Min nya fiskemaskin en kajak - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Min nya fiskemaskin en kajak

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
    Intressant!
    Så den viktigaste frågan, vad kostar kalaset?
    Hehe ja den frågan är inte helt oviktig

Den såldes på Sundsvallsmässan för 22600 kr om det gäller ännu vet jag inte men kolla med Lars på Outdoorsport i länken ovan så får Du besked, motorn ingår i priset men inte batteriet och så får Du välja en lämplig paddel att köpa till och det bör man ha en, jag tog en vanlig standard billigaste han hade då jag räknar med att den inte kommer att användas så himla ofta.

Visst är det mera pengar än vad en vanlig fiskekajak kostar men ändå billigare än vad tex Hobie med pedaldrift är och iaf i mina ögon så är Torqe.n mera allsidig i sin användning med elmotorn än vad Hobie är, samt att Torque kan paddlas som en vanlig av den som så föredrar elelr om man vill ut och bara just paddla för rekreation eller träning så den fyller flera funktioner.

Bäst av allt är att man har båda händerna fria hela tiden för att fiska och hantera spöt det är extra skönt främst vid drillning av fisk när vinden tex trycker in en mot vassen så gäddan kan gå fast i vassen så bara lägga i back och styra med fotpedalerna och ta sig bort från vassen men med full koll på fisken och spöt, det gillar jag

Ska lägga upp några bilder på hur jag fixat till den även om den inte är helt färdigriggad ännu men iaf fungerande.

Kommentera

Skickar upp lite bilder på den och kom gäran med åsikter och ideer på vad som kan göras bättre för jag vet att det finns flera erfarna kajakfiskare här på FS och hopperligen blir vi fler som ägnar oss åt denna roliga fiskeform framöver
      Bifogade filer

Kommentera

Ja ok. Ja inte helt billigt, men inte heller snordyrt.
        Överkomligt för allt det tycker jag.

Bättre än flytring verkar det som med, speciellt när man slipper paddla eller trampa!
        Fint flytetyg!
        Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
        &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
        ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
        Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Riktigt smidig sak du skaffat dej,gogglade lite om den och hittade denna video länken:

http://www.tvplayvideo.com/1,7PNU2fh...view-and-demo)

Verkar helt klockren till fiske

Kommentera

Riktigt fin!

Logiskt att sätta en elsnurra på en fiskekajak!

/F

Kommentera

Hmm.... Varför Rospigg?
              Nu förstörde du min sommar, mera saker som hamnar på "absolut ska ha" listan.
              Team Fanny Farm

Kommentera

Grattis till ett skoj köp!
                Jag är helt säker på att du inte kommer ångra dig en endaste sekund!

Ska bara nämna att mirrage drive som pedaldriften på Hobie heter absolut inte är meckigt med många rörliga delar.
                Lite beroende på hur man räknar, men om man verkligen tittar på allt som rör sig så landar vi på hisnande sex delar + två kedjor.
                För den som vill så finns det en svindyr elmotor till Hobie med (~15 000:-), nog väldigt fin om man har råd.
                Du får rapportera hur lång tid du kan köra på ditt batteri, det är lite framtid över det hela

Kommentera

Jag agnade mig at en del kayak fiske i Costa Rica, nar jag bodde dar, och det var fantastiskt roligt. Hade bla en hyfsat stor rooster fish som hogg 2 m fran baten. Blev dock grymt trott i axlarna efter ett tags fiskande, trots att jag ar relativt valtranad. Att man kan satta pa en el motor gor det mer intressant. Nu ar jag visserligen ute efter en storre bat, men ar anda nyfiken. Hur langt pass kan du kora med el motorn? Finns det mojligheter att installera ett litet eko lod?

Kommentera

Ursprungligen postat av jonas_chaudhary Visa inlägg
                    Jag agnade mig at en del kayak fiske i Costa [B]Rica, nar jag bodde dar, och det var fantastiskt roligt. Hade bla en hyfsat stor rooster fish som hogg 2 m fran baten. Blev dock grymt trott i axlarna efter ett tags fiskande, trots att jag ar relativt valtranad. Att man kan satta pa en el motor gor det mer intressant. Nu ar jag visserligen ute efter en storre bat, men ar anda nyfiken. Hur langt pass kan du kora med el motorn? Finns det mojligheter att installera ett litet eko lod?
                    Det är så himla smidigt just att man slipper slita på armarna hela tiden därför jag valde den så jag har valfriheten

En fiskepolare och jag körde ett pass i fredags när vi turades om att fiska från kajaken och lill Bustern och totalt körde vi med kajaken ca 8 tim och när jag kollade batteriet efteråt för att ladda det så var det ca halvfullt så det räcker till långa fiskepass.

Det är inga problem att montera ett ekolod, jag håller på att planera ett sånt montage, men det blir ett kombi med GPS plotter och ekolod, tänkte börja med att koppla det på befintliga batteriet och hoppas det inte blir störnignar, om det blir så slänger jag dit ett MC batteri till plotter/lodet, bästa sättet att montera blir sannolikt med hjälp av RAM fästen av någon typ, har inte bestämt vilka ännu.

Dessutom är alla Ocean Kayak Angler modeller förberedda för Humminbirds genomskrovsgivare så inga extra hål att borra utan bara klämma dit givaren i styrbords främre dräneringshål

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
                      Det är så himla smidigt just att man slipper slita på armarna hela tiden därför jag valde den så jag har valfriheten

En fiskepolare och jag körde ett pass i fredags när vi turades om att fiska från kajaken och lill Bustern och totalt körde vi med kajaken ca 8 tim och när jag kollade batteriet efteråt för att ladda det så var det ca halvfullt så det räcker till långa fiskepass.

Det är inga problem att montera ett ekolod, jag håller på att planera ett sånt montage, men det blir ett kombi med GPS plotter och ekolod, tänkte börja med att koppla det på befintliga batteriet och hoppas det inte blir störnignar, om det blir så slänger jag dit ett MC batteri till plotter/lodet, bästa sättet att montera blir sannolikt med hjälp av RAM fästen av någon typ, har inte bestämt vilka ännu.

Dessutom är alla Ocean Kayak Angler modeller förberedda för Humminbirds genomskrovsgivare så inga extra hål att borra utan bara klämma dit givaren i styrbords främre dräneringshål

Idag kopte jag en Torque av Kayakevent i Malmo. Intresset vacktes efter att ha last den har traden. Jag tankte kopa en storre bat (buster) men det blev stressigt att ordna det pa distans (arbetar utomlands) och sedan skulle det ta en stor del av sommaren att kitta den efter behov. Nu har jag min lilla fiskemaskin och kan senare aven leta efter en storre bat i lugn och ro. Det ar aven en bra mojlighet att lara mig en del av tekniken (ekolod, elmotor osv) i mindre skala, eftersom jag varit borta fran sporfiske ett tag, och saker och ting har onekligen forandrats.

Nu ar det saledes dags att borja utrusta kayaken. Bestamde du dig for vilket ekolod/GPS plotter du vill ha? Ar Torquen forberedd specifikt for Hummingbirds genomskrovsgivare, eller passar den for andra modeller ocksa? Vad har du for spohallare om jag far fraga, och hur monterade du dem. Jag har tittat pa en del videos pa youtube, och manga verkar monerar spo hallarna framtill.

For den som ar intresserad sa ar har en lank till OceanKayaks demo video.
                      Video overview of the "Torque" motorized kayak from Ocean Kayak. A fishing kayak with Minn Kota trolling motor (36# thrust). Check out the Torque FAQ page at...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 813 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka