Bygga sig en fiskemaskin? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bygga sig en fiskemaskin?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Måla plywooden måste man väl göra, men jag kom att tänka på om man måste plasta direkt?
    Menar först och främst om man inte blir nöjd med sin konstruktion då båten ligger i vattnet
    Team JMT fishing

Kommentera

• Ursprungligen postat av Macke85 Visa inlägg
      Måla plywooden måste man väl göra, men jag kom att tänka på om man måste plasta direkt?
      Menar först och främst om man inte blir nöjd med sin konstruktion då båten ligger i vattnet
      Vad skall du använda båten till för sorts fiske?
      Börja med att tänka på det sedan på vilket sätt du optimerar båten för ditt fiske men samtidigt får det bekvämt vid färdtillfällena mellan fiskeplatserna
      kolla sedan om din ritning/planer kan fungera i verkligheten. När man sedan är nöjd med ritningen/ planen både på papper och kollat upp måtten i båten börjar man jobba. Lika bra att göra så så att du kan plasta för det kan bli svårt att undvika när du bygger. Annars drar skivorna bara åt sig en massa vatten

Kommentera

• Ursprungligen postat av småfiskaren Visa inlägg
        Vad skall du använda båten till för sorts fiske?
        Börja med att tänka på det sedan på vilket sätt du optimerar båten för ditt fiske men samtidigt får det bekvämt vid färdtillfällena mellan fiskeplatserna
        kolla sedan om din ritning/planer kan fungera i verkligheten. När man sedan är nöjd med ritningen/ planen både på papper och kollat upp måtten i båten börjar man jobba. Lika bra att göra så så att du kan plasta för det kan bli svårt att undvika när du bygger. Annars drar skivorna bara åt sig en massa vatten
        Okej tack för svar du ger riktigt bra tips..

Jag sysslar med jerk/spinnfiske/Mete.
        Polarna som åker med sysslar med samma sak..

Jag ventilerade ideen om att lägga kastdäck i hela båten (Som jag tycker vore bäst)
        med min pappa men han var inte lika sugen på den ideen då han tyckte stolar osv bara skulle vara ivägen..

Men vill kunna stå stadigt då jag jerkar och är alltid jag som kör båten då vill jag inte bygga kastplatå fram för det gynnar ju bara polarna

Kommer sitta och stirra på båten ett tag sen kommer det nog upp ett litet ljus
        Team JMT fishing

Kommentera

• Om du ska bygga om durkar osv så bygg upp platå där bak o fram bara, funkar utmärkt o sitta på med, likaså även till att stå å kasta på. Allt som kan vara ivägen kommer bli ivägen, mer eller mindre, behöver man inte stolar så ska man nog inte ha det. Själv så har jag smala små tofter på min båt, och därför kommer jag installera stolar på dem, men hade jag haft rejälare yta hade jag kompromissat bort det. Jag sysslar mycket med trolling, å då är det viktigt att man sitter bra i 8 timmar...

Hur som, jag brukar leva efter devisen att ju mindre grejer å smidigare, desto bättre. Detta gäller dock bara om man lever upp till det faktum att man inte saknar något väsentligt. Mindre prylar, mindre bök = mer fisketid.
          http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

• Jag har fiskat i min båt två säsonger. Egentligen behöver jag inte göra om men har några störande saker, dels finns inga förvaringsutrymmen. Sen bakre toften sluttar mot aktern Så kan inte ställa något bak innan det åker ner där den går att stå på men behöver då förstärkas.

Tror egentligen att förvaringen är största problemet.
            Senast ändrad av Macke85; 2011-03-11, 15:50.
            Team JMT fishing

Kommentera

• Idag ska jag äntligen börja sätta planerna i verket, kommer eventuellt foton ikväll

Kommentera

• Ja då har bygget fått 2 söndagar nu och vi har precis fått rensat ur allt skum som har legat i tofterna, skulle tippa på att båten har gått ner 80 kg i vikt i och med att skummer var vattenfyllt. nu väntar byggnation i trä och inplastning av det

i lördags kom en elmotor ifrån dogger hem i huset och jag har precis fixat en 4 hk johsson motor till också bara båten och körkort kvar sen jävlar

Click image for larger version

Name:	DSC00060.jpg
Views:	1
Size:	609,9 KB
ID:	1760359

Click image for larger version

Name:	DSC00051.jpg
Views:	1
Size:	667,7 KB
ID:	1760358

Kommentera

• Hur går det med båtbyggeriet?