Ursprungligen postat av tk
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Bygga sig en fiskemaskin?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av byggarn Visa inläggVarför inte bygga hela båten, från scratch så att säga?
Har själv byggt om ett antal båtar för att passa bättre för fiske,Vator 17,crecent 465,örnvik 481 (suveränt skrov), Flipper 575,Buster RS....glömde eventuellt nån. Fullt fungerande har de nog blivit men helt nöjd
har jag aldrig varit (undrar om man kan bli det?) alltid har nåt varit fel för just fiske.
Så pågående projekt,mest på grund av dåligt med pengar för tillfället,är just ett bygge från scratch.
En hög med bräder lite skivor,några dunkar epoxi och allehanda andra grejor är allt som behövs...och tid
massor av tid, den mesta går åt till att tänka och åter tänka och fantisera...
Skall försöka få in några bilder på skapelsen framöver, 520 lång 2m bred blir den i alla fall.
Men likväl är jag väldigt imponerad av de som gör det. Skulle vara väldigt kul att se bilder på din båt och även dina tidigare båtar.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av v_skogh Visa inläggHärligt, precis min tanke också även om du verkar kommit lite längre. För det låter som du redan skaffat båt? Vilken?
Som jag ser det som kommer jag dock inte behöva göra så mycket om det nu blir en Crescent 434, den är ganska optimal för mig i sin planlösning.
Har du tänkt montera stolar i båten? Om, vilka och hur har du tänkt att lösa det?Zebaztian ZzZ
Kommentera
-
Ursprungligen postat av v_skogh Visa inläggFör att svara på frågan så kan jag med lätthet säga att jag är inte i närheten av att ha den tid som finns till att bygga en båt från grunden.
Men likväl är jag väldigt imponerad av de som gör det. Skulle vara väldigt kul att se bilder på din båt och även dina tidigare båtar.
Nåja,vem tusan har tid egentligen? Det skall ju påtas i trädgård skjutsas ungar på fotboll m.m,och jagas och fiskas med när man är ledig...därför tar det lite tid,längre än man tänkt sig tror det blir fjärde sommarn jag pysslar med den,eller tredje kanske.
Men nån gång blir den nog klar,tills dess får man klara sig med farsans plasteka
och 6 hästaren.Never let your memories be greater then your dreams...
I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...
Kommentera
-
Zebbe, ser verkligen fram emot bilder. Låter väldigt likt det projektet jag själv tänkt dra igång.
Tommy, tid och pengar är väl det enda man har gott om
Tror det är riktigt roligt med ett liknande projekt, dessvärre är jag riktigt dålig på att hålla ångan uppe under såpass lång tid. Men önskar dig lycka till och ser även i ditt fall fram emot bilder.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av v_skogh Visa inläggZebbe, ser verkligen fram emot bilder. Låter väldigt likt det projektet jag själv tänkt dra igång.
Tommy, tid och pengar är väl det enda man har gott om
Tror det är riktigt roligt med ett liknande projekt, dessvärre är jag riktigt dålig på att hålla ångan uppe under såpass lång tid. Men önskar dig lycka till och ser även i ditt fall fram emot bilder.
av det roliga i självbyggandet,ligger mycket i det även om man ibland känner som man vill spy åt eländet för att det aldrig ser ut att finnas tid till ett slutförande.
För att ligga lite före i "tidsplanen" har jag redan tänkt ut hur nästa båt skall
byggas.Never let your memories be greater then your dreams...
I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av v_skogh Visa inläggLäcker Micke, vad är det för båt du utgått från?
Får nog bli en tur till ÖB och införskaffa en matta. Rätt pris iaf, men jag hade nog tänkt fästa min med kardborreband.
Har ett annat tips för oss med halvdåliga kunskaper och tunn plånbok. Till mitt Sahla-projekt köpte jag en sprucken flakkåpa till en Cheva pickis för 200:-.
Här fick jag massor med byggmaterial + att kåpan har rundade snygga kanter. Perfekt för styrpulpetsbygge och dyl.
Luckan fram i båten kommer från kåpan och all inredning i aktern oxå. Även luckan i aktern. Har mkt material över som kommer att bli ett avlångt spöfack.
Inredningen i aktern består bara av glasfiber, inget trä inbakat. Däremot är stommen till stuvfacket fram gjort i inplastad plyfa.
Tack vare att jag använde delar från kåpan behövde jag inte göra formar eller använda plyfa. Billigare och enklare. Kapa till bitarna, montera ihop dom provisoriskt och plasta.
Mvh Micke
Kommentera
-
MangeM
Här är en bra båt om du ska ha en fiskemaskin.
Styrpulpet, 420 lång, 20 hk motor + reggad kärra.
Kommentera
-
Never let your memories be greater then your dreams...
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Berget999Jag fick nyligen en vad jag skulle gissa på är en ryds eka. Den har tyvärr en skada i skrovet vilket...4 Foton2024-10-30, 00:03
-
av kaptenenHej har en grön båt som jag behöver hjälp att identifiera, hittar ingen märkning eller så på den. Den...2 Foton2024-07-24, 11:25
-
Svar till Visa upp era träskbåtarav MagUnderbara båtar!
Länge sedan jag var aktiv på FS men har precis smällt ihop en unik (egenritad)...3 Foton2024-07-15, 20:32
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
|
18 svar
5 808 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Lärka