Sant att glasfiber inte kan ruttna? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sant att glasfiber inte kan ruttna?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sant att glasfiber inte kan ruttna?

Jag har hört att plastbåtar, speciellt glasfiber-båtar inte kan ruttna. Men jag tvivlar på att det är sant? Man har ju hört många exempel på att folk har fått byta botten m.m i sina plastbåtar, antagligen just pga röt-skada?

Jag tror det beror på att man ibland gjuter in plywood och liknande material som stomme för glasfibret. Om vatten kommer igenom in till den så börjar det ruttna.

Kommentera

Men själva plasten kan aldrig ruttna? Inte ens om ytskiktet är bortskrapat tex? Vår diskussion gäller Höga Rodds roddbåtar av nyare årsmodell. Jag vet inte hur det ligger till med plywood där?

Kommentera

Ärligt talat är jag ganska rudis på båtar. Det finns andra som kommer att kunna svara mer utförligt om dom ser tråden.

Kommentera

Plasten ruttnar inte men du kan få frostsprängningar i den om vatten tränger in om plasten är dåligt luftad under lamineringen så det är luftbubblor i laminatet

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Flera har redan korrekt sagt vad som gäller men frågan är intressant och jag känner för att belysa den från några andra håll. Vad menar vi med ruttna, I dagligt tal så menar vi nog en bakteriell eller svamp-, mögelbaserad nedbrytningsprocess som drabbar organiska material. Olja är väl organiskt eller ? Plast är väl tillverkat av olja ? Så vad gäller egentligen ?

Men din fråga gällde glasfiber, det är den del som armerar en färdig (GRP) produkt. Och jag törs säga utan att veta att glaset ruttnar inte. Är dock osäker på hur själva plasten reagerar över tiden, kan även vara skillnader på plasttyp. vinylester eller polyester mm mm. Men plasten har som tidigare sagts inte dom problemen att dom ruttnar under vår tid.

Däremot så bryts allt ner på olika sätt. Alla plaster är känsliga för strålning, ultraviol. från solen, men även ozon och syre bryter ner plaster över tiden. I en riktigt gammal misskött plastbåt så kan man hitta delar som är som fnöske, plasten blir spröd och kvar blir till sist bara glaset. Men det är en annan historia, I vilket fall behöver man inte bry sig. Plastbåtens största fiende är frostsprängning pga att vatten samlats i luftfickor och fryser sönder båten, även kallad böldpest.
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Tack för svaren så långt. Ang frostskador, man borde väl vara rätt säker så länge dyvika är öppen eller om en sådan inte ens finns?
              Eller finns det fler kryphål för vattnet?

Kommentera

Nej ett glasfiber skrov om rätt byggt från början kan aldrig "ruttna" finns inget organiskt i det alls vilket är en förutsättning för "ruttna"
                Däremot om det är dåligt byggd dvs plastat, ett fuskjobb från början där man slarvat med bindemedlet (för lite) kan både det ena och andra börja hända som är negativt vatten tränger in i lagren mellan mattan då blir det problem och i värsta fall är skrovet värdelöst men det är mycket ovanligt med fusk av DEN typen men visst kan det hända, speciellt om det då inte är välkända grejor de större tillverkarna brukar ha rimlig kvalitetskontroll.
                PS glasfiber uppläggning är ett hantverk, sätter du en idiot bakom tillverkningen kan allt gå fel men har du en kvalitetsmedveten person som både gör jobbet och synar av det har du inga som helst problem tro mej det är ett utmärkt material men personen som gör jobbet är den viktigaste här....
                Frostskador samt "plastpest" är ett resultat av en idiot som gjort jobbet så enkelt är det...
                I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Hej TAMTAM !

Du har säkert rätt i att plastbåten aldrig kan ruttna. i vilket fall är det inget att oroa sig för.

PS glasfiber uppläggning är ett hantverk, sätter du en idiot bakom tillverkningen kan allt gå fel men har du en kvalitetsmedveten person som både gör jobbet och synar av det har du inga som helst problem tro mej det är ett utmärkt material men personen som gör jobbet är den viktigaste här....
                  Frostskador samt "plastpest" är ett resultat av en idiot som gjort jobbet så enkelt är det...
                  Dagens båtar är oftast (90%) sprutade, alltså inte handupplagda. Och oavsett hur proffsig man är så uppstår alltid områden där du inte kan komma åt att rolla ur all luft ur glaset, så risken finns alltid oavsett. Men du har rätt i att problemet inte är så stort som vissa vill göra gällande.

Tack för svaren så långt. Ang frostskador, man borde väl vara rätt säker så länge dyvika är öppen eller om en sådan inte ens finns?
                  Eller finns det fler kryphål för vattnet?
                  Vi pratar om microskopiska luftfickor inneslutna i laminatet, ingenting du kan se. Dom finns där oftast i glaset som inte blivit ordentligt blött av plasten i samband med lamineringen. I dessa kan vatten ansamlas, frysa och därmed spränga sönder laminatet. Det är alltså INTE vatten som skvalpar i olika utrymmen vilket du kan tömma via pluggar dyvikor mm.
                  Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av axe Visa inlägg
                    Hej TAMTAM !

Du har säkert rätt i att plastbåten aldrig kan ruttna. i vilket fall är det inget att oroa sig för.

Dagens båtar är oftast (90%) sprutade, alltså inte handupplagda. Och oavsett hur proffsig man är så uppstår alltid områden där du inte kan komma åt att rolla ur all luft ur glaset, så risken finns alltid oavsett. Men du har rätt i att problemet inte är så stort som vissa vill göra gällande.

Vi pratar om microskopiska luftfickor inneslutna i laminatet, ingenting du kan se. Dom finns där oftast i glaset som inte blivit ordentligt blött av plasten i samband med lamineringen. I dessa kan vatten ansamlas, frysa och därmed spränga sönder laminatet. Det är alltså INTE vatten som skvalpar i olika utrymmen vilket du kan tömma via pluggar dyvikor mm.
                    Nja vet inte om jag vill hålla med riktigt, om det är så att luft inte kan rollas ut till 100% skulle jag nog säga att båten är feldesignad från början....
                    Dessutom visst känner jag till att man river och sprutar glasfibern direkt med polyestern idag, vete fan om detta är en bra utveckling vad gäller kvaliteten, om objekt ifråga fortfarande sprutas av människa och inte robot kommer kvaliteten bli lidande av och till även om det är en bra person bakom handtaget, dessutom någon väljer blandningsförhållande polyester/glasfiber vid sprutningen, snålar man där med polyestern och sedan rollern blir det skitgrejor som går ut tyvärr för som sagt det är ett skitbra material som ger utomordentligt resultat om rätt utfört....mvh
                    Ska väl kanske tillägga alla vill ha billiga grejor, antar att man får det oxå kanske...
                    Senast ändrad av TAMTAM; 2010-11-11, 17:34.
                    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 813 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka