Stöldsäkra Oskwig 330 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stöldsäkra Oskwig 330

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Stöldsäkra Oskwig 330

har nu bestämt mig att köpa en Oskwig 330 med en elmotor till.

Tänker lägga den i en insjö i närheten där jag bor men pga att jag bor i lägenhet har jag inte möjlighet att förvara båten på trailer eller hemma. Båten kommer alltså lämnas i sjön mellan fisketurerna.

Vad jag förstått på min kollega finns det folk med långa fingrar som stryker runt sjön. Någon som har tips på hur man bäst stöldsäkrar en båt i denna storlek, och om man överhuvudtaget behöver oroa sig om man tar ut motor och åror?

Har en Oskwig 330 sedan några veckor tillbaka och har också funderat på hur man ska göra för att inte behöva lägga båten inom inhägnat område (som jag har gjort nu) efter varje fiskepass. Jag har bara funderat på en rejäl kätting och ett godkänt lås, dock bör man väl kunna sätta kättingen i en fast förankring av något slag (dvs inte runt ett träd) för att vara mer säker på att båten inte blir stulen. Ska följa tråden och se om det kommer några smarta tips.
    http://mangemo77.blogspot.com/

Kommentera

Om ni inte har en godkänd låsögla så fixa det. Köp sedan härdad låskätting+klass 3 lås (abus sea&snow, abloy marin mfl.) Antar att båten inte ligger vid en brygga och då är väl ett tjockt träd det bästa. Krävs trots allt ganska mycket arbete för att kapa ett träd. Elmotorn får du nog ta med dig däremot för annars lär den försvinna snabbt, om det nu inte finns något lås till dem. Har dock inte sett det själv.

Och glöm inte att försäkra båten! I och med att det handlar om en såpass liten och billig båt så kostar försäkringen inte mycket. Jag har länsförsäkringar på min hemförsäkring och då finns det ett tillägg för 100kr per år som försäkrar småbåt upp till 35000kr.
      Den som har mest prylar när han dör vinner

Kommentera

Ursprungligen postat av mangemo Visa inlägg
        Har en Oskwig 330 sedan några veckor tillbaka och har också funderat på hur man ska göra för att inte behöva lägga båten inom inhägnat område (som jag har gjort nu) efter varje fiskepass. Jag har bara funderat på en rejäl kätting och ett godkänt lås, dock bör man väl kunna sätta kättingen i en fast förankring av något slag (dvs inte runt ett träd) för att vara mer säker på att båten inte blir stulen. Ska följa tråden och se om det kommer några smarta tips.
        Tack för bra svar Rubik.

Mangemo är du nöjd med din oskwig, hur är den att fiska ifrån stabil? Finns det låsögla på båten vid köp?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
        18 svar
        5 832 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Lärka
        av Lärka