köpa ryds 480s - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

köpa ryds 480s

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• köpa ryds 480s

hej!
    jag har tänkt att köpa en ryds 480s av en bekant och jag vet att den är i bra skick.
    båt från 99 och 3-cylindrig tvåtaktsmotor 30 hp från 99. 50 000 kr ska han ha för den med trailer. det är ett bra pris tycker jag, vad tycker ni?
    ryds verkar ha ett dåligt rykte här på sidan, eller är det bara ett fåtal personer som skriver upp det?
    är ryds verkligen så dåligt?

Ingen dålig båt men det finns alltid mer att önska.
    Har själv en 480ST från 87, kanske har ändrats lite sen dess.
    Går det lite tuffare sjö är det bara att släppa av på gasen, på mindre sjöar lär det inte bli ett problem. Vätterns vågor kan vara ganska elaka och där fiskar jag mest med den.
    Krökta spön knarrande rullar och linor spända som fiolsträngar, då lever man gott....
    www.solskensmetarna.se

Kommentera

ok, jag fiskar i småsjöar i vänern. vågor blir nog inga problem eftersom jag aldrig är ute om det blåser för mycket.
      dock är jag lite osäker på motorn, om den planar ut lätt om man är 3-4 personer i den. 30 hk är ju max på den båten.

Kommentera

Ryds, har gjort en del missar i sina konstruktioner. Finns en ganska stor hög med båtar där det blivit för snålt tilltaget med glasfiber. Även en del fastsatta detaljer har mankerat.
        Var själv en gång intresserad av en Ryds 480.
        Fick som tur höra av en annan ägare av Ryds 480 att dom slog ganska hårt i sjön.
        Så jag avstod.
        Den trecylindriga maskinen är en bra motor om allt är på topp. Är säkert en Japan.
        Finns några att välja på. Hoppas att det är en Yamaha.
        Priset ligger ju ganska normalt. Om allt fungerar, impeller är bytt, inget vatten i växelhus, propeller fin, motorn startar lätt, och drar bra på sina växlar. Då får du vara nöjd.
        Men på riktigt stora vatten får du ta det lugnt.
        Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

jag har en ryds 480 s och jag tycker den är klockren. mycket bra stuvutrymen och planar direkt med en 30 hp. 50 000 är ett kanonpris om du dessutom får med en trailer. jag har kört över stora fjärdar i ganska hårt väder med den och det går ganska bra. visst de kanske inte är et jätte behaglig resa men i den storleken tror jag inte att någon båt går särskillt bra. då får du gå upp i storlek och därmed prisklass.
          Senast ändrad av jocke jerk; 2010-07-13, 21:07.

Kommentera

Jag har en Ryds 510 GT som fungerar toppen på kusten i tufft höstväder, dock har 510'an ett annat skrov/botten. Den går stabilt genom vågorna. Jag har förbätrat med två extra förknapar, om man inte har nåt emot sånt småfix, så kan man ju eliminera sånt som folk gnällt på.
            I övrigt tycker jag inte de ryds jag varit i kontakt med (520ST, 495GT) har något att klaga på.

Kommentera

jocke jerk vet du om den planar ut lätt om man är 3-4 pers i båten?
              ja priset är bra men jag tror det är lite kompispris för jag arbetar med han. och han är lite pedantisk så det är perfekt!
              yamaha-motor är det om nån undrar...

Kommentera

tror ni att det går bra att trolla med 30 hp motor eller måste jag ha en mindre också?

och så letar jag efter bra spöhållare med tving så jag slipper borra i båten.

Kommentera

Med drivankare/trollingbroms går det bra, men annars klockrent för elmotor och varför inte en frontmonterad?

Kommentera

Ursprungligen postat av segmon Visa inlägg
                    jocke jerk vet du om den planar ut lätt om man är 3-4 pers i båten?
                    ja priset är bra men jag tror det är lite kompispris för jag arbetar med han. och han är lite pedantisk så det är perfekt!
                    yamaha-motor är det om nån undrar...
                    ja den planar ganska direkt men den går lite tungt tills den får upp farten. men det är ju frågan om ca 30 meter så det är inga problem

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 794 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka