Bygga sig en fiskemaskin? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bygga sig en fiskemaskin?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Gött Viktor! Då har du kommit ett långt steg på vägen.
    Själv brukar jag gärna göra ett antal pass i en ny båt innan jag börjar utrusta den. Vill känna mig fram lite innan borrmaskinen plockas fram. Visst går det att lägga igen gamla hål men det är onödigt jobb.
    Hoppas du får mkt nöje med nya skutan!
    Mvh Micke

Kommentera

Japp, ska som sagt hämta kärran i veckan och samma kväll ska båten ner i sjön så jag får känna lite mer på den.
      Det enda som i dag är klart är vart lodet och elmotorn ska sitta, resten väntar jag med tills vintern.
      Ska försöka lägga upp lite bilder vart det lider.

Kommentera

klokt av dig att "provfiska" båten en säsong innan eventuella ändringar görs.
        Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Nu börjar jag inse vilken novis jag är på detta med båtar och plaster.
          Skall montera mina första spöhållare i morgon och frågan är om jag helt sonika kan borra i plasten för att fästa dessa med genomgående bult eller är det något jag måste tänka på vid borrning i plast?
          Jag har kommit fram till att jag vill ha spöhållarna på ställen där jag kan komma åt med mutter bakom och kan således använda genomgående bult, ej skruv.

Kommentera

Ursprungligen postat av 7Ur5b67r
            Haha
            Ta folk på orden..... så man ska alltså inte tro på vad du skriver ??
            Då är det ju bara att åka och köpa Stampes båt !!
            Nej jag har inget vettigare för mig än att vara bitter
            Hm såg det inte i heller som ironi. Men det kanske inte är läge just nu! Men det kan ju va bra och titta vad som finns några månader innan köp är aktuelt. Tror den båyten du set i fiskefebetr eller var det var var en cresent 42 dvs en ick plandnade roddbåt.434 är bra och stabil när man ligger still men kör man i lite sjjö gör det ont. .Men sen så går den ju och andra sidan bra med en 15hk.

Golvet på dom brular bli mjukt! Det är för där ligger trä i melan skroven som sugetr vatten och rutnar till slut. Men det är inte så farligt om du ska bygga om i alla fall men hittar du en billig så kan det va värt att riva upp golvet.

Kommentera

Båt är som sagt redan inhandlad...
              Behöver primärt hjälp med håltagning i armeradplast, är det något som jag bör tänka på eller är det bara att gå på med borren. Tänker så att det inte spricker upp och fläker sig.

Kommentera

Det är bara att borra men använd gärna ett vasst borr. Plasten är hårdare än man kan tro. Använder du genomgående skruv är det fint med stora karosseribrickor bakom. Håll samma diameter eller 0,5mm större på borret som skruven. Använder du vanliga skruv får man tänka sig för lite mer vid borrningen. Borret ska då ha samma diameter som skruvens kärna. Det är alltså bara gängorna som ska skära i plasten annars kan det lätt spricka runt hålet. Vanligaste skruvarna är 4,2 mm och då passar ett 3,5 mm borr bra.
                Mvh Micke

Kommentera

Ursprungligen postat av v_skogh Visa inlägg
                  Båt är som sagt redan inhandlad...
                  Behöver primärt hjälp med håltagning i armeradplast, är det något som jag bör tänka på eller är det bara att gå på med borren. Tänker så att det inte spricker upp och fläker sig.
                  ta det fint när borret går igenom så brukar det gå bra,gelcoaten är lite känslig för
                  urslag,mutter och bricka brukar dock täcka. Täta gärna med lite silicon i hålet
                  innan skruven dras så kommer inte vatten åt att gå in i plasten.
                  Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Tackar för utförliga tipsen, ska iväg och köpa rostfria småbult nu så kan jag fästa prylarna.

Kommentera

Har det blivit något mer byggande Viktor?
                      Hämtade båt idag och har också tänkt bygga, fortsätt gärna komma med ideer

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 808 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka