Bygga sig en fiskemaskin? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bygga sig en fiskemaskin?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bygga sig en fiskemaskin?

Efter närmare tanke vad det gäller privatekonomin får jag nog lugna mig med större inköp ett tag framöver.
    Köket ska renoveras och huset ska byggas ut och detta grusar planerna för inköp av en Quintrex till hösten.
    Men en båt vill jag ändå ha,
    Saken är den att jag läste i en fisketidning för ett tag sedan om en kille som byggt om sin båt till en riktigt gäddräpare.
    Jag tänker mig följande:
    -Plastbåt 4,0-4,5 meter
    -Ett främre och bakre casting deck
    -Mattbeklädd
    -Snurrstolar fram och bak
    -Praktiskt ekolodsmontering samt elmotormontering
    -Plant golv

Är helt novis på båtar, dess konstruktion och uppbyggnad men har inte tummen mitt i handen och tillgång till bra garage.
    Planerar alltså inköp av plastbåt i storleken 400-450 för att sedan riva ut hela "inredningen" och på nytt bygga upp den efter eget tycke och smak.
    Så nu till mina frågor.
    Hur går jag till väga?
    Lämpliga utgångsobjekt? Något särskilt att tänka på vid val av båt?
    Länkar till liknande projekt?
    Saker att tänka på?
    Alla tips och råd hade varit suveränt. Allting är i planeringsstadiet men man måste börja någonstans. Ska tillägga att båten uteslutande ska användas till gädd/abborre och gös-fiskei mindre vatten. Båten skall stå på trailer.
    Så vad tror ni? Är det döfött eller värt att lägga ner tiden och hur stor är sannolikheten att man kan få till något vettigt?

All input är välkommen.

Det här kan bli en rolig tråd att följa!
    Har själv två liknande båtar på mitt samvete. En fd. sportbåt på fyra meter som haft flera olika skepnader och mitt nuvarande objekt, en Sahla på 4,65 m. Denna är ganska inspirerad av Gipsybåtarna.
    Det är några frågor man måste ställa sig inför ett liknande bygge.
    Först och främst storlek, ska det va ett planande skrov, funkar det med "normal" båtvikt eller måste det vara en lättare, plast eller alu? Hur stor motor vill jag ha, hur många blir vi i båten, hur fiskar vi? Kostnad?
    Den perfekta båten helt utan kompromisser är svår att få till men genom att bygga själv kan man komma en bra bit på vägen.
    Men jag har några få råd: Välj en båt med ett som du vet vettigt skrov och lagom fribordshöjd för ditt fiske. Här är mkt vunnet. Välj ett så fräscht objekt som möjligt, bygga är kul, reparera är tråkigt! Välj en båt utan inliner! Alltså en båt som inredningen plastats fast emot ytterskrovet, som i stort sett alla äldre båtar. Sen är det bara att kapa ur och bygga efter eget bevåg. Hur kul som helst!
    Lycka till!
    Mvh Micke

Kommentera

Öser på med lite mer av mina egna tankar!
      En Crescent 410, 434 kan passa bra. Den har ett allround-skrov och går vettigt även med små motorer. Stadig, kursstabil och med lagom fribordshöjd.
      Mittentoften sitter ganska långt fram i denna båt och är öppen på mitten. Ett kastdäck kan därför ganska enkelt läggas upp på mitt och förtoft. Eftersom mittoften är öppen får du här ett jättestort förvaringsutrymme att skjuta in grejer i. Aktertoften kan ganska enkelt breddas ut till ett kastdäck. Om det behövs?
      Nåt som jag tycker är bra på 434:an är att utrymmet mellan aktertoften och motorn är minimerat. Ganska ofta ser man båtar som man sitter en halvmeter från motorn på. Detta tycker jag är onödigt då det stjäl en massa innerutrymme. Just en Crescent kommer nog att bli mitt nästa objekt.
      Mvh Micke

Kommentera

Tjena,

Har liknande planer och kommer att använda skrovet från en Örnvik 481. Äger faktiskt en sån båt just nu och den har mycket goda sjöegenskaper (för sin storlek), är dessutom lätt! Finns troligen möjlighet att få tag på ett nygjutet skrov för rätt peng, sen är det bara att fixa inredningen som man själv vill!

Du har alla möjligheter att bygga en båt som är perfekt för dig!

/F

Kommentera

Har länge kikat på just 434 och gillar faktiskt planlösningen som den är.
          Ett enkelt främre casting deck och man har kommit väldigt långt, för att få den optimal så behövs också två stolar.
          Får lura lite på en sådan montering om ingen har bra tips?
          410 får se sig besegrad pga det v-formade innergolvet.
          Vad det gäller kostnad så vet jag inte riktigt, det får bli på löpande räkning.
          Det dyra som tillkommer är ekolod, elmotor och kärra.
          Mikael, har du några bilder på dina båtar?
          Senast ändrad av v_skogh; 2010-05-09, 11:23.

Kommentera

Hej igen Viktor! Jo, 434:an tycker jag är en riktigt bra båt. Har flera kompisar som använder sig av såna och som är nöjda. Visste inte att 410:an inte har en platt durk. Det är alltså den med samma inredning som 434:an jag menar. Ritad av samme konstruktör.
            Har tyvärr lite dåligt med bilder i datorn just nu. Om du kollar min blogg http://www.fiskebroder.blogspot.com ser du fyrametern i de lite äldre inläggen och även en bild på 465:an under uppbyggnad. Flera bilder ska snart läggas ut där. Det senaste utförandet på den lilla båten är ganska tråkigt just nu med bara en aktertoft. Resten är rensat förutom en stol i fören. Detta är ett gammalt bygge som egentligen skulle behöva en renovering, men den flyter ju!
            Mvh Micke

Kommentera

Ska absolut fortsätta att kika vidare på Crescent 434. Känns som helt lagom storlek, sjödugligt skrov osv. Kommer ej heller behöva för mycket ombyggnad för att passa mina ändamål.
              Hade varit fint att hitta en vettigt båt med kärra och bra motor för säg 25'. Borde inte vara omöjligt?

Kommentera

Trevligt Viktor. Ska med spänning följa ditt bygge så lägg gärna ut några bilder. Det finns en hel del 434:or på blocket just nu.
                En svag punkt på dem är inuti aktertoften där det lätt blir fuktskadat men det är ganska enkelt att åtgärda. Även akterspegeln men det gäller ju alla båtar.
                Kika gärna in på http://www.piscatus.com där det finns lite tips om ombyggda, mindre båtar.
                Mvh Micke

Kommentera

Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
                  Kika gärna in på http://www.piscatus.com där det finns lite tips om ombyggda, mindre båtar.
                  Piscatus hemsida är ett väldigt bra tips, har själv fått många bra ideér där till min båt som just nu fixas i ordning för fullt.

Kommentera

Ni som "bygger om" era båtar, har ni möjligtvis länkar och bilder kring dessa projekt.
                    Kan säga att detta projektet kommer ta sin början i höst. Förhoppningsvis så ska jag kunna få tag på en båt innan dess för att kunna provfiska lite och känna mig för.

Edit: tack för länken.
                    Senast ändrad av v_skogh; 2010-05-10, 11:53.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 807 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka