Trollingmotor till Rocad 560? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trollingmotor till Rocad 560?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trollingmotor till Rocad 560?

Hej!
    Jag äger en Rival/Rocad 560 med en 85 hk Yamaha motor (2-taktare). Nu ska jag köpa en trollingmotor till samma båt, men jag behöver hjälp med att välja vilken jag ska ha.Har lite frågor till Er...
    Hur många hk bör motorn vara på? (Jag hittade en på blocket som var på 6 hk men den är kanske för liten?)
    Skall man ha en 2-taktare eller 4-taktare?
    Och vågar man köpa motorer från Parsun och Neptum?
    m v h

4-takt till trolling

Parsun och Neptune är samma.. sen vet jag inte om det finns nån anledning att köpa nåt av de märkena.. hellre begagnat känt märke..

Kommentera

Köp en Suzuki df9,9 den har 10amp laddning och finns både med kort och lång rigg

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

?

Varför köpa så stor trollingmotor som 9,9hk?
        OK om man har pengar att sprida hur som men dom flesta har inte det. Räcker väl gott och väl med 4-6 hk. Satsa på 4-takt i vilket fall. Där är det värt att lägga extra pengar.

Kommentera

Det behövs bara väldigt lite vind för att kraften i en så liten motor som 4-6 hk inte räcker till. Satsa på en större, minst 9,9 så blir antalet fiskedagar betydligt fler. Om du får tag på en sk. segelbordare så slå till. De här motorerna har större växelhus och propellrar = mer vridmoment och är gjorda för att driva fram flera ton tunga segelbåtar.
          Mvh Micke

Kommentera

Har en 5 hk johnsson 4-takt back upp motor till min båt som är betydligt mycket lättare än en rival 560. Blåser det bara 5-6m/s så har den det jobbigt att hålla farten och det börjar vara svårt att styra. Den börjar även dra mera bränsle än min df50.
            Där av rekommendationen att köpa en större motor med mera kraft och separat tank. Jobbigt att hänga över aktern en gång i timmen när det blåser för att fylla på bränsle

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

tack för era svar..

det blev något klarare nu vilken motor jag bör välja...

Kommentera

Ursprungligen postat av fetegrete Visa inlägg
                Hej!
                Jag äger en Rival/Rocad 560 med en 85 hk Yamaha motor (2-taktare). Nu ska jag köpa en trollingmotor till samma båt, men jag behöver hjälp med att välja vilken jag ska ha.Har lite frågor till Er...
                Hur många hk bör motorn vara på? (Jag hittade en på blocket som var på 6 hk men den är kanske för liten?)
                Skall man ha en 2-taktare eller 4-taktare?
                Och vågar man köpa motorer från Parsun och Neptum?
                m v h
                Hej "Fetegrete"; Eftersom du redan har en 85 hkr Yamaha, 2-takts motor som transportmotor till din Rival/Rocad 560 vet du redan vad varumärket Yamaha står för.

Mitt förslag är att du köper en 15 hkr Yamaha 4-takts trollingmotor till din båt, så slipper du ångra dig...
                Yamaha for ever!

Old Firehand
                www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Håller med de som förordar större som 9,9 och tom 15 hk 4Takt och allra helst en segelbordare men iaf en som har laddning som nämdes ovan, det är ovärderligt under långa trollingpass då båtarna idag ofta har mycket elektronik som drar ur batterierna.

Har storasyster till din båt 606 och om jag skulle skaffa en enkom trollingsnurra til lden så skulle det bli någon av de ovan nämda storlekarna, just för att det inte funkar med småmotorer när det blåser upp och då är ju poängen med att skaffa den borta!

Sedan om du väljer Suzuki, Yamaha eller annat känt märke är mindre vikltigt, undvik dock alla varianter av Kinakopior som Parsun, Sail mfl inget jag skulle sätta min tillit till ute på stora vatten som vid trollingfiske.

Kommentera

Ursprungligen postat av Finnishstallion Visa inlägg
                    Varför köpa så stor trollingmotor som 9,9hk?
                    OK om man har pengar att sprida hur som men dom flesta har inte det. Räcker väl gott och väl med 4-6 hk. Satsa på 4-takt i vilket fall. Där är det värt att lägga extra pengar.
                    Hej Finnishstallion; Finns det fortfarande 2-takts små utombordare att köpa?

Jag hade åren 1992-98 en 8 hkr Yamaha 2-taktare som trollingmotor till min 17-fots Silver Hawk. Den fungerade utmärkt i alla väder när jag trollade inomskärs i Mälaren och Östersjön. När jag kom utomskärs i Gävlebukten och Lövstabukten blev 8-hästarn i minsta laget då jag trollade med planerboards och djupriggar. I medvind och sidvind fungerade 8-hästarn tillfredsställande. Vid Lax- och Öringtrolling i motsjö utomskärs visade sig min Yamaha 8 hkr 2-takts motor vara i minsta laget. Man tvingades gasa på ordentligt i de höga vågorna för att båten inte skulle tappa styrfart och vända. Vad en sådan 180-graders manöver skulle innebära vet varenda Laxtrollare.

När jag sedan gick upp i båtstorlek våren 1998 och köpte min Buster Magnum då blev det självklara valet en 4-takts 15 hkr Yamaha.
                    Yamaha for ever!

Old Firehand
                    www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 815 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka