Plasta ner en mört tank i Ockelbo B16 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Plasta ner en mört tank i Ockelbo B16

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Plasta ner en mört tank i Ockelbo B16

Ska bygga ner en mört tank i golvet på min B16, det är dubben skrov i den,

Min fundering är,
    kan den ligga mot båtskrovet lr måste det vara mellanrum med tanke på att skrovet flexar i sjön.

Hur ska man bygga en vattentät låda?

Räcker det med att Sikaflexa fast den på undersidan av båtgolvet, kommer väga runt 100kg,
    tänkte bara sätta dit en lucka i golvet som är lätt att öppna som inte är lika bred som "tanken"

Balkarna i golvet går längs med båten. ska man stärka upp golvet på tvären lr kommer ramen till luckan att räcka?

MVH Emil

Är det verkligen ingen som har några vettiga ideer om hur man ska göra.

Någon som vet var man kan få tag i en Lucka som är runt 40*50 cm som är till marint bruk och tåls att gå på?

Kommentera

Bilder skulle ju underlätta, annars är väl det enklaste att försöka hitta en färdig "tank" och plasta in denna. Men det är lite känsligt med olika plaster mot varandra, ett alternativ vore ju att bygga tanken själv av WBP-limmad plywood + epoxi. Epoxi + glasfiberväv hittar du billigt (och bra!) på Biltema, plywood köper du på en byggmarknad.

Jag skulle nog se till att det blir lite rörelsemån på plastningen mot skrovet, kan ju bli spänningar som spräcker innerskrovet annars. Tänk på var du placerar den också, med 100 kg vatten så kan det påverkar båtens köregenskaper väsentligt.

Eller varför inte bara göra en försänkning som du "plastar" så att den tätar mellan skroven, och så köper du en vattentät behållare som du bara ställer dit, om den rymmer 100 liter = 100 kg lär den ju stå kvar av egenvikten.
      www.hellfish.se

Kommentera

Jag ska bygga den i plywood och glasfibra den, sen sätter jag ett lock över den, tro jag har allt genomtänkt nu ska jag bara handla på mig grejerna,

Tanken är att jag ska slippa min 70L iglo som jag har nu,
        jag ska flytta övet pumparn från den + att jag ska skaffa en pump som byter vatten med timer så man slipper tänka på betesfisken hela tiden,

Kommentera

Intressant. Uppdatera gärna senare då du fixat den. Lite bilder kanske?
          www.hellfish.se

Kommentera

Har du inte luckor i durken redan? Om inte jag minns helt galet har väl Ockelbo stuvfack i durken?
            Enklast borde i så fall vara att plasta upp en fristående, måttanpassad tank och ställa under en av luckorna. Att få tag på nya luckor som det håller att gå på är nämligen lite knepigt. En gummilist runt tankens ovansida borde täta tillräckligt mot luckan.
            Jag skulle välja att ha en lös, urtagbar tank för att enklare kunna göra rent den. Eventuellt kanske man måste plasta upp två tvärgående skott för att hålla tanken på plats. Men det blir ju även lite meck med slangar och dylikt så du har lite att bita i.
            Lycka till och låt oss gärna få veta hur du gjorde.
            Mvh Micke

Kommentera

Du kan inte bygga den i plywood och glasfibra den med vanlig polyester,då kommer den läcka in vatten till plywooden och den ruttnar,,,epoxi,som nämndes i tidigare inlägg är däremot helt vattentät.
              Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
              18 svar
              5 834 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Lärka
              av Lärka