Quintrex 390 eller 440. Buster s cc nya modellen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Quintrex 390 eller 440. Buster s cc nya modellen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Kjellzen Visa inlägg
    Hej!

Om man funderar på att köpa Quintrex, kanske värt att kolla in denna tråden först?

Båten verkar vara så full av fel och problem, att den skulle inte ens sålts till kund i det skicket.

Mvh
    Kjelle
    Vet inte vad Quintrex har att göra med felen i tråden, kan i å för sig inte se bilderna i tråden men vad jag fattar så är det taskig montering av tillbehör av en slarvig återförsäljare. Det ska du väl inte lasta båten för....

/Gimmy
    [FONT="Verdana"]www.facebook.com/atvcenterfishingteam[/FONT]

Kommentera

Gimmy: Jag är medlem i Scandinavian Trolling och efter att jag loggade in kunde man se alla bilderna,
      Den båten är köpt direkt via svenska generalegenten av båtarna, står högst upp i ledet långt ovanför er ÅF ansvarsmässigt sett.

Det är helt otroligt slarvigt gjort på den, värre än det värsta hop-mecket på ala` epa-traktor.
      Men den är ju såld som demobåt säkert till ett ganska bra pris.
      Det som kanske är mest relevant är väl att kvaliten på bränsleslangar osv som framkommer av den tråden.
      Senast ändrad av mobetahl; 2011-05-09, 14:53.

Kommentera

Har oxå ett par frågor om Quintrex kvalite. Har nämligen varit sugen på en 390 men var hos en återförsäljare och tittade på två båtar. Måste erkänna att suget avtog litegrann, även om det kanske var löjliga grejer.
        Det var väldigt "grova" svetsar. Det verkade som om man inte klippt till plåtbitarna tillräckligt noggrant utan fått fylla i alltför breda spalter med svets. På en av båtarna hade man varit tvungna att lägga två strängar bredvid varandra på ett ställe.
        Spanten som förstärker durken består av bockade profiler, givetvis i aluminium. Men en profil kan inte bockas utan att plåten deformeras. Man måste antingen snitta plåten i bockningen eller skära till plåten så den passar i ändarna där profilen möter durken. Men på Quintrex har man bara bockat och svetsat!
        Resultatet är att varje spant ser väldigt konstig ut i ändarna, plåten böjs liksom uppåt.
        Lite synd för med större noggrannhet här hade även durkskivorna passat mkt bättre.
        Det är även stående spant som förstärker friborden på båtarna. Där dessa spanter möter relingen har man slipat ner svetsarna för att få en mjuk övergång. Men om man synar slipningen ser man tydligt stora porer och håligheter i svetsarna.
        Varför snyggar man inte till sånt?
        Det är som sagt inga stora grejer och jag kanske bara är yrkesskadad efter alltför många år inom den tunga fordonsindustrin.
        Men jag anser nog att ska man hävda att man gör bra båtar ska det banne mig vara noggrant utfört också.
        Har jag rätt eller är jag helt ute och cyklar?
        Kommentera gärna ni som har eller är sugna på en Quintrex.....
        Mvh Micke

Kommentera

Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
          Har oxå ett par frågor om Quintrex kvalite. Har nämligen varit sugen på en 390 men var hos en återförsäljare och tittade på två båtar. Måste erkänna att suget avtog litegrann, även om det kanske var löjliga grejer.
          Det var väldigt "grova" svetsar. Det verkade som om man inte klippt till plåtbitarna tillräckligt noggrant utan fått fylla i alltför breda spalter med svets. På en av båtarna hade man varit tvungna att lägga två strängar bredvid varandra på ett ställe.
          Spanten som förstärker durken består av bockade profiler, givetvis i aluminium. Men en profil kan inte bockas utan att plåten deformeras. Man måste antingen snitta plåten i bockningen eller skära till plåten så den passar i ändarna där profilen möter durken. Men på Quintrex har man bara bockat och svetsat!
          Resultatet är att varje spant ser väldigt konstig ut i ändarna, plåten böjs liksom uppåt.
          Lite synd för med större noggrannhet här hade även durkskivorna passat mkt bättre.
          Det är även stående spant som förstärker friborden på båtarna. Där dessa spanter möter relingen har man slipat ner svetsarna för att få en mjuk övergång. Men om man synar slipningen ser man tydligt stora porer och håligheter i svetsarna.
          Varför snyggar man inte till sånt?
          Det är som sagt inga stora grejer och jag kanske bara är yrkesskadad efter alltför många år inom den tunga fordonsindustrin.
          Men jag anser nog att ska man hävda att man gör bra båtar ska det banne mig vara noggrant utfört också.
          Har jag rätt eller är jag helt ute och cyklar?
          Kommentera gärna ni som har eller är sugna på en Quintrex.....
          Mvh Micke
          Hur importören har gjort med sina demobåtar kan jag ej svara till. Vi monterar allt vad det gäller motorer, bränsletankar, slangar, reglagekablage m.m. på de båtar vi säljer och det görs fackmässigt och med material från Comsteds samt Hondas sortiment.

När det gäller svetsarna så ja dom är grova. Förklaringen: Skroven byggs "down under" helt för hand, inga robotar eller liknande finns. allt svetsas för hand. Allt är handgjort. Quintrex är världens 3:e största tillverkare av aluminiumbåtar och började med detta 1945. Har aldrig varit med om några problem när det gäller skrov samt svetsar. Det lämnas ju 3 års skrovgaranti. Men som sagt, det är inte gjort för att vara snyggt, en sportfiskemaskin och ej för att glänsa i hamnen med. Skulle svetsarna vara snyggare hade båten (390) inte kostat 34.400:-.....
          [FONT="Verdana"]www.facebook.com/atvcenterfishingteam[/FONT]

Kommentera

Hejsan Gimmy och tack för svaret.
            Att svetsarna håller är jag inte ett dugg orolig för. Men däremot finns det nåt som heter yrkesstolthet och det tycker jag inte Quintrex svetsare visar prov på.
            Inte konstruktörerna heller med tanke på de deformerade profilerna.
            Jag jobbar på en fabrik där vi bygger hjullastare och ärligt talat så hade liknande svetsar aldrig blivit godkända på våra maskiner och då är det ett arbetsredskap vi pratar om.
            Men jag är ändå övertygad om att Quintrex är en jäkligt bra båt som väl fyller dess syfte. Det är lite synd bara att såna här skitsaker drar ner helhetsintrycket lite.
            Sen som du säger så är det ju en enkel båt, med en enkel uppbyggnad och tydligen byggd med enkla medel. Och självklart är det då lättare att hålla en bra prisnivå.
            Men jag lovar dig, det tar inte längre tid och kostar inte mer för en erfaren svetsare att göra en jämn och fin sträng, än vad det tar för en amatör att försöka bättra på sitt dåliga resultat genom att lägga ytterligare en sträng bredvid.
            Typiskt min otur att det var just den där nyanställde svetsaren, nervös och med darrande händer, som svetsat spanten på just de två båtarna jag råkade titta på.
            Mvh Micke

Kommentera

Jag har köpt en linder catch 445. Den har grymt bra fiskeytor, stuvfack osv. funkar fint att trolle med.
              Jag blev nog lite kär i båten om jag ska va ärlig.

Kommentera

Håller med Tre S att svetsarna ser ut att vara amatörmässigt gjorda. Mig stör det inte så länge båten håller ihop. Dessutom fick jag min 385:a till ett bra pris, vad de kostar idag vet jag inte. Efter att ha använt båten en säsong är jag hittills nöjd med den, och nu när jag köpte en 30hk 2t till den blir jag nog ännu nöjdare : ) .

Kommentera

Vilken stol?

Gimmy vilken stol är det på er quintrex? Flyttbar i sidled skrev ni! såg ej ut som dom vanliga med rör+hål.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gimmy Visa inlägg
                    Hur importören har gjort med sina demobåtar kan jag ej svara till. Vi monterar allt vad det gäller motorer, bränsletankar, slangar, reglagekablage m.m. på de båtar vi säljer och det görs fackmässigt och med material från Comsteds samt Hondas sortiment.

När det gäller svetsarna så ja dom är grova. Förklaringen: Skroven byggs "down under" helt för hand, inga robotar eller liknande finns. allt svetsas för hand. Allt är handgjort. Quintrex är världens 3:e största tillverkare av aluminiumbåtar och började med detta 1945. Har aldrig varit med om några problem när det gäller skrov samt svetsar. Det lämnas ju 3 års skrovgaranti. Men som sagt, det är inte gjort för att vara snyggt, en sportfiskemaskin och ej för att glänsa i hamnen med. Skulle svetsarna vara snyggare hade båten (390) inte kostat 34.400:-.....
                    Men det är endå skrämmande så sjukt dålig kvalitet det var på grejerna och installationen som den officiella Generalagenten på "Quintrex Sverige" gjort. Alla som köpte Quintrex för nåt år sen borde verkligen se över sina el o- bränsleslangsinstallationer och kontrollera att det inte är lika taffligt installerat som på hans båt -isåfall är det SOLKLARA reklamationsärenden.

Att svetsningen är "handgjord" i Quintrexfabriken betyder iaf. inte detta fallet inte att det är bra gjort.
                    Stora porer och håligheter i svetsarna + två strängar bredvid varandra pga. för bred spalt är ordentliga produktionsfel, -kommentera gärna detta Gimmy om du har en annan uppfattning...?

Gimmy, du må vara den sämsta PR agenten i Sverige, men här överträffar du verkligen dig själv.

I alla meningar har du så fel i detta påståendet att det är rent utav pinsamt, fattar du inte det själv?

LÄS PÅ och ge ett relevant svar....
                    Senast ändrad av mobetahl; 2011-06-15, 01:42.

Kommentera

Det verkar som smekmånaden är over för Quintrex. Jag tycker fortfarande dom verkar vara ett bra budgetaltenativ.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 815 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka