Crescent 426 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Crescent 426

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Crescent 426

Hej storfiskare!

Jag letar båt.
    Har kommit fram till att jag vill ha en Crescent 426 (alltså en av modellerna med "U-soffa" i fören) och den skall inte ha styrpulpet.
    Har ni tips om vart det finns en, eller om ni själva har en och går i båtbytartankar så tveka inte att höra av er till mig.

Kom gärna med vettiga synpunkter eller egna erfarenheter om ni har det angående modellen.

Tips på andra båtar (Linder, Quintrex osv...) kan ni skippa, det är en Crescent med U-soffa i fören utan styrpulpet som gäller.

-Alexander
    Senast ändrad av Zuckuss; 2010-04-27, 12:02.
    Ursprungligen postat av boman1979
    zuckuss verkar inte vidare klipsk...hissen går inte hela vägen upp...
    :

Finns väl en hel del crescent 430 på blocket, är samma skrov och u-soffa. Men det finns inga förvaringsfack i U-soffan, men det håller jag på att fixa på min 430. Jag har även tagit bort pulpeten. http://www.fiskesnack.com/fotoalbum/...id=0&sort=date
    Senast ändrad av kingfisher; 2010-04-27, 13:24.

Kommentera

Så 416 och 430 är uppbyggda utan trä fast det är samma "planlösning"?

Det jobbiga är att folk som säljer inte har koll på modellerna, å andra sidan kan man förstå att det inte är lätt att hålla exakt koll om man inte är riktigt insatt.
      Det är ett jäkla gytter mellan 415 och 430 (och alla verkar enligt Blocket finnas med både U-saffa och tofter)...

Tack för tipsen gubbs.
      Då är det 416 och 430 enligt ovan nämnda kriterier som skall sökas då kanske.
      Ursprungligen postat av boman1979
      zuckuss verkar inte vidare klipsk...hissen går inte hela vägen upp...
      :

Kommentera

Hugger den här tråden då jag fått upp ögonen för Crescent 426 som min första fiskebåt. Kan i stort sett ingenting om båtar men detta verkar vara ett omtyckt skrov och inredning i just 426 (och tydligen 430) med u-bänk fram verkar lämplig för fiske. Jag siktar på en äldre begagnad båt som man verkar kunna få för 5-10k.

Några dumma frågor har dykt upp:

1. Vad är skillnad på 426 och 46 DL. Enligt denna sida verkar det vara en del skillnader:

Vad står egentligen DL för? Verkar finnas på många båtmodeller och tillverkare.

2. Hittade en äldre 426 som hade årtullarna rätt centralt i båten vilket gjorde att det egentligen inte gick att sitta och ro om som på de övriga jag har sett där man sitter i fören och ror. Hur tänkter dom här och kan detta skvallra om vad mer exakt detta är för båt, årsmodell o.s.v.?

3. Endel båtar verkar ha "sarg" runt båten, är det samma modell trots det? Kanske detta är ett tillval när man köper ny båt?

Tack på förhand!

Kommentera

415D är även den samma,med U-soffa...föregångare till 430:n....skilnaden mellan 426 och 426 dl är relingssargen och det lilla fördäcket
          samt låsbart fack på babordsidan på U-soffan...Dl med relingssargen kom 1983 vanliga 426 kom 1981 och försvann det år 426dl kom...430 utvecklades för övrigt till 432RS 1981... således försvann 430 1982....samma skrov på alla dessa båtar...det
          "berömda 425 skrovet ritat av Pelle Pettersson...
          Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
            415D är även den samma,med U-soffa...föregångare till 430:n....skilnaden mellan 426 och 426 dl är relingssargen och det lilla fördäcket
            samt låsbart fack på babordsidan på U-soffan...Dl med relingssargen kom 1983 vanliga 426 kom 1981 och försvann det år 426dl kom...430 utvecklades för övrigt till 432RS 1981... således försvann 430 1982....samma skrov på alla dessa båtar...det
            "berömda 425 skrovet ritat av Pelle Pettersson...
            Tack. Det bringade lite klarhet i denna, för mig, djungeln. Det som fortfarande verkar lite märkligt (om det stämmer) enligt de länkarna jag tidigare postade är att 426 väger 185 kg medan 426 DL väger 150 kg. Rekommenderad motor för 426 är 20 hk och för 426 DL är det 35 hk. Stämmer dessa uppgifter och i så fall varför är det sådana skillnader?

Kommentera

426 vägde mycket riktigt 185kg och maxad motor 20hk.....426dl blev stadigare med relingssarg m.m och tålde därmed lite mer motor 35hk med pulpa monterad dock bara 20hk med rorkult....426 dl blev således även tyngre...runt 200kg c:a 10 kg lättare än 430/432 som även de tålde 35hk... vet inte var du fått 150kg på 426Dl ifrån men det är fel...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
                426 vägde mycket riktigt 185kg och maxad motor 20hk.....426dl blev stadigare med relingssarg m.m och tålde därmed lite mer motor 35hk med pulpa monterad dock bara 20hk med rorkult....426 dl blev således även tyngre...runt 200kg c:a 10 kg lättare än 430/432 som även de tålde 35hk... vet inte var du fått 150kg på 426Dl ifrån men det är fel...
                Tack. Nu är det klart som korvspad.

150 kg kom från denna länk: https://www.sokbat.se/Modell/crescent/426-dl

15 hk (rorkult) borde funka fint till en 426 antar jag. Kommer vara 1, max 2 personer i båten i 95% av fallen.

Kommentera

fördelar man lasten lite lagom funkar det säkert godtagbart även de få ggr ni är två...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                  18 svar
                  5 813 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Lärka
                  av Lärka