Gör man rätt att invenstera i en fiske kajak? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gör man rätt att invenstera i en fiske kajak?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gör man rätt att invenstera i en fiske kajak?

Är på gång att köpa en fiske kajak, freedom 12. Är så osäker på om man gör rätt. Ser så härligt ut att få ta sig fram på detta sätt.

Men frågan är;
    Hur länge kan man att sitta innan häcken domnar?
    Hur länge orkar man att paddla?
    Den här kajaken ska man kunna stå upp i och fiska, men är det tar säkert på kraft på benen, så frågan är hur länge?

Är det någon som testat eller har denna kajak?
    Vilka för och nackdelar finns det?

Hoppas att jag kan ställning snart, om jag ska slå till eller inte.

MVH
    Stefan

watersnack har en 18 ampers elmotor på en kajak i en reklambild.. så slipper du ialf paddla:P

Kommentera

Är kanske inte helt fel och ha med sig om krafterna skulle ta slut.

Kommentera

Ursprungligen postat av stefan63 Visa inlägg
        Är på gång att köpa en fiske kajak, freedom 12. Är så osäker på om man gör rätt. Ser så härligt ut att få ta sig fram på detta sätt.

Men frågan är;
        Hur länge kan man att sitta innan häcken domnar?
        Hur länge orkar man att paddla?
        Den här kajaken ska man kunna stå upp i och fiska, men är det tar säkert på kraft på benen, så frågan är hur länge?

Är det någon som testat eller har denna kajak?
        Vilka för och nackdelar finns det?

Hoppas att jag kan ställning snart, om jag ska slå till eller inte.

MVH
        Stefan
        Hej Stefan,
        jag har en Freedom 12 som jag är supernöjd med!!

En fiskekajak är inte en havskajak eller racingkajak. De är bredare och stabilare och därför också inte lika lättpaddlade. Men jag vågar nog påstå att du utan problem klarar en heldag i den (även om du nog kommer att hitta en och annan ny muskel om du är ovan paddlare... ). Själv har jag kört en del hela veckor med ca 8 timmar om dagen i kajaken..
        Klarar man att sitta länge i den då utan att domna? Kajaken är utrustad med mjukt säte - mitt tips är att du lägger till och köper ett lite mer exklusivt säte - då kommer det inte att vara några problem. Kajaken är ju öppen och du sitter inte helt still i samma läge hela tiden eftersom du paddlar och fiskar om vart annat.. Dessutom kan du ju faktiskt ställa dig upp och sträcka på dig utan att behöva gå iland först!!

Att stå och fiska i Freedom 12 är inte mer ansträngande än att stå och fiska i en båt.. Och precis som i en båt kan man sätta sig och vila om man behöver!

Såg att någon tipsat om en kajak med motordrift. Det finns ett motorfäste som tillbehör till Freedom 12 så man kan hänga på en elmotor. Tycker jag dock inte att man ska börja med - undersök behovet först, det går alltid att komplettera!!

Fördelar och nackdelar...

Tja.. jag tycker att fördelarna är många! Lätt att transportera och hantera. Du kan fiska på fler ställen än från land eller i båt. Fiskeupplevelsen blir mer intensiv - testa att drilla en lite större fisk i en kajak får du se!! I och med att du kan stå upp och utan problem fiska i Freedom 12 så kan du enkelt fiska i alla riktningar (det går att stå vänd mot aktern också!), fiska på vak blir lättare då du ser bättre stående. Det blir lättare att jerka och flugfiska.. Du får motion! Det är tyst! De nackdelar jag kommer på är ju väderkänsligheten. Du måste klä dig efter vädret i en Sit-on-top kajak. Dessutom måste man vara mer säkerhetsmedveten på stora vatten - inte kul att vara långt från land om det blåser upp och från fel håll..

Jag har ett par fiskekajaker och dessutom provpaddlat och provfiskat ännu fler. Min erfarenhet säger mig att Freedom 12 nog är den mest mångsidiga du kan hitta!

Såg förresten att de har specialpris på den nu - kolla in fiskekajaker.se de var dessutom generös med möjlighet att testa innan köp!!

Lycka till!!

Kommentera

Har nu skaffat en, freedom 12 med motorfäste och elmotor. Nu längtar man tills våren kommer så man får ut och fiska.
          Jag har varit och tittat på olika stolar som man kan ev. sätta dit.

Någon som har erfarehet av dessa stolar, eller något annat tips?

Håller nu på att utrusta den med spöhållare m.m.

/stefan

Kommentera

Då blir det snart premiär! Har bokat in 2 hela fiske dagar, 24-25/3. Bara jag och min kajak.
            Får se om man kan gå och röra sig normalt till helgen eller man går och känner sig som en pigg 90 åring.

Se om man kan lura en gädda till hugg i Löddeå.
            Senast ändrad av stefan63; 2011-03-18, 21:49.

Kommentera

Har aldrig fiskat från kajak men vad jag har läst mig till så värkar det bra om det är varmt i vattnet första turerna, så jag skulle nog ha väntat till i sommar och använt första passet som bad pass och träna sig på att ta sig upp och hur mycket om krävs för att åka ur

Har planer på att köpa en fiskekajak till sommaren så du får gärna berätta hur det gick för dig

Skitfiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
              18 svar
              5 798 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Lärka