Bygga sig en fiskemaskin? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bygga sig en fiskemaskin?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Old Firehand, tackar för tipset. Tror dock inte sjävla stolen är problemet. Mer infästningen, hur gör man helt enkelt. Lär ju knappast räcka att skruva med 4 skruvar i plasten. Blir sköna hävstångseffekter om man sitter på en halvmeter och det gungar lite i båten.

Kommentera

Vad tror du om man köper en stol som är höj/sänkbar och letar upp någon slags U-klämma som passar om stolens cylinder, men något större så att stolen går att dra ur. En sådan ring uppe och en nertill, men man låter botten av cylindern vila mot båtens golv, ja via nåt skydd förstås. Man får fästa U-klämmorna i någon plåtbit som man limmat med nåt starkt lim mot sidan av båtens sits. Svårt att förklara hur jag menar, men jag ska se om jag kan göra en skiss.

Man bör nog limma en ganska stor yta för att det ska hålla, men om nån har ett bättre förslag så är det välkommet.
      Senast ändrad av tidelipop; 2010-05-27, 21:30.

Kommentera

Vid närmare eftertanke så är nog inte limma det bästa. Tror mer på att tillverka ett metallstag som går mellan sidorna, där man fäster det med nåt tvingaktigt.

Kommentera

Hej Viktor. I Fiskefeber nr 2, så finns det en artikel om båtbygg i den. Om den är slut är det väl bara kontakta fiskefeber, så
          kanske dom kan skicka en. Tror den båten han byggt,skulle vara ganska optimal för dig.
          Senast ändrad av Hasse69; 2010-05-28, 21:50.

Kommentera

Jula har billiga båtstolar, och i samma affär säljs också en snurrplatta att montera stolen på.

Art.nr: 651012 och 651013
            Gösfiskare

Kommentera

Ursprungligen postat av Rojjan Visa inlägg
              Jula har billiga båtstolar, och i samma affär säljs också en snurrplatta att montera stolen på.

Art.nr: 651012 och 651013
              Är dessa "teleskopiska"?
              Vill som sagt sitta så nära toften som möjligt vid transport men vid fiske ska den kunna höjas upp.

Kommentera

Ursprungligen postat av v_skogh Visa inlägg
                Är dessa "teleskopiska"?
                Vill som sagt sitta så nära toften som möjligt vid transport men vid fiske ska den kunna höjas upp.
                Nej, man kan inte få allt för detta pris

Kommentera

På Quintrexbåtarna används ett ganska simpelt men finurligt system. Där har man en stol med ett vanligt rör under. Ta bort underdelen på Ikeas snillestol kanske?
                  Sen monteras stolen i rörfästen i båten. De står alltså löst i dessa fästen och blir då snurrbara. Fästena ser ut som vanliga rör de oxå.
                  Genom att ha dessa fästen på olika ställen på båten och i olika höjd kan man flytta stolen dit man vill ha den. Enda nackdelen som jag ser det är att stolarna måste antagligen lyftas bort under trailing, eller åtminstone spännas fast.
                  Gå in på http://www.vertikalfiske.se och kolla på filmen om båten. Där syns det ganska tydligt.
                  Mvh Micke

Kommentera

tre S, ska kika närmare på det.
                    Glömde säga, från och med igår står det en båt i garaget. Åker och köper mig en kärra i veckan sen är jag redo.
                    Ska få fram ett hyggligt ekolod och elmotor också sen för det räcka för denna säsongen. Till vintern blir det dock lite pyssel.

Kommentera

Ursprungligen postat av v_skogh Visa inlägg
                      Har du egen erfarenhet eller är det något du misstänker?
                      Alltid nyttig input.
                      Kommer nog aldrig ta ut båten på så stora Vatten som Vänern, Mjörn lär bli största sjön.
                      Mina kusiner har en och den går som fan med 3 pers och en 15hk yamaha 4-takt. Men när det går lite sjö blir den väldigt lätt gungig efte3rsom skrovet är rundat. Särskillt när man åker i medsjö så att båten surfar på vågorna, då kan det bli riktigt obehagligt. Det är dock av stor vikt vem som kör... Min kusin som jag brukar fiska med är inte så värst sjövan. En person som vet mer om hur man manövrerar en båt tar sig säkert behagligare fram.
                      I´m the son of rage and love the Jesus of suburbia //Billy Joe Armstrong

Green day på Ullevål 4/6-10
                      Green day på Wembley stadium 19/6-10

Green days American idiot musical på broadway 27/2-11

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 818 visningar