Gelcoat? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gelcoat?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Köper du från en välsorterad butik som är inriktad på båt så kan personalen, går du till personalen på biltema så kan du gissa en gång..

Bauhaus verkar inte sälja båtprylar som gelcoat, polyester, glasfiberspackel etc.

Biltema lär dock vara det "billigaste" alternativet, så länge du vet vad du ska ha.

Renoverade precis min egna roddbåt och jag var nollställd på hur man gjorde så jag fick göra research här och på andra forum.

Kommentera

Att köpa färdiga standardprodukter som filler å repair innebär att det bara finns ytterst få kulörer som vit, biege att välja.

Det finns ett sätt som jag inte har egen erfarenhet av men som skulle kunna funka. Det är att du slippar nånstans där du har gelcoat och där det inte syns eller där du ända ska måla över tex insida aketerspegel för motorfäste eller så. Du samlar slipdammet och blandar det med klar ofärgad marinepoxi så har du automatiskt rätt kulör. Men det krävs mycket slipdamm och funkar nog bara till enstaka småblemor.

Men har du provat att vända dig till båttillverkaren? dom borde kunna ge dig exakt den kulör du ska ha
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av axe Visa inlägg
        Att köpa färdiga standardprodukter som filler å repair innebär att det bara finns ytterst få kulörer som vit, biege att välja.

Det finns ett sätt som jag inte har egen erfarenhet av men som skulle kunna funka. Det är att du slippar nånstans där du har gelcoat och där det inte syns eller där du ända ska måla över tex insida aketerspegel för motorfäste eller så. Du samlar slipdammet och blandar det med klar ofärgad marinepoxi så har du automatiskt rätt kulör. Men det krävs mycket slipdamm och funkar nog bara till enstaka småblemor.

Men har du provat att vända dig till båttillverkaren? dom borde kunna ge dig exakt den kulör du ska ha
        Ja ok, det låter ju som ett bra sätt förstås.
        Nej jag har inte kontaktat båttillverkaren (ryds). Men det är så små skador så det ä inte värt det.
        Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
        &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
        ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
        Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Nej jag har inte kontaktat båttillverkaren (ryds). Men det är så små skador så det ä inte värt det.
          Jag menade inte att du skulle kontakta dom för att få båten fixad ! ! du skulle så klart få kulörnumret till topcoaten, inget annat. Släng iväg ett mail å du kanse får svar idag, har du tur så använder dom en standardkulör. De är väl värt att få veta ?
          Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Tänk på att inte lägga på ett för tjockt lager bara då det tar evigheter att slipa ner. Lägg på och skrapa över med ett kreditkort eller liknande för att sen när det torkat slipa upp en jämn yta...
            [FONT="Arial Black"]Team Beast Bloggen[/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
              Ja på ett par små små ställen kan man skönja lite glasfiber tror jag.. Lite därför jag vill fylla ut jacken och skadorna..

Men ok, det är ingen kärnforskning precis då att få till det med gelcoaten?
              En gelcoatfiller är som en typ av spackel tjockare i konsistensen och är oftast inte samma färg som gelcoaten fast dom har samma färg nr

När man ska polera till ytan efter att man fyllt ut skadan/skadorna så använd inte för grovt slippapper i början lagom att börja med är 600 när man har fått till skadan ganska jämn så gå upp till 800 och avsluta med 1000/1200 och efter det så polera med autosol. Men kom ihåg att gelcoaten oftast inte är så tjock att det är stor risk att slipa igenom om man slipar för mycket
              Hyr dej en bra oscillerande slipmaskin typ mirka med papper så blir jobbet mycket enklare

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av axe Visa inlägg
                Jag menade inte att du skulle kontakta dom för att få båten fixad ! ! du skulle så klart få kulörnumret till topcoaten, inget annat. Släng iväg ett mail å du kanse får svar idag, har du tur så använder dom en standardkulör. De är väl värt att få veta ?
                Jodå det förstod jag Ja ett mail kan dte ju förstås vara värt
                Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                18 svar
                5 869 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Lärka