Höga Rodd 400 / 430 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Höga Rodd 400 / 430

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Höga Rodd 400 / 430

Hej!

Någon som kan dela med sig med erfarenheter av Höga Rodd 400 & 430S. Gärna jämfört med Sandström 425 Basic.

Hej!

Jag kopierar vad jag skrev i en annan tråd för några dagar sedan, kan tyvär inte jämföra med Sandström 425an.

Jag åker runt med en HR 430s, när jag inte ska så långt ut, fiskar i en havsvik och kommer ut en bit åt havet ibland. Otroligt lättrodd och den känns stabil med den lilla snurra som sitter på nu (2,3 hk med integrerad tank). Har bara fiskat 3 med den och det går bra. Man kan sätta på upp till 15 hk på den, men planar redan med 10 (dock kanske inte 4 pers).

Har aldrig haft bekymmer med den, men den nackdelen jag kan komma på är att det bara finns 1 sump/stufack, så om du vill ha integrerad tank, blir det ett ganska stort tomt fack för batterier etc.

Det ska även vara en klass C (C=Båt lämpad för kustfarvattten och inomskärs med vindstyrkor upp till 13,8 m/sek), har kört den i ganska kraftig vind utan problem, men aldrig i kulingvindar

Rekomenderas framförallt för att den är så lättrodd och smidig! Men har bara haft en liknande innan (gammal örnvik) så jag kan inte jämföra med så mkt tyvär, men är som sagt supernöjd!

Kommentera

Jag har själv en HR 430. själv tycker jag man sitter lite väl lågt i båten så jag har nästan mina knän i ansiktet.
      Den är lättrodd och smidig,men det är dåligt med stuvutrymmen.
      båten känns stadig men ingen båt jag skulle rekomendera i vågor mer än 0,5m våghöjd.

Kommentera

Ursprungligen postat av Von_märt Visa inlägg
        Jag har själv en HR 430. själv tycker jag man sitter lite väl lågt i båten så jag har nästan mina knän i ansiktet.
        Den är lättrodd och smidig,men det är dåligt med stuvutrymmen.
        båten känns stadig men ingen båt jag skulle rekomendera i vågor mer än 0,5m våghöjd.
        Hur lång är du? Vågor är ingen risk i sjön där jag fiskar :-)

Kommentera

Jag är 180 cm lång. kanske att överdriva att knäna är i ansiktet men jag tycker att jag sitter för lågt. brukar sitta på flytvästen för att komma upp i lagom höjd.

Kommentera

O fan, tack för info.. Det är ju hopplöst att välja båt så varje liten detalj räknas ju.

Kommentera

Jag tycker inte att jag sitter för lågt i vår 430S, och jag är drygt 180 cm. Det är ju bara att sträcka på benen för det finns ett "fotstöd", (eller jag tror det är det iaf ) så blir det nog inga problem..

Kommentera

Ursprungligen postat av vihol004 Visa inlägg
                Jag tycker inte att jag sitter för lågt i vår 430S, och jag är drygt 180 cm. Det är ju bara att sträcka på benen för det finns ett "fotstöd", (eller jag tror det är det iaf ) så blir det nog inga problem..
                Okaj jag kanske ska förtydliga mig lite ytterligare, jag kör min båt med motorn. det är aktertoften som känns för låg. mitt toften är helt ok, men "fotstödet" är under all kritik enligt mig. den känns för liten för att jag ska få ett ordentligt mothåll när jag väl ror med min båt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                18 svar
                5 825 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Lärka
                av Lärka