Bygga sig en fiskemaskin? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bygga sig en fiskemaskin?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av tk Visa inlägg
    Ett tips till er som vill ha matta i båten,ÖB har en för 125:- rullen,(den utan dränering).
    Har själv limmat dit i min Ockelbo b16,finns inget bättre än matta på durken (mindre ljud,lådorna åker inte omkring,skönt o stå på,lätt o tvätta rent och krokarna fastnar inte (man kan dra kroken på mattan utan att den fastnar).
    Vilket lim använde du för att fästa ÖB-mattan?

Kommentera

Använde Kontaktlim
      Slungan

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
        Varför inte bygga hela båten, från scratch så att säga?
        Har själv byggt om ett antal båtar för att passa bättre för fiske,Vator 17,crecent 465,örnvik 481 (suveränt skrov), Flipper 575,Buster RS....glömde eventuellt nån. Fullt fungerande har de nog blivit men helt nöjd
        har jag aldrig varit (undrar om man kan bli det?) alltid har nåt varit fel för just fiske.
        Så pågående projekt,mest på grund av dåligt med pengar för tillfället,är just ett bygge från scratch.
        En hög med bräder lite skivor,några dunkar epoxi och allehanda andra grejor är allt som behövs...och tid
        massor av tid, den mesta går åt till att tänka och åter tänka och fantisera...

Skall försöka få in några bilder på skapelsen framöver, 520 lång 2m bred blir den i alla fall.
        För att svara på frågan så kan jag med lätthet säga att jag är inte i närheten av att ha den tid som finns till att bygga en båt från grunden.
        Men likväl är jag väldigt imponerad av de som gör det. Skulle vara väldigt kul att se bilder på din båt och även dina tidigare båtar.

Kommentera

Ursprungligen postat av v_skogh Visa inlägg
          Härligt, precis min tanke också även om du verkar kommit lite längre. För det låter som du redan skaffat båt? Vilken?
          Som jag ser det som kommer jag dock inte behöva göra så mycket om det nu blir en Crescent 434, den är ganska optimal för mig i sin planlösning.
          Har du tänkt montera stolar i båten? Om, vilka och hur har du tänkt att lösa det?
          Jag har ju som jag nämnde i ett tidigare inlägg en Jofa Havsbris 4.5m. Riktigt stabil och robust båt som behöver bli av med lite inredning till att börja med. Fram med vinkelslipen och kapa mittoften blir steg ett. Sen ska jag planera vilka stuvutrymmen jag vill ha och börja bygga plywoodskott som som sedan skall plastas in, även täta luckor kommer anskaffas till stuvutrymmena. Toften i fören och den främre toften kommer jag nog behålla och bygga skott mellan, därpå kommer jag lägga en skiva som skall plastas och monteras luckor på. Detta kommer bli främre kastdäck. Stolar ska jag också ha, två stycken tänkte jag. Finns lite olika alternativ här, billigaste är en plaststol med stång från IKEA för några hundralappar, annars kan man köpa begagnade båtstolar med stativ. Får se vad jag får tag i när det blir dags att ha stolar.
          Zebaztian ZzZ

Kommentera

För att svara på frågan så kan jag med lätthet säga att jag är inte i närheten av att ha den tid som finns till att bygga en båt från grunden.
            Men likväl är jag väldigt imponerad av de som gör det. Skulle vara väldigt kul att se bilder på din båt och även dina tidigare båtar.

Nåja,vem tusan har tid egentligen? Det skall ju påtas i trädgård skjutsas ungar på fotboll m.m,och jagas och fiskas med när man är ledig...därför tar det lite tid,längre än man tänkt sig tror det blir fjärde sommarn jag pysslar med den,eller tredje kanske.
            Men nån gång blir den nog klar,tills dess får man klara sig med farsans plasteka
            och 6 hästaren.
            Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Zebbe, ser verkligen fram emot bilder. Låter väldigt likt det projektet jag själv tänkt dra igång.

Tommy, tid och pengar är väl det enda man har gott om
              Tror det är riktigt roligt med ett liknande projekt, dessvärre är jag riktigt dålig på att hålla ångan uppe under såpass lång tid. Men önskar dig lycka till och ser även i ditt fall fram emot bilder.

Kommentera

Zebbe, ser verkligen fram emot bilder. Låter väldigt likt det projektet jag själv tänkt dra igång.

Tommy, tid och pengar är väl det enda man har gott om
                Tror det är riktigt roligt med ett liknande projekt, dessvärre är jag riktigt dålig på att hålla ångan uppe under såpass lång tid. Men önskar dig lycka till och ser även i ditt fall fram emot bilder.
                Tror det var Zebbe som skrev att projektet i sig och planerandet är en stor del
                av det roliga i självbyggandet,ligger mycket i det även om man ibland känner som man vill spy åt eländet för att det aldrig ser ut att finnas tid till ett slutförande.
                För att ligga lite före i "tidsplanen" har jag redan tänkt ut hur nästa båt skall
                byggas.

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Läcker Micke, vad är det för båt du utgått från?
                  Båten är en Sahla 465. 2 m bred, ganska låg och väldigt stadig.
                  Får nog bli en tur till ÖB och införskaffa en matta. Rätt pris iaf, men jag hade nog tänkt fästa min med kardborreband.
                  Har ett annat tips för oss med halvdåliga kunskaper och tunn plånbok. Till mitt Sahla-projekt köpte jag en sprucken flakkåpa till en Cheva pickis för 200:-.
                  Här fick jag massor med byggmaterial + att kåpan har rundade snygga kanter. Perfekt för styrpulpetsbygge och dyl.
                  Luckan fram i båten kommer från kåpan och all inredning i aktern oxå. Även luckan i aktern. Har mkt material över som kommer att bli ett avlångt spöfack.
                  Inredningen i aktern består bara av glasfiber, inget trä inbakat. Däremot är stommen till stuvfacket fram gjort i inplastad plyfa.
                  Tack vare att jag använde delar från kåpan behövde jag inte göra formar eller använda plyfa. Billigare och enklare. Kapa till bitarna, montera ihop dom provisoriskt och plasta.
                  Mvh Micke

Kommentera

Här är en bra båt om du ska ha en fiskemaskin.
                    Styrpulpet, 420 lång, 20 hk motor + reggad kärra.

Kommentera

Bilder

Ser lite otät ut till att börja medmen det bättrar sig till de sista bilderna
                      fler bilder kommer,skapelsen ser mer färdig ut i dag,försöker bara hitta bilderna.
                      Bifogade filer

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 808 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka