5 meters båt med centerpulpit? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

5 meters båt med centerpulpit?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tack för alla tips. Jag har tänkt o göra mig av med både Örnvikaren och Nordsjön (finns på blocket) och ersätta dom med något mitt emellen (1 båt för mycket). Jag ska dels använda båten till torskfiske, trolling efter lax o öring men främst för gäddfiske i ytterskärgården. Örnvikaren är för liten för ytterskärgården när det blåser och Nordsjön för stor om man går längre in. Så, jag tror att en v-bottnad 5-5,5m med ståpulpet hade varit perfekt. (Hade en helvetesfärd förra helgen i örnvikaren, långt ute hård vind). Just nu funderar jag på Rocad eller silver hawk men dom är väldigt dyra.
    Askelladden ser iofs intressant ut med bra utrymmen. Ska kolla lite på Yamarin också.

Det är svårt det här.

Kommentera

Jag köpte Ockelbo B16 mittpulpet förra året och är otroligt nöjd med sjöegenskaperna och yta att fiska på i förhållande till yttermått är bäst i klassen. 7-8 m/s på Trälhavet är inga som helst problem och vill man finmanövrera i vikar vid gäddfiske är båten perfekt.

Kanske inte rätt för torskfiske men för att få bättre sjöegenskaper måste man upp på 5.5-6m. En kompis har en Ryds 568 och jag tror att ett bra begnat köp av en Ryds är klokt med mycket liten värdeminskning/år. Det borde gå att hitta en fin för 150-160 tkr.

Kommentera

Kimple

Har du kollat in denna båt?

Kimple 500 Cruiser, funderar själv på den.

Kommentera

Kolla på Quicksilver (Örnvik) Commander 525 (f.d. Flamingo 525, tror de bytte namn ifjol eller i år). Har själv en sån och den känns grymt "stor" för att vara så pass liten och jämfört med andra båtar i samma storleksklass. Går riktigt bra även i hård sjö. Förvaringen i den är helt outstanding oxå för att vara så "liten", den har som en ruff likt walkaround i pulpeten. Har haft den i över 3 säsonger och fortfarande sjysst.

Skulle gå att bygga om rätt enkelt så att det är "brits" istället för stolar, kan säkert använda samma fästen t.om. (har själv klurat lite på detsamma).

Bilder på vår när polarna sjösatte den på min 30-årsdag i vintras: http://www.teamtrogdor.se/Gallery/De...8148001#images
          (numer sitter det dock en Honda 90 på istället för det där svarta åbäket)

*edit*
          Kan även nämna att den funkar utmärkt för trolling. Vi har dubbla djupriggar bak och kör spöparavaner på spöna uppe på pulpeten. Skulle dock utan problem gå att fästa en mast i fören om man vill. Har trollingmotorfäste som original.
          */edit*
          Senast ändrad av Leafo; 2010-04-29, 11:35.

Webb - www.teamtrogdor.se
          Blogg - blog.teamtrogdor.se
          Facebook - www.facebook.com/TeamTrogdor
          Twitter - www.twitter.com/TeamTrogdor

Kommentera

Micore har en modell med mittpulpet och som är 5.50 lång. Har dock endast åkt i modellen som är 4.95 och tyckte den var helt ok att åka i.
            Pike Vobiscum

Kommentera

Ockelbo B16 är som andra har skrivit en grymt bra båt. Jag använder den vid fiskeguidning pga dess sjöduglighet. Har åkt i alldeles för hög sjö men det har inte varit några problem alls.

Kommentera

Silver Hawk DC är en kanon båt för spinnfiske typ jerk. Detta på grund av att den erbjuder riktig bra ståplatser runt omkring hela båten, den såkallade "sportfiske" anpassade CC är däremot helt värdelös till annat än trolling fiske vill jag påstå! Jävligt synd då jag föredrar centerpulpet framför DC...

Tyvärr så skapar dom 2 pulpeterna en mindre orkan så det är ett måste att begära ett vindskydd till båten!!
                Http://blogg.dragsosportfishing.se - Team Dragsösportfishing blogg

Kommentera

Det blev en Rocad 560. Har varit ute ett par turer och den fungerar väldigt bra, även om det blåser lite. Nu ska den riggas med elmotor o andra bra grejor

Kommentera

Ursprungligen postat av Cliff Barnes Visa inlägg
                    Det blev en Rocad 560. Har varit ute ett par turer och den fungerar väldigt bra, även om det blåser lite. Nu ska den riggas med elmotor o andra bra grejor
                    Grattis till ett mycket bra båtval

Kör storasytern 606 själv så jag vet vad dessa båtar går för och du lär aldrig bli missnöjd med hur den uppför sig i sjön även när det är riktigt skitväder med höga vågor, och det allra skönaste med dessa båtar är att de går väldigt ekomomiskt också vilket ju har betydelse med dagens bensinpriser.

Vad har du för motor på den?
                    Kan man gissa att det blir en frontmonterad elmotor medfjärrkontroll elelr kopplad till GPS.en?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 813 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka