Hur gör ni med båten på vintern? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur gör ni med båten på vintern?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur gör ni med båten på vintern?

Har en styrpulpet med en 30 hästars 2-taktare på akterspegeln.

Funderar nu på hur jag skall göra med den när det börjar bli kallare. Har den fortfarande kvar i vattnet men det stormar ju rätt bra nu så det känns inte helt optimalt. Speciellt eftersom det inte blir fiske varje vecka nu när tempen kryper en bit under nollan.

Hade därför tänkt ställa den på trailern vid sjön och kunna ta ett fiskepass ibland om det blåser mindre eller blir varmare. Men hur skadligt är det för motorn att stå ute om det blir neråt 10-15 minus? Är det ett måste att dra i konserverings skum? I så fall är det ju bara att glömma att fiska innan våren.

Ställer den i garaget gör jag!
    Se till att allt vatten kommer ur motorn, i övrigt väl dränerat/ventilerat så du slipper fryssprängningar och kondens så klarar sig skutan och motorn bra.
    Krökta spön knarrande rullar och linor spända som fiolsträngar, då lever man gott....
    www.solskensmetarna.se

Kommentera

Om du kör någorlunda regelbundet med båten, är det inte skadligt för motorn även om det är minusgrader. Om motorn däremot står i långa perioder, är det på sin plats att spruta 2t olja i cylindrarna så att inte kolvringarna rostar fast. Det som troligtvis krånglar är styr- och gas/växelvajrarna som fryser fast, eller kondensvatten i bensintanken. Brukar själv förvara min 15hk 2t Mercury utomhus i uppåt -30°C, och hittills har motorn startat och gått utan problem efter vinterförvaringen.

Kommentera

Hur gör man för att bäst tömma motorn på vatten?

Planerar väl som sagt att ställa båten på trailern vid sjön så att man tar åtminstone en tur i månaden, borde den palla för att stå still såpass länge?

Förstår att vajrar och sådant kan strula, men det är ju inte hela världen. Går ju att värma med en handbrännare eller något. På tal om styrvajer, vad "smörjer" man bäst på den? Skall det vara något fett eller vaselin smörj. Eller typ kopparpasta eller liknande? Min ratt är ganska trög åt ena hållet och vajern ser ganska torr ut.

Kanske skall tillägga att jag har autolube på motorn men det borde väl inte vara några problem att ha 2t olja stående i motorn?

Kommentera

Jag brukar använda universalfett för vajrar och dylikt. Se till att ha motorn nertiltad så rinner vattnet ur riggen. Bensindunken fylls helt eller töms helt så är kondens inget problem. Inga problem att ha olja i behållaren. Om du inte vinterkonserverar motorn så bör du iallafall se till att starta motorn en gång i månaden och varmköra den.

Kommentera

Även om man har den inomhus i rumstemperatur?
            Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

?
              mvh,
              abumatic220
              Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Jag ställer in den i garaget och låter den vila

Mvh AmbeXx
                Min blogg Min youtube channel Fiske+Båtar=Livet

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                18 svar