Hur stor motor? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur stor motor?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur stor motor?

Går och funderar på att skaffa en motor till min plasteka, men är lite
    osäker på hur många hk jag ska, bör eller vill ha.
    Tittade på plåtbiten i båten och där står det 4,9hk.
    Men då blir jag fundersam, hur många hk skulle funka, egentligen?
    Har inte tid eller pengar att prova köpa olika motorer och testa mig fram då jag är
    säker på att det finns någon som redan gjort det har har koll på de här grejerna.
    Så, hur stor motor kan ja trycka på plastekan egentligen?
    [FONT="Tahoma"]En urusel fiskedag slår vilken bra arbetsdag som helst[/FONT]

3,5-4hk borde räcka fint ju
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Förstärk akterspegeln och lappa på en 20hk eller nåt.

Annars en 4-5 kanske

Kommentera

På en eka med köl, en ickeplanande båt, passar/räcker det med motor upp mot 5 hk. Smidigast en med friläge och back. Ok, får du tag i en större motor billigt funkar det oxå men räkna inte med att det går så värst mycket snabbare om du försöker pina upp den,bara högt varv, hög soppaförbrukning och jävligt jobbig gång med höga svallvågor..stressande.Typ strykjärn i sjön:-)

Kommentera

Beror ju helt på vad det är för båt du har. Är den en lite mindre båt och det är därför den har låg max styrka på motorn så kan det ju fungera att förstärka akterspegeln och hänga på en större snurra. Är det däremot en båt med köl så handlar det egentligen inte om vad akterspegeln pallar utan snarare att du inte har någon nytta av en större motor. Hänger du på en större motor så gräver den bara ner sig ännu mer och du kommer inte att se ett skit framåt. Och inte kommer det att går snabbare heller.
          Den som har mest prylar när han dör vinner

Kommentera

Som sagt, beror på vilken båttyp man har. Min plastbåt, modell tvålkopp, gräver ner sig ordentligt och sikten framåt är noll vid maxläge på min 3,3hk (själv i båten). Jag bruka minska gasen något så de rätar sig lite, bullrar mindre, drar mindre soppa, och ändå sänks inte hastigheten nämnvärt.

Att ta med i beräkningen är ju vikten, om du inte kan ha den hänga på hela tiden.

Jag har inte råd att få min motor stulen så jag bär den, lgh t bil, bil t båt, t o r, varje gång, så en större motor än den jag har nu är nog inte praktisk möjlig att ha.

Måste man ha drag på bilen för att räknas som en riktig fiskare?

Kommentera

Ja, kanske lika bra att skaffa en 4-6hk eller så. Gräva ner sig i sjön e ju ingen höjare.

Kommentera

Ett vp-rör i rätt dimension "passande till gashandtaget"
                gör att man kan sitta på mitt sektionen vid transport. Detta sänker fören lite. Alt skaffa en stor hund typ schäfer och ha han liggande fram i båten eller en fiskekamrat.

Kommentera

Ni pratar effekter hit å dit utan att båttypen nämnts. Det är nämligen båtkonstruktionen som avgör. Är den planande eller halvplanande så kan du gå upp i styrka. hur mycket beror som sagt på hur bottenlinjen ser ut. Men är den byggd som äldre träekor så glöm större motor. Då händer nämligen det som redan sagts att den gräver ner sig i aktern.

Du kan visserligen gå upp några hästar att ha då båten är tungt lasta eller bara för att slippa köra på fullt hela tiden. Jag skulle nog satsa på en 9-10 hk och köra på bränslesparande halvgas eller där båten går bra, är man fler i båten så har du lite extra att ta till när det behövs i motsjö mm.

Lycka till med valet
                  Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Fått fart på en 6hk Johnson så jag kör med den. Men tack för alla svar. Har bekanta med 30hk så jag får prova det i framtiden. Jag hör av mig hur det gick!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 804 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka