första 10 timmarna el. dyl.
          Jag följer bara vad som är rekomenderat enligt instruktionsboken, inkörningen skall vara 20 tim. E-tec är ju en tvåtaktare har ju lite bättre "kilpp", i alla fall i det lägre registret men vid toppfart är det nog ingen skillnad. Han jag köpte båten av har en E-tec på sin 440 Shadow och han är nöjd med den. För mig var det självklara valet en Honda. Hade en 50 Merc från 2009 på min förra båt och Hondan är betydligt tystare!!!

Kommentera

Ger mig in i debatten, jag kör ju också en 440 Hornet med e-tec 50. Den kommer upp i 28-29 knop ca 5000 varv när jag är själv, går som ett tåg. Då finns det ganska mycket extra vikt i min båt med Tee Top, solpaneler (ca 60 kg extra) och totalt tre batterier. Jämför då med min gamla Arkip 460 så är denna kortare båt stadigare, snabbare och på alla sätt mer "fiskebåt". Då måste jag ändå säga att jag var väldigt nöjd med Lindern ändå...

http://fisheco.se/media/69f95e957cb4...6869d4d881.jpg
            "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
            "Keep it simple"

//Jan O
            www.fisheco.se
            www.brofiske.net
            www.magazinefisheco.se

Kommentera

Har en 440 med 40hk etec. Ligger på topp i 28-29 har jag för mig.
              http://www.frallansfiskeblogg.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Jan O Visa inlägg
                Ger mig in i debatten, jag kör ju också en 440 Hornet med e-tec 50. Den kommer upp i 28-29 knop ca 5000 varv när jag är själv, går som ett tåg. Då finns det ganska mycket extra vikt i min båt med Tee Top, solpaneler (ca 60 kg extra) och totalt tre batterier. Jämför då med min gamla Arkip 460 så är denna kortare båt stadigare, snabbare och på alla sätt mer "fiskebåt". Då måste jag ändå säga att jag var väldigt nöjd med Lindern ändå...

http://fisheco.se/media/69f95e957cb4...6869d4d881.jpg
                Jag pratade med dig på fiskemässan i april. Det var då jag bestämde mig för en 440. Hade kollat på 390 först men den var för liten. Fantastisk båt!!! Toppfarten tycker jag är ganska ointressant däremot låg soppaförbrukning i marschfart run 20knop är av intresse. Man kan ju prova olika propellrar om man vill testa lite!! Sketfeske på er!!!!

Kommentera

Hej, vad roligt, jag minns vårt samtal. Du har helt rätt om toppfart, marshfart kring 22 knop är idealiskt för denna båt, åtminstone för mig. Jag ska faktiskt titta på en annan propeller, vill hellre ha mer kraft än fart...
                  "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
                  "Keep it simple"

//Jan O
                  www.fisheco.se
                  www.brofiske.net
                  www.magazinefisheco.se

Kommentera

Ja det var trevligt. Det var samtalet med dig och att jag fick möjlighet att titta på båtarna i verkligheten som gjorde att valet föll på 440. Jag är ingen expert på propellrar men jag vet att min motor levererades med en propeller som har ett steg större vinkel på bladen (11,1x14 är min propeller märkt med mot 11,1x13 som är normalt) det jag var intesserad av var att få en fart på runt 2 knop på tomgång för trolling och det har jag med denna propeller. Båten har ju ingen eller mycket liten planingströskel så kraften anser jag som fullt tillräcklig. Med minskande bladvinkel får man ju mer kraft. Skall provköra lite mer innan jag bestämmer hur jag skall göra med propellerval.

Kommentera

Ville bara meddela att även jag är en salig Quintrex-ägare nu!
                      Köpte en 390 igår med dubbla kastdäck. Provkörde den med min gamla Mariner 15-hästare och måste erkänna att det är en fruktanvärt rolig båt på vattnet.
                      I kväll ska den provfiskas!
                      Mvh Micke

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 802 visningar
                      0 gillar