Crescent mjuk i botten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Crescent mjuk i botten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Crescent mjuk i botten

Har köpt mig en Crescent 465:a. Fin och hel i skrovet och bra i tofter m.m. Dock är den mjuk i själva golvet. Undrar lite vad man kan göra åt detta. Är det något som är lätt att åtgärda genom förstärkning eller måste man riva upp och göra nytt?

Ska du göra det ordentligt så får du ta bort det som är dåligt och plasta nytt golv. Alternativt köper du marinplyfa och kapar till i rätt storlek och täcka golvet, dock tar det inte bort ditt problem helt och hållet.

Kommentera

Är det dobbelbotten låter det som delaminering, du bör byta distansmaterial ifall det rör sig om det.

Kommentera

Ja båten är dubbelbottnad.

Att täcka båten med plywood låter ju som något som man kan fixa själv relativt lätt. Antar att man lägger plast ovanpå också.

Skall man dock göra om nästan hela golvet så låter det aningen mer komplicerat. Finns det firmor som gör detta? Och i så fall vad skulle man få betala på ett ungefär?

Kommentera

Det finns säkert firmor som gör det, men jag kan tänka mig att det kostar på också. jag har själv gjort om en båtbotten men jag gjorde några större hål i det inre lagret och sen skrapat bort så mycket divinycell som möjligt, sen har jag fyllt igen hålrummet med plast. kanske inget att rekomendera för det kan öka båtens vikt avsevärt..

Kommentera

Är det dobbelbotten låter det som delaminering, du bör byta distansmaterial ifall det rör sig om det.
            Ovanstående text är vilseledande, dubbelbotten, delaminering och distansmaterial är TRE helt olika saker som har inget med varandra att göra.

Delaminering är när ETT laminat delar sig. Dubbelbotten är TVÅ av varandra oberoende laminat, en yttre och en inre botten som INTE sitter ihop. Distansmaterial är beroende på val olika material som bildar KÄRNA i en SANDWICH-konstruktion.

Innan man kan säga något om din båt MÅSTE man veta hur den är konstruerad. Men om jag ska gissa så låter det som att durken är plastad på plywood, inte som sandwich utan bara uppepå plyfan. Och det kan vara plyfan som murknat och därav så blir durken mjuk. Du har bara ett tunt plastlaminat att gå på. (Men detta är gissningar då jag inte vet konstruktionen)

Kan man plasta och vet hur det funkar så är det en smal sak att fixa. några timmars jobb och sen lite måla på det.

Allt är enkelt här i livet bara man vågar.

Och du ! Lita inte på allt galet som sägs här på forumet, inte ens på mig.
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

jag gjorde några större hål i det inre lagret och sen skrapat bort så mycket divinycell som möjligt, sen har jag fyllt igen hålrummet med plast.
              Om du har en SANDWICH-durk så gör absolut inte som beskrivet ovan.
              Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Undrar om jag fattade dig rätt ? ?

Crescent mjuk i botten

--------------------------------------------------------------------------------

Har köpt mig en Crescent 465:a. Fin och hel i skrovet och bra i tofter m.m. Dock är den mjuk i själva golvet.
                Botten är den del som är mot vattnet som du målar bottenfärg på ?

Golvet så gissar jag att du menar durken eller däcket ? det som du går på i båten ?

Och att det är det sistnämnda som är mjukt

Kommentera

Okej nu skall vi se här så att allt blir rätt.

Båten är dubbelbottnad, med det menar jag att man först har skrovet som ligger mot vattnet och sedan är det ett lager som man går på. (golvet) Mellan dessa två lager är det luft (kanske även trästomme eller likande) dyvikan/bottenpluggen leder in till detta mellanrum.
                  Och det är alltså det övre lagret (golvet) som man går/står på som är mjukt.

Kommentera

Mellan dessa två lager är det luft (kanske även trästomme eller likande) dyvikan/bottenpluggen leder in till detta mellanrum.
                    Alltså är det ingen sandwich-konstruktion. Och delaminering kan du glömma. då återstår att klarställa vad durken (golvet, hatar att prata landkrabbespråk om båtar) har för grundkonstruktion.

Du kan borra ett 20 mm hål (kolla in vilken dim som finns för dessa gummipluggar) på strategiskt ställe, nära aktern tex. då ser du vad som finns under själva plastytan. Om allt är ok och du inte ska göra nått mer köper du bara en gummidyvika å sätter där sen.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 804 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka