Byte av durk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Byte av durk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Byte av durk

Va iväg i helgen och köpte mig ett objekt som jag måste byta ut durken och och i stott sett allt annat som hör till inrdningen. Och då kommer min fråga.... vilket matrial ska man välja? plyfa ... Divinycell eller Polyuretan att ha som gund matrial i bygget? fördelen som jag kan se direkt är att Divinycell och Polyuretan bara väger 40 kg m3 men hur är det med hållfastheten? Priset skiljer ju inte så mycket mellan Polyuretan och plyfa medans Divinycell är betydligt dyrare... Vilket matrial skulle ni ha valt och motivera er gärna om ni orkar
    www.teamdb.se[FONT="Verdana"][/FONT]

Antar att du ska plasta en ny durk. Plyfa är billigast men håller inte i längden. När man plastar det på båda sidor så stänger man in fukten i trät och det ruttnar efter en tid. Divinycel är lätt och starkt när man har plastat det och ruttnar inte. Kräver dock något lager extra plast för att bli lika styvt som plyfa.
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Jo plyfa är nog uteslutet... men va är skillnaden mellan Polyuretan och Divinycell förutom priset?

Kommentera

Tror divinycell är lite hårdare. Men är inte helt säker. Tror det finns något som heter polyuretan skum och det påminner lite om frigolit när det stelnat. Men vet inte om det är samma sak som att köpa polyuretan i skivor
        Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Jo plyfa är nog uteslutet... men va är skillnaden mellan Polyuretan och Divinycell förutom priset?
          Divinycell finns i olika hårdheter och tjocklekar så du väljer hårdhet efter behov och punktbelastning/hållf-krav, divinycellen har helt slutna celler och tar inte åt sig vatten, vilket jag tror polyuretanskivorna (går under namnet bonocell) kan göra, men kolla detta, är osäker så här på rak arm.

Har själv byggt en hel båt i divinycell, och jag lovar det håller för grymma belastningar om du plastar båda sidor, sandwichkonstruktion. Minns inte men tror jag kärde med H80 och 10-15mm i sidor inredning å durk och tunna laminat. Du nämnde H40 men jag skulle gå upp lite i densitet till en durk och därmed kunna ha något tynnre laminat istället, plasten är dyr och väger mycket. Till inredn.skott mm duger 40 kanon. Men kolla med en som säljer vad dom anser. Blanda plast med microballonger och spackla skivan först så är det mindre risk för att du får torrlaminat då mycket plast rinner ur glaset och fyller skivans öppna skurna ytceller, blir lättare också om du spacklar ifall du har tankar på vikten. Annars så förplastar du skivan med polyester innan, kan förtunnas.

Ett förslag på laminattjocklek skulle kunna vara enkel 450 eller dubbla 300g mattor på baksidan och 3 lager 450g mattor på ovansidan för punkttålighet, tror inte du ska ta mer. För styrkans skull kan du välja otroligt tunna laminat men då förlorar du tålighet mot punktbelastning. höga spetsiga klackar eller om du tappar nått tungt spetsig föremål. du kan prova på en bit divinycell med bara 2x450g mattor och slå med en slagghacka så får du en känsla för vad det tål. Men om du inte har några krav på vikt så ta till lite extra.

Det är tjockleken som ger styvheten och det är därmed inget skillnad på plyfa eller divinycell, tjockare kärna ger styvare konstruktion men tjockleken påverkar även densiteten då tjocklek å hårdhet måste matshas ihop beräkningsmässigt. Laminattjockleken i ditt fall styrs av vilken punktbelastning du önskar klara, men kärnans hårdhet är även här betydande. Har du en hårdare kärna så kan du gå ner i laminat. Men som sagt det går att räkna fram eller så frågar man dom som säljer.

Divinycellen blir lite dyrare med du vinner otroligt mycket på att ta detta, lättarbetat, suger inte åt sig vatten, isolerar mot vibrationer och stomljud ger otrolig styvhet mm mm.

Lycka till med bygget, det är kul att bygga
          Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Tack Axe för denna info... Kan man plasta en sida av Dilvinycell plattan och låta den härda eller är det risk att det slår sig när plasten drar ihop sig?

Kommentera

Det ska gå bra, jag gjorde i alla fall så då när jag byggde, kan inte minas att det slog sig. Men även om det bucktar aningen så är skivan mjuk å böjbar så länge som bara en sida är plastad. som i ditt fall så lägger du in skivan i båten å trycker ner den å plastar fast innan du plastar översidan
              Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Vad tror ni om att lägga in en durkplåt av alu istället för att plasta? bara se till så den sitter fast.. vill ju inte ha nått skrammel...

Kommentera

Sorry baboon de va ett tag sen jag va in i din tråd, , , varit fängslad av andra.

Du kanske redan har löst ditt problem ?

Visst kan du ta Alu. Skulle dock själv inte göra det, tycker plåt blir hårt, kallt och skramligt, lätt att plåten blir som ett trumskinn och väsnas en hel del när du kör. beror på hur tätt med förtyvn. upplag det finns i båten. Kan även vara lite marigt att få fäste som håller med tiden om du ska skruva fast den. Kan inte råda dig i det valet.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                  18 svar
                  5 854 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Lärka
                  av Lärka