Kajak Freedom - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kajak Freedom

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ja det är polyethen, jag surfade lite på sikaflex och undrar nu om det är modell 291 som man använder. Mvh Ronnie

Kommentera

Ursprungligen postat av Siks Visa inlägg
      Ja det är polyethen, jag surfade lite på sikaflex och undrar nu om det är modell 291 som man använder. Mvh Ronnie
      Jo 291 är den för marint bruk!

Kommentera

Kanon! Tack för ett snabbt svar.

Kommentera

Ursprungligen postat av Siks Visa inlägg
          Men jag undrar fortfarande om det är någon som har något bra förslag på skruv samt tätmedel när jag skruvar fast spöhållare samt paddelhållare.
          Det finns nitar med gummitätning som säkert en större delen av beslagen som sitter på kajaken redan är monterade med. Vet inte var dom finns att köpa dock.

Annars om du kommer åt på baksidan skulle jag montera med mutter på baksidan, tunn plast känns inte som någon höjdare för självgängande skruv.
          Senast ändrad av Alchemist; 2010-08-07, 17:04. Anledning: komplettering

Kommentera

Nu är det ju försent att påverka dig eftersom du redan valt en kajak. Men jag kan ändå skriva ett par rader om Freedom 14. Den där extra bgen som man kan sätta i för att stå och hålla sig i vet jag inte när man ska ha. Det tycker jag är helt onödig. Dessutom är det en massa hakar och spännen till den som man kan fastna i med håvar, ankarlina och annat så den tycker jag de borde ta bort på kommande modeller. En annan nackdel med ståröret är att det gör relingen för smal för att kunna montera några spöhållare framtill, också dumt ur fiskesynpunkt. Pontonerna är suveränt stabila. Med dem utfällda finns ingen risk att kantra. Dock är bottnen lite ojämn för att det ligger en stakningspåle infälld i durken så man kan stå och småsnubbla. Än har jag dock inte plurrat. Däremot är det en kajak för fint väder för man sitter i princip i vattenytan och går det vågor mer än 20 cm höga så får man in vatten i båten. En annan nackdel är att den är tung. Glöm att försöka bära den till vattnet ensam. men med båtvagn så kan man dra den på någorlunda slät mark och grusade stigar ganska långt. har inte mycket paddlingserfarenhet, men den är bred och man kan slå i fingrarna i kanten ibland så det bli långsam paddling.

Kommentera

Jag går också i tankarna på att köpa en freedom 12. Det är synd att man inte har möjlighet att prova en sådan före köp.

Det som jag tänker på närmast är hur länge man klarar av att sitta, 1-2 tim på en stol då börjar känslen att försvinna i häcken!

En annan sak, hur jobbigt blir det att paddla?

Enligt reklamen kan man ju stå, men blir det inte att man får stå och ballansera med vattnet ändå?

Kommentera

Trevligt att höra era erfarenheter från Freedom 12. Jag tror att den kommer att bli en hit i framtiden. Och ni varför inte sätta segel och grillor på skutan? En ISJAKT HURRRRAAAAAA.
                Må gott alla fiskenördar och kanotister

Kommentera

Freedom 12 - skillnaden mot 14 och möjligheten att testa den innan köp

Ursprungligen postat av stefan63 Visa inlägg
                  Jag går också i tankarna på att köpa en freedom 12. Det är synd att man inte har möjlighet att prova en sådan före köp.

Det som jag tänker på närmast är hur länge man klarar av att sitta, 1-2 tim på en stol då börjar känslen att försvinna i häcken!

En annan sak, hur jobbigt blir det att paddla?

Enligt reklamen kan man ju stå, men blir det inte att man får stå och ballansera med vattnet ändå?
                  Jag äger en Freedom 12 och har dessutom haft möjligheten att fiska en hel del från en Freedom 14.

Freedom 14 är en kajak som lämpar sig bäst för lugna vatten och känns som att den är designad för träskfiske. Det är absolut ingen dålig kajak men jag tror att Freedom 12 lämpar sig bättre i svenska förhållanden!

De största skillnaderna är att F12:an är mindre och smidigare att hantera - både i vattnet och på land. Dessutom har den en båtlik för och högre fribord än F14 vilket gör att den går torrare och klarar sjö bättre.

Stabilitetsmässigt är det viss skillnad men du kan enkelt stå i din F12 med pontonerna utfällda - oavsett vilket läge du har dem i. Min kompis som väger närapå 100 kg kan stå på "relingen" utan att den kantrar!!

Dessutom är balansbågen fastmoterad i F12 till skillnad från F14 och den är enkel att fälla upp och ner på plats i sjön.

Någon skrev att han inte kan tänka sig en fiskekajak utan motor. Till F12 finns ett motorfäste för elmotor som tillbehör... Jag tycker iofs att man ska paddla en kajak. Vill man ha en motorbåt eller en trampbåt (förlåt mig alla Hobiefanatiker..) så tycker jag att det är just det man ska köpa. Kajaker paddlar man och har alltid gjort!!!

Om du funderar på en F12 men vill testa den kan jag rekommendera dig att ta kontakt med företaget som säljer dem. Gå in på www.fiskekajaker.se - där hittar du kontaktuppgifter.

Lycka till med ditt beslut och framtida underbara fisketurer!!

Kommentera

Har freedom någon svensk ÅF?

Kommentera

Hej hopp
                      Flikar bara in : Gillar F12 grymt - haft min i något år nu...
                      -Allt har egentligen sagts ovan i tråden.
                      Men:
                      Så skönt att kunna stå "stabilt" (det är dock ingen 1,9 m bred båt..) vid Flugfiske, Jerkfiske
                      Mest därför jag valde en F12a - för att den har så många andvändningsområden gällade olika
                      fisketekniker. Paddlar även bra tycker jag och går även superfint med en watersnake 18lbs motor
                      Viktigaste är väl som höstrusk sa att ha med sig i tankarna inför ev. köp...
                      "Däremot är det en kajak för fint väder för man sitter i princip i vattenytan och går det vågor mer än 20 cm höga så får man in vatten i båten".
                      Tänker man på det o inte ger sig ut i allt för höga vågor så tycker jag inte det är något problem - blåser det mer tar man båten istället...;-)

Säger med...prova kajakfiske!! (i vilken kajak det nu än må vara..)
                      Lite back to basic - man kan inte ha hur mkt prylar som helst med sig
                      samt en närmare vattnet/naturupplevelse är svårt att få:-)

Med vänlig hälsning
                      //Anders
                      Senast ändrad av MrMustang; 2016-08-09, 11:35.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 830 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka