Ursprungligen postat av shank
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Baktung båt
Collapse
X
-
-
Ursprungligen postat av Rospigg Visa inläggVid dessa problem ska/bör riggvinkelpinnen sitta närmast akterspegeln för att få max lyft av aktern, sitter den redan där så får Du testa det som nämts med fenor på motorn eller placera barlast i fören, även fasta trimplan på akterspegeln kan hjälpa men det måste testas då det skiljer på olika skrov och alla såna grejor kostar en slant och innebär lite mekande.
Kommentera
-
Kollat flytkroppen??
Mina föräldrars båt gick väldigt mkt på "ändan", visade sig att skummet i flytkroppen under bakre sätet hade sugit i sig vatten. Kapade upp ett hål med vinkelslip på typ 2x4 dm och plockade ut skiten. Var nästan 40 kg, två fulla sopsäckar. Blev en väldig skillnad. Plastade ihopa hålet + de två botten pluggar där vattnet kommit in.
Kommentera
-
En rokultsförlängare från Biltema är mitt säkra tips. Sen som en skrev sitta på mittoften.
Billigast och enklast. Trimfena på en sån klen motor är helt bortkastat.
Även roddbåtsskrov (deplacement Crescent 42) får bättre sprutt och perfekt sikt med en rokultare från Biltema.
Rokultförlängare (blir lång vid förlängning) är patenterad (Italienensk).
Sen om man vill plana riktigt får man byta båt.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
-
Deadbait. .Anledningen till att man inte tillverkar båtar på det viset längre utan fyller luftutrymmet med skum i stället är att man slipper all den kondens och därmed fuktproblem som kan uppstå i det slutna utrymme du skapat...
Själv skapade jag ett utrymme för tanken under aktertoften efter att det våta skummet var avlägsnat genom att limma väggar och tak till utrymmet av polystyrenskivor,sedan skummade jag nytt skum runt alltihop.tre flaskor på Biltema gick på 150 spänn...Never let your memories be greater then your dreams...
I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...
Kommentera
-
Jag hade också en baktung båt, och det visade sig att flytkroppen baktill var helt fylld med vatten. Jag kapade upp ett hål precis som Deadbait, men jag fyllde utrymmet igen med frigolit. Sedan plastade jag ihop det och båten gick mycket bättre i vattnet, plus att den blev så lätt att den enkelt kan tas i och ur vattnet (detta gick knappt att göra själv tidigare...) . Den blev så lätt att den nog funkar som biltaksbåt till och med.
Trådskaparens problem kanske inte beror på detta, utan snarare på skrovform och motorstorlek som andra föreslagit, men det skadar ju inte att kolla.Blade67
Kommentera
-
Intressant läsning tycker ja. Nu har jag fått svar på varför min crescent 395 går med fören uppåt. Flytkropparna måste vara smockfulla med vatten. Har en spricka i bakre toften där vattnet tar sig in som jag ska plasta över. Men då kan det alltså vara idé att plocka bort flytkroppen där först. Måste man fylla i med nytt skum där eller går det att ha det öppet? (tänkte öppna innifrån bensindunksfacket i baktoften). Det skulle ge mig mer förvaringsutrymme.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Berget999Jag fick nyligen en vad jag skulle gissa på är en ryds eka. Den har tyvärr en skada i skrovet vilket...4 Foton2024-10-30, 00:03
-
av kaptenenHej har en grön båt som jag behöver hjälp att identifiera, hittar ingen märkning eller så på den. Den...2 Foton2024-07-24, 11:25
-
Svar till Visa upp era träskbåtarav MagUnderbara båtar!
Länge sedan jag var aktiv på FS men har precis smällt ihop en unik (egenritad)...3 Foton2024-07-15, 20:32
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
|
18 svar
5 813 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Lärka