Quintrex 390 eller 440. Buster s cc nya modellen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Quintrex 390 eller 440. Buster s cc nya modellen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Quintrex 390 eller 440. Buster s cc nya modellen

Går och funderar på en ny båt. Kollat på quintrex 390 och den ser bra ut. Funderar lite på storleken om den räcker till. Har även varit och kollat på en buster s cc (ny modell) och den var fin den båten.

Funderar hur stor jag behöver och därför har jag även sneglat lite 440 hornet quintrex som alternativ.

390 är ju billigast men ska ha båten till spinnfiske och lite trolling. Räcker den för en annan? Ni som har denna. Hur mycket plats finns det i den? Vill gärna ha en med styrpulpet och ingen mittoft därav har jag kollat på dessa båtar. Även alu vill jag ha för det blir att traila den. Hur mycket plats finns det i 390 med en styrpulpet eller ska man sikta på en båt i 4,5m klassen? Ska inte fiska i de största sjöarna men plats är alltid bra att ha.

Mellan fören och förtoften finns det ett utrymme på ca 40cm x 100cm, mellan förtoft och aktertoft är utrymmet 145cm x 150cm och mellan aktertoft och akterspegel 40cm x 150cm mätt på durken. Dessutom finns det ett ankarfack i fören.

Kommentera

Jag tänkte att på 390 i såfall att de fixar en fiskeplattform i fören och då har man gått om plats att stå där och kasta. Kommer att högst vara 2 st i båten så det verkar ju som att jag skulle kunna ha en styrpulpet dår utan problem.

Skillnad i pris är det ju. Så frågan är om det är värt de extra pengarna för mer plats och komfort eller om det "räcker" med en mindre båt. Tänker lite på när det blåser lite. Är inte ute i några större stormar men ibland kan det bli hyfsade vågor i sjöarna man ska till. Inga småtjärnar.

Kommentera

Hmm blir bara svårare. Gillar faktiskt Silver båtarna också. Tänker mest på Silver Beaver men även Colibrin verkar ok. Ser att många gillar linder 400 sportsman men är emot att den har mittoft och just nu är jag bara förvirrad. Ja detta är ju egentligen inget stort problem men just nu verkar min hjärna bara gå i båt tankar. Hur ska jag göra för att komma fram till något bra?

Har kommit fram till att en båt mellan 4-4,5 blir bra för mig. Styrpulpet vill jag ha och plats för lite grejer. Är det någon som har råd att ge mig.

Quintrex 440 hornet
        Buster S
        Linder 400
        Silver Beaver
        Silver Colibri

Vilken ska jag satsa på?

Kommentera

Ursprungligen postat av the-end Visa inlägg
          Hmm blir bara svårare. Gillar faktiskt Silver båtarna också. Tänker mest på Silver Beaver men även Colibrin verkar ok. Ser att många gillar linder 400 sportsman men är emot att den har mittoft och just nu är jag bara förvirrad. Ja detta är ju egentligen inget stort problem men just nu verkar min hjärna bara gå i båt tankar. Hur ska jag göra för att komma fram till något bra?

Har kommit fram till att en båt mellan 4-4,5 blir bra för mig. Styrpulpet vill jag ha och plats för lite grejer. Är det någon som har råd att ge mig.

Quintrex 440 hornet
          Buster S
          Linder 400
          Silver Beaver
          Silver Colibri

Vilken ska jag satsa på?
          Kör själv med Quintrex 390. Tycker jag har plats i överflöd... Har dock ingen pulpet, kan inte förstå behöver om man inte transporterar sig på öppet hav. Man manövererar en rorkultsbåt 10 gånger smidigare och inget som är i vägen då man brukar elmotorn eller vertikalar. Bifogar lite bilder på min båt så ser du hur mkt plats där e... Förövrigt är jag Quintrex åf... kan sälja både 390 och 440 till dig MVH/Gimmy, Team Quintrex/Honda ATV Center
          Bifogade filer
          [FONT="Verdana"]www.facebook.com/atvcenterfishingteam[/FONT]

Kommentera

Jag har varit i båt funderingar själv och kollat runt väldigt mycket.
            I slutändan blev det något jag inte tittade på i början men som kommer bli bra för mig iaf.
            Jag är ute o fiskar jämt i stort sätt när det är isfritt och det man kollar på i slutet är säkerheten och möjlighet för kapell för att ha de tort när det blir lite busväder samt ha något skydd mot en stekande sol.
            Man vill ju ha en båt som tål stryk då är ju frågan vilken av dom som tål allra mäst stryk :P

Inget vättigt svar men saker värda att fundera på för att göra ditt beslut lite svårare.
            http://www.tnr-service.se/projekt-ti.../blogg-1795680 blogg för båtprojekt + så mycket som möjligt om fiske.

Kommentera

Jo du Gimmy den såg fin ut!

Har en liten hr 340 som jag åker och fiskar med nu men vill ha en båt som är lite större och bekvämare. Har en 5hk gammal Tohatsu på den. Tycker att det blir lite obekvämt när jag är ute och kör lite längre sträckor med den och får ont i rygg och så. Därav så tänker jag att styrpulpet skulle vara bekvämt. Men med stolen som du har på 390 så slipper man ju iallafall sitta snett och bli av med halva ryggen. haha....

Men jag kan säkert ha fel eftersom jag inte är så van båtförare.... men min tanke på styrpulpet är för bekvämlighetens skull.

15-20 hk på 390 eller? Fart runt 20 knop?

Kommentera

Har en Honda BF15 på min, gör drygt 20 knop med rätt propeller.
                [FONT="Verdana"]www.facebook.com/atvcenterfishingteam[/FONT]

Kommentera

Hur upplever du att man sitter i den vid transportsträckorna. Bekvämt med rorkult? Hur tar denna båt lite vågor? Inga jättevågor men ibland blåser det ju på sjön helt plötsligt och blir lite vitvågor? Annars så verkar ju 390 var oerhört stabil.

Kommentera

Jo jag vet att jag velar lite men vad gör man.......

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 802 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka