Quintrex 350 / 390 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Quintrex 350 / 390

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Haha, har jag gått på den lätta??!!
    Jag sprang ut och mätte om och du har ju givetvis rätt.
    Då får jag omformulera min fråga då kanske... Har du tips på hur jag enklast kan höja min "spegel" ca 5 cm?

Kommentera

Vad landade den riktiga rigglängden på? Dvs mätt lodrätt.
      Den som har mest prylar när han dör vinner

Kommentera

Ursprungligen postat av 7Ur5b67r
        På en båt med mindre motor och lägre fart (under 25knop ) har man ingen eller en knappt märkbar vinning av att hissa ,då är det beytligt viktigare att ha rätt riggvinkel (och rätt viktfördelning i båten), de kan ge 2 knop med rätt jämfört med fel
        Det är ju ingen racer direkt ,det är bruksbåtar/ roddbåtar/ fiskebåtar det gäller i de här fallet
        Så du tror inte att det skulle spela ngn större roll om jag inte höjde akterspegeln, utan nöjer mig med att skruva motorn så högt det går?

Till rubik: den är precis som Jester Burk II skriver, 460mm hög

Kommentera

OK, tack för det Eino!!

Kommentera

Hmm nu blir jag lite konfunderad. Vad jag har förstått så behöver man höja akterspegeln med ca: 5 cm för att en honda motor skall passa bra. Eftersom hondas rigg är 563 mm och en standard motor är 508 mm så tycker man ju att en vanlig motor borde passa perfekt redan från början.

Kan de ha ändrat rigglängden på senare modeller? Hur gammal är din båt?

Kommentera

Har aldrig sagt något om en "standardmotor". Jag syftade på suzuki och tohatsus modeller (årets 4-taktare) samt hondas, då det endast var dessa jag kunde hitta någon rigglängd på. >Försökte få fram tekniska spec. på yamahas också, men den sidan låg nere just då. Som Eino skriver så kan det skilja en del i längd mellan olika motorer.
              Har pratat med ett par marinor idag och dom är inne på samma linje som Eino. Lång rigg på motor och alternativt lägga något (trä eller alu) mellan motor och akterspegel ifall kavikationsplattan skulle hamna för lågt.

Kommentera

Nej, standardmotor kom väl snarare från mig. De flesta motorer med lång rigg är ju på runt 510mm. Anledningen till att jag frågar är för att jag skall beställa en quintrex till våren och vill veta om man skall beställa en med förhöjd akterspegel. Jag kan tänka mig att om kavikationsplattan ligger 10-20mm under kölen så är det väl inte hela världen, om det handlar om 50mm så kanske det kan vara värt att fixa.

Kommentera

Kollade på Tohatsus finska hemsida om rigglängden på 15-20hk 4t, och där står det 413mm kort rigg och 562mm lång rigg. Som det har skrivits tidigare i ämnet, går det alldeles utmärkt att köra med AV-plattan 10-20mm under kölen, men det kostar ju inget, förutom lite tid, att prova olika monteringshöjder. Min åsikt är att en 15hk motor är i minsta laget på en Quintrex 390 då båten är bred och platt i botten(friktionen mot vattnet ökar)och lastas båten med typ två fiskare, elmotor, batteri plus annan utrustning så låter inte 15hk så mycket längre. Har man kastdäck och snurrstolar blir det ännu påtagligare.

Kommentera

Vad konstigt att Tohatsu uppger olika rigglängd i Sverige och Finland. På deras svenska sida står det kort: 38cm lång: 51cm

Kommentera

Samma fakta på: https://www.tohatsu.co.jp/en/boat/pr...S15C-20C_E.pdf

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 825 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka