Min nya fiskemaskin en kajak - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Min nya fiskemaskin en kajak

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av jonas_chaudhary Visa inlägg
    Idag kopte jag en Torque av Kayakevent i Malmo. Intresset vacktes efter att ha last den har traden. Jag tankte kopa en storre bat (buster) men det blev stressigt att ordna det pa distans (arbetar utomlands) och sedan skulle det ta en stor del av sommaren att kitta den efter behov. Nu har jag min lilla fiskemaskin och kan senare aven leta efter en storre bat i lugn och ro. Det ar aven en bra mojlighet att lara mig en del av tekniken (ekolod, elmotor osv) i mindre skala, eftersom jag varit borta fran sporfiske ett tag, och saker och ting har onekligen forandrats.

Nu ar det saledes dags att borja utrusta kayaken. Bestamde du dig for vilket ekolod/GPS plotter du vill ha? Ar Torquen forberedd specifikt for Hummingbirds genomskrovsgivare, eller passar den for andra modeller ocksa? Vad har du for spohallare om jag far fraga, och hur monterade du dem. Jag har tittat pa en del videos pa youtube, och manga verkar monerar spo hallarna framtill.

For den som ar intresserad sa ar har en lank till OceanKayaks demo video.
    http://www.youtube.com/watch?v=7PNU2...eature=related
    GRATTIS Du kommer inte att ångra dig det kan jag lova

Den som övriga Ocean Kayak Anglermodeller är förberedda för just Humminbirds genomskrovsgivare XTH-9-20-P så bara be att få byta akterspegelsgivaren mot en sån så passar den direkt.
    Jag kommer att skaffa Humminbird 385CI kombi framöver när kassan medger det ihop med en sådan givare och det kommer att monteras på en enkom monteringsbar som placeras framför roderpedalerna och tvärs över båten med RAM fästen för att kunna justeras och enkelt tas bort så inte grejorna blir stulna.

Där kommer även extra spöhållare att monteras i ytterändarna förutom den transporthållare som sitter bakom ryggen (se bilderna på S.1) det är den enda spöhållaren just nu och det funkar som det är men kan göras bättre vilket det blir enligt ovan, men för enbart transport kommer den som sitter att få vara kvar.

När får Du den levererad eller kommer hem till landet igen?

Ett tips för att enkelt ansluta motorkablarna till batteriet är dessa http://www.clasohlson.se/Product/Pro...x?id=135395625 så slipper Du använda verktyg när det ska monteras/demonteras!!

Skitfiske på Dig i Din nya fiskemaskin

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
      GRATTIS Du kommer inte att ångra dig det kan jag lova

Den som övriga Ocean Kayak Anglermodeller är förberedda för just Humminbirds genomskrovsgivare XTH-9-20-P så bara be att få byta akterspegelsgivaren mot en sån så passar den direkt.
      Jag kommer att skaffa Humminbird 385CI kombi framöver när kassan medger det ihop med en sådan givare och det kommer att monteras på en enkom monteringsbar som placeras framför roderpedalerna och tvärs över båten med RAM fästen för att kunna justeras och enkelt tas bort så inte grejorna blir stulna.

Där kommer även extra spöhållare att monteras i ytterändarna förutom den transporthållare som sitter bakom ryggen (se bilderna på S.1) det är den enda spöhållaren just nu och det funkar som det är men kan göras bättre vilket det blir enligt ovan, men för enbart transport kommer den som sitter att få vara kvar.

När får Du den levererad eller kommer hem till landet igen?

Ett tips för att enkelt ansluta motorkablarna till batteriet är dessa http://www.clasohlson.se/Product/Pro...x?id=135395625 så slipper Du använda verktyg när det ska monteras/demonteras!!

Skitfiske på Dig i Din nya fiskemaskin

Jo, jag raknar med att ha mycket kul med min nya kayak. Kayakevent hade ett butiksexemplar som jag lade en handpenning pa, och de haller den i butiken tills jag kommer hem (v. 28).

Nu forsoker jag skaffa sa mycket utrustning som mojligt online, sa att det ar levererat nar jag kommer hem. Vill sjalvklart maximera fisketiden.

Kollade in Hummingbird ekolodet (385CI), och jag hittade combo kayak paketet.

Det vore himla skont att kopa ett helt fungerande paket. Har du nagon erfarenhet av att anvanda Hummingbird? De flesta svenskar verkar foredra Lowrence eller Eagle. Men vad jag har last, sa har hummingbirden fatt hyfsat bra recensioner. Funderar pa att kopa ekolodet/GPS fran USA. Ar det nagot sarskillt man i safall bor tanka pa?

I ovrigt sa blir det 2 spohallare i ytterandarna, samt en liknande konfiguration som du har for dina spohallare (transport). Och slutligen, ett faste for paddeln i sidan.

Kommentera

Jo, jag raknar med att ha mycket kul med min nya kayak. Kayakevent hade ett butiksexemplar som jag lade en handpenning pa, och de haller den i butiken tills jag kommer hem (v. 28).

Nu forsoker jag skaffa sa mycket utrustning som mojligt online, sa att det ar levererat nar jag kommer hem. Vill sjalvklart maximera fisketiden.

Kollade in Hummingbird ekolodet (385CI), och jag hittade combo kayak paketet.

Det vore himla skont att kopa ett helt fungerande paket. Har du nagon erfarenhet av att anvanda Hummingbird? De flesta svenskar verkar foredra Lowrence eller Eagle. Men vad jag har last, sa har hummingbirden fatt hyfsat bra recensioner. Funderar pa att kopa ekolodet/GPS fran USA. Ar det nagot sarskillt man i safall bor tanka pa?

I ovrigt sa blir det 2 spohallare i ytterandarna, samt en liknande konfiguration som du har for dina spohallare (transport). Och slutligen, ett faste for paddeln i sidan.
        Jo jag har sett att det finns ett sånt kit men du behöver inte batteriet i det kitet då ju Torque redan har batteri!!

Har inte använt Humminbird på många år nu så kan inte uttala mig om de senare modellerna men de får iaf bra kritik på USA forum så det lär säkert funka.

Enda som kan orsaka problem med att köpa i USA är om det blir problem och du måste reklamera då vill inte Svenska generalagenten ta emot det utan du måste skicka till USA och då har du förlorat det du sparade i inköp med alla avgifter och längre handläggningstid, därför som jag tänker köpa i Sverige och då får jag bara det jag behöver inget onödigt och kan ha nära kontakt med säljaren om det behövs.

Paddeln fäster du med befintliga gummicords se min bild, inga extra fästen behövs för det!

Lycka till med kajakfisket, vi håller kontakten så får vi byta erfarenheter framöver när du kommer igång mera också.
        Hoppas vi blir fler som fiskar från denna trevliga farkost framöver

Kommentera

Jag kan inte hålla mig längre. Så här ser sköningen(kajaken) ut!
          I andra ändan av linan sitter en fin fisk som ni kanske får läsa om i en fisketidning nära dig snart.
          Bifogade filer

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
            Jo jag har sett att det finns ett sånt kit men du behöver inte batteriet i det kitet då ju Torque redan har batteri!!

Har inte använt Humminbird på många år nu så kan inte uttala mig om de senare modellerna men de får iaf bra kritik på USA forum så det lär säkert funka.

Enda som kan orsaka problem med att köpa i USA är om det blir problem och du måste reklamera då vill inte Svenska generalagenten ta emot det utan du måste skicka till USA och då har du förlorat det du sparade i inköp med alla avgifter och längre handläggningstid, därför som jag tänker köpa i Sverige och då får jag bara det jag behöver inget onödigt och kan ha nära kontakt med säljaren om det behövs.

Paddeln fäster du med befintliga gummicords se min bild, inga extra fästen behövs för det!

Lycka till med kajakfisket, vi håller kontakten så får vi byta erfarenheter framöver när du kommer igång mera också.
            Hoppas vi blir fler som fiskar från denna trevliga farkost framöver

Vet du vem som saljer Hummingbird i Sverige? Googlade det men hittade inget.

Jag trodde att man skulle kora seperata batterier for elnsurra och ekolod/gps? Om man kan kora det pa samma batteri utan for mycket storningar, och minimerad driftstid, sa underlattar det sjalvklart.

Jag kommer att lagga upp bilder nar jag kommit hem och borjat utrusta kajaken. Tror nog fler och fler kommer borja fiska med Torquen. Enligt generalagenten Outdoorsports sa finns det ett valdigt stort intresse.

Micke,

Skon bild. Okar suget ytterligare.

Kommentera

Vet du vem som saljer Hummingbird i Sverige? Googlade det men hittade inget.

Jag trodde att man skulle kora seperata batterier for elnsurra och ekolod/gps? Om man kan kora det pa samma batteri utan for mycket storningar, och minimerad driftstid, sa underlattar det sjalvklart.

Jag kommer att lagga upp bilder nar jag kommit hem och borjat utrusta kajaken. Tror nog fler och fler kommer borja fiska med Torquen. Enligt generalagenten Outdoorsports sa finns det ett valdigt stort intresse.

Micke,

Skon bild. Okar suget ytterligare.
              Jag har kollat med Navalis http://www.navalis.se/ och de kan plocka ihop 385Ci + nämda givare för under 7000 kr, maila dem och fråga efter Fredrik som jag haft kontakt med, det är inte vanligt att såna här säljs med genomskrovsgivare därför är det bra att handla av en specialbutik som Navalis.

Det kan bli störningar av elmotorn men jag tänker iaf börja med att köra så, blir det ett stort problem så skaffar jag ett litet GEL batteri och lägger på sidan om för dessa instrument drar minimalt med ström så ett 12V 12-20Ah räcker mer är väl för några dagars fiske kanske mera innan laddning, och du måste ju ändå ladda batteriet till huvudmotorn!

Mmmm pratade med Lasse och han fick rejält mycket frågor när han var på fiskemässan i Sundsvall och sålde även några Torque de dagarna så vi är fler som komemr att kryssa runt i fiskevikarna med sådana här framöver

Micke:
              Du hade ju bra flyt när du var här, har inte knäckt ditt KB ännu men det var nära igår kväll

Hoppas Du får ihop det för jag är grymt nyfiken på bilderna

Kommentera

Dags för lite update och några bilder på lösningar som jag gjort.

Har under flera turer fått bekräftat det jag från början misstänkt/vetat, att man syns väldigt dåligt i en kajak och det är klokt att synliggöra sig så bra det går för att minimera risken att bli överkörd.

Första tanken var en sådan vimpel man har på ungarnas cyklar den syns ju bra i dagsljus men är inget vidare i skymning/mörker, då måste det till en lanterna och en kajak är ju en båt i lagens mening och ska ha lanterna vid färd i mörker så det är inte bara en säkerhetsfråga utan en fråga om att vara laglydig eller inte, så efter lite klurande och en inventering i "bra att ha förrådet" så konstruerade jag denna kombimast som löser båda problemen i ett

Själva masten är et vanligt plaströr för VA och vimpeln hade jag kvar från när jag körde säkerhetsbåt på segeltävlingar för massa år sedan, så långt inga konstigheter bara fästa vimpeln på röret, sedan ska ju masten sitta någonstans på kajaken och jag vill inte göra fler hål än nödvändigt i den så jag nyttjade det mittersta röret i spöhållaren då jag aldrig har mer än två spön med ut och dessa står i de yttre rören.

För att masten skulle sitta stadigt så lade jag på ituskuren gummislang så att det blev rätt diameter på det för att sitta stadigt men ändå enkelt att plocka bort, måste ju kunna lasta den på biltaket eller lägga upp den och då måste masten bort.

Sedan var det lanternan som skulle fixas och även om jag har batteri ombord ville jag ha en lösning med eget batteri, det finns ju att köpa men de kostar en slant och i förrådet låg en överbliven "trädgårdslampa med solcells laddning, batteri och skymningsrelä från Jula, en snabb koll visade att fästet på lampan hade exakt rätt diameter för att passa inuti maströret, så bara trycka dit och säkra med eltejp

Så nu har jag en kombinerad mast med vinpel och belysning som dessutom är självförsörjande då den laddas under dagen och tänder sig själv när skymningen faller och inte ett enda hål behövde jag borra och inga kablar eller annat mekande och bäst av allt den kostade inte en krona i nyköpta prylar då allt är återanvända grejor
                Bifogade filer

Kommentera

Nu har man äntligen kommit hem, och kayaken hämtas från butiken idag. Förutom ekolodet (hummingbird 385 Ci med genomskrovsgivare...från Navalis) så har jag ännu inte hunnit köpa något annat. Batteri och laddare, spö- och ekolod hållare blir nästa inköp.

Batteriet blir ett 85Ah deep cycle batteri från batteri expressen, http://shop.batteriexpressen.se/?artnr=51.FP12V85AH. Det är det bästa priset jag hittat för den typen av batteri. Laddare har jag inte så bra koll på. Det blir väl en Ctek laddare. Någon som vet vilken modell som passar bäst för att kunna fullt ladda batteriet över natten?

Sedan blir det en hållare med RAM fäste till min plotter/ekolod. http://www.ram-mount.com/CatalogResu...5/Default.aspx
                  Om jag förstått det rätt så är kayaken anpassad för den typen av fäste.

Och till sist 2 spöhållare. Även här har jag tänkt mig RAM fästen, men jag funderar på en flush mount bas. De är ganska vanliga på kayaker och kayakevent, där jag köpt min kayak, kan eventuellt sätta dit dem.

Någon som känner till en välsorterad handlare i Sverige när det gäller RAM fästen?

Det ska bli kul att rigga kayaken, men jag vill ut och fiska så snart som möjligt.

Kommentera

Kul att det är på G och visst är det spännande att rigga iordning och ge sig ut

Skulle välja en Ctek på min 7A helst 15 som väl den större är på, visst dyrare men laddar snabbare också.

RAM fästen är smart val, tänk på att montera dem så att de inte är ivägen om Du måste paddla, lätt gjort att man monterar dem för långt bak på sidorna och skulle det falera med motorn eller batteriet tar slut så Du måste paddla (paddeln ska ALLTID vara med ute) så är det hemskt irriterande om den slår i fästena hela tiden!

Skicka gärna upp lite bilder när du börjar få ordning på det, kul att se olika lösnignar

Kommentera

Ingen kajak avdelning på forumet ännu?

Blev ägare till en freedom 12 för någon vecka sedan, så all tid är en väntan till nästa tur och en jakt på bra ställen att sjösätta! =)

/Emil

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 825 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka