Baktung båt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Baktung båt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Baktung båt

Hej!

En riktig nybörjar fråga. Var ute för första gången själv i min Ryds Triss 38. På den sitter en Mercury 3.5 4-takts motor. Jag själv väger in på ca 97 pannor. Jag tyckte den reste sig läbbigt mycket när man drar i full gas på motorn. Skulle gärna tynga ner den i fören.

Finns det några tips erfarenheter av detta?

Ursprungligen postat av shank Visa inlägg
    Hej!

En riktig nybörjar fråga. Var ute för första gången själv i min Ryds Triss 38. På den sitter en Mercury 3.5 4-takts motor. Jag själv väger in på ca 97 pannor. Jag tyckte den reste sig läbbigt mycket när man drar i full gas på motorn. Skulle gärna tynga ner den i fören.

Finns det några tips erfarenheter av detta?
    Har samma problem. Vet inte vad det är för båt, men det sitter en gammal evin rude 4hk på den. När jag är ute själv kan jag inte köra fullgas för jag ser helt enkelt inte över fören för att den reser så mycket.

Kommentera

Ursprungligen postat av ludde863 Visa inlägg
      Har samma problem. Vet inte vad det är för båt, men det sitter en gammal evin rude 4hk på den. När jag är ute själv kan jag inte köra fullgas för jag ser helt enkelt inte över fören för att den reser så mycket.
      Exakt! Får precis samma problem. Höll på att smacka rätt in i en annan båt p g a detta.

Kommentera

Prova en rorkultsförlängare och sitt på mitttoften och styr.

Kommentera

Prova att ställa i en eller flera vattendunkar.Det brukar hjälpa.

Kommentera

Varför itne göra det vettiga och INTE köra på full gas när Ni är ensamma isådana båtar då det är helt meningslöst just för att de bara reser sig i fören och skymmer sikten = farligt och dessutom gräver de ner aktern och går tungt igenom vattnet så att båten drar massor med mera soppa än om Ni lättar på gasen så att båten ligger mera horisontellt i vattnet och kör i deplacementfart, skillnaden i fart lär inte skilja mycket men Ni kommer att i princip halvera soppa förbrukningen och höja sjösäkerheten markant.

Kan ni inte stå ut med denna lösning så köp en ny båt med planande skrov för det är det som Ni inte har på era båtar, och så en motor som klarar att trycka upp nya båten i planing, det är inte det samma som en stor motor men en i rätt storlek för er båt.

Visst en rorkultsförlängare och sitta på mittoften kan funka men båten går inte bra ändå även om den inte står rakt upp i fören men den går onödigt tungt och drar ändå massor med onödigt bränsle och med dagens soppa priser gör det skillnad på en säsongs fiske.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
              Varför itne göra det vettiga och INTE köra på full gas när Ni är ensamma isådana båtar då det är helt meningslöst just för att de bara reser sig i fören och skymmer sikten = farligt och dessutom gräver de ner aktern och går tungt igenom vattnet så att båten drar massor med mera soppa än om Ni lättar på gasen så att båten ligger mera horisontellt i vattnet och kör i deplacementfart, skillnaden i fart lär inte skilja mycket men Ni kommer att i princip halvera soppa förbrukningen och höja sjösäkerheten markant.

Kan ni inte stå ut med denna lösning så köp en ny båt med planande skrov för det är det som Ni inte har på era båtar, och så en motor som klarar att trycka upp nya båten i planing, det är inte det samma som en stor motor men en i rätt storlek för er båt.

Visst en rorkultsförlängare och sitta på mittoften kan funka men båten går inte bra ändå även om den inte står rakt upp i fören men den går onödigt tungt och drar ändå massor med onödigt bränsle och med dagens soppa priser gör det skillnad på en säsongs fiske.
              Jag visste att jag borde vänta på de som kan detta. Men på samma sätt som frågeställararna brukar många av de med halvplanade skrov med 2-6 hk åka runt halva sjön hemma. Men på de båtarna brukar det gå att fixa styrningen med kroppsvikten....

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiskarn0383 Visa inlägg
                Jag visste att jag borde vänta på de som kan detta. Men på samma sätt som frågeställararna brukar många av de med halvplanade skrov med 2-6 hk åka runt halva sjön hemma. Men på de båtarna brukar det gå att fixa styrningen med kroppsvikten....
                Vill bara betona att min åtgärd var att sänka farten.. Frågan är om jag missat något.. T ex justera trimpinne?

Kommentera

Brukade lasta alla dessa grejor man har med sig i fören,och det räckte....inklusive all fisk man får också i fören borde göra susen.
                  Numer har jag tagit ur 80kg vått skum ur aktertoften så problemet är löst.
                  Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

En fena som monteras på antiventplattan kan möjligtvis hjälpa, men enda
                    sättet att veta om det hjälper är att prova, då båtarna och motorerna är
                    olika. En del tycker att fenorna hjälper och andra däremot att de är bara
                    skit, så man får prova sig fram.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 813 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka