Har en gammal träbåt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Har en gammal träbåt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Har en gammal träbåt

Hej. Har fått tag i en gammal träbåt som har stått i en lada de senaste 10åren. På sidorna så är materialet marin plywood. Men i botten så är det något tjockt trä. Båten har aldrig blivit sjösatt. Vad behöver göras för att få den sjöduglig? Kan komma med bilder senare. Tack på förhand / Dennis

Båtfernissa i mängder. Sen måste du väl kontrollera att båten inte spruckit någonstans om den stått torrt i 10 år och aldrig varit sjösatt.

Träbåt är verkligen något som jag själv aldrig skulle orka ge mig in på, en träbåt äger man till stor del för att man tycker om träbåtar och det är ens hobby. Varje vår/försommar så är det samma visa på båtklubben. Kommer man dit tidigt för att sjösätta så står det en traktor och ett stort släp nedbackat för rampen och nån gubbe övernattar i båten med 5 st kraftiga pumpar som går för högtryck för att få ut allt vatten som kommer in i båten innan den svullnat till och blivit tät. Och helt täta blir de ju sällan eller aldrig, länspumparna brukar stå och spruta titt som tätt ur båtarna och det är väl närmast en årlig tradition att någon av båtarna måste bärgas med en kran då pumpen gått sönder eller batteriet tagit slut.

En träbåt är ju inte heller något som är direkt jätteroligt att traila upp och ner hela tiden då träet suger upp en del fukt och då ökar båtens vikt markant.
    Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Da_Moose Visa inlägg
      Båtfernissa i mängder. Sen måste du väl kontrollera att båten inte spruckit någonstans om den stått torrt i 10 år och aldrig varit sjösatt.

Träbåt är verkligen något som jag själv aldrig skulle orka ge mig in på, en träbåt äger man till stor del för att man tycker om träbåtar och det är ens hobby. Varje vår/försommar så är det samma visa på båtklubben. Kommer man dit tidigt för att sjösätta så står det en traktor och ett stort släp nedbackat för rampen och nån gubbe övernattar i båten med 5 st kraftiga pumpar som går för högtryck för att få ut allt vatten som kommer in i båten innan den svullnat till och blivit tät. Och helt täta blir de ju sällan eller aldrig, länspumparna brukar stå och spruta titt som tätt ur båtarna och det är väl närmast en årlig tradition att någon av båtarna måste bärgas med en kran då pumpen gått sönder eller batteriet tagit slut.

En träbåt är ju inte heller något som är direkt jätteroligt att traila upp och ner hela tiden då träet suger upp en del fukt och då ökar båtens vikt markant.
      Robert; den där gubben med traktorn och snipan som övernattar i båten och blockerar rampen är min far
      i somras tog det 24h, men det var sent i juni så den var torrare än snus, vi ses på rampen!

Kommentera

Ursprungligen postat av cristopherj Visa inlägg
        Robert; den där gubben med traktorn och snipan som övernattar i båten och blockerar rampen är min far
        i somras tog det 24h, men det var sent i juni så den var torrare än snus, vi ses på rampen!
        Om du inte har flera pappor så var det nog inte bara han iaf. Det brukar vara några per år som håller på att joxa med sina båtar rätt mycket mer än att använda dem nästan. Men om man tittat inne på området så har nog de flesta gett upp, deras gamla träbåtar står mest övergivna inne i sina fallfärdiga båthus.
        Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Da_Moose Visa inlägg
          Om du inte har flera pappor så var det nog inte bara han iaf. Det brukar vara några per år som håller på att joxa med sina båtar rätt mycket mer än att använda dem nästan. Men om man tittat inne på området så har nog de flesta gett upp, deras gamla träbåtar står mest övergivna inne i sina fallfärdiga båthus.
          Jo jag har sett hur det ser ut på vissa håll inne på området..
          tillbaka till topic så är det som RR säger att en träbåt är mer som ett hobbyprojekt än en båt, en del gillar det medan andra hellre har en sommarstuga eller en veteranbil..
          lycka till med projektet!

Kommentera

Men går det att plasta in skrovet på utsidan utan att det ruttnar? / Dennis

Kommentera

Gammal kajak

Jag har en liknade båt med samma problem men det är en gammal "marsonitfiskekajak" säkerligen från 50 talet och som kanske är byggd i någon slags impregnerad sådan. Kajaken har legat på en loge i många år och är ordentligt uttorkad dessutom lagad med tejp i skarvarna så jag förstår att den har haft läkage. Nu tänkte jag att plasta in den med någon slags glasfiberarmering (men det måste ju vara tunt eftersom det är en kajak) finns det någon som har en susning om hur man går tillväga och vilket slags underarbete som måste utföras innan man kan smeta på plast?

ps skickar med en vinterbild för att höja stämningen (dock ej min bild)
              Bifogade filer

Kommentera

tjära båten å lägg ut

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                18 svar
                5 813 visningar