Fiska med akterhytt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiska med akterhytt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiska med akterhytt?

Hej, Är på jakt efter en båt med hytt. Och har hittat en Grisslan (ca 6m lång) med akterhytt från -87 till ett bra pris. Men då är min fråga, hur jobbigt är det att fiska med akterhyttbåt? Fiskar med allt möjligt... kastspö, fluga, trolling. Då skulle jag nog montera en elmotor längst fram så att man kan flytta sig kortare sträckor utan att behöva gå in i hytten och starta stora snurran. Tacksam för svar.

Ursprungligen postat av oxxy81 Visa inlägg
    Hej, Är på jakt efter en båt med hytt. Och har hittat en Grisslan (ca 6m lång) med akterhytt från -87 till ett bra pris. Men då är min fråga, hur jobbigt är det att fiska med akterhyttbåt? Fiskar med allt möjligt... kastspö, fluga, trolling. Då skulle jag nog montera en elmotor längst fram så att man kan flytta sig kortare sträckor utan att behöva gå in i hytten och starta stora snurran. Tacksam för svar.
    Min pappa har en Sea star 700 dvs 7 m med 130 hk honda på . Det går alldelles utmärkt å spinnfiska från den . Man bör dock använda håv pga av det höga friborden. Jerkbait är lite sämre då båten snurrar å spöna är ganska korta .
    Eftersom trolling inte är tilllåtet i sthlms skärgård mer än på vissa begränsade områden så har vi inte provat de .
    Fördelen med hytt är ju att Höstfisket blir fan så mycket trevligare . Hytten håller 20 grader med en Webasto som står å brummar . Mat lagar man ju på köket man behöver inte frysa .
    Nackdelen är väll bränsleförbrukningen som ligger runt 1,2-1,5 liter distansen trots modern 4 takt . Klart vid spegelblankt å ingen övrig båttrafik kan man komma ner under litern . Räckvidden är ju bra då man når hela sthlm skärgård inom 2 timmar i stort sett .
    Är man några som delar på soppan å försäkringen å vinterplats så är det en höjdare med akterhytt .

/Fredrik

Kommentera

Ursprungligen postat av 7Ur5b67r
      Jag har haft en akterhyttare en Uttern 560 AR
      spinnfiske fungerar utmärkt de som är lite jobbigt är trolling särskillt om man är ensam
      Då man får pila ut ur hytten med blixtens hastighet för att göra mothugg
      Uttern är nog lite jobbigare i de läget än Grisslan då Uttern har dörren på Bb sidan och Grisslan i mitten , men i gengälld så är nog Uttern kursstabilare .
      Skönt med hytten under förflyttningar
      Jag upplevte det inte som besvärligt att gå in i hytten starta motorn och förflytta mig 50 meter
      Eino har inte lärt sig att man kan gasa på istället för att springa runt i båten och försöka hinna göra motryck Han skulle behöva komma till norrland och öva sig lite i samband av båtköp

Kommentera

Det funkar bra emd hytt som flera nämt och många possitiva sker med hytt som värmare och annat bekvämt.

Dock är det ett elände att vara själv ombord när man hamnar så till att man under drillning av stor fisk måste flytta båten samtidigt som man håller spöt då är hytt inget bra varken akter eller mitt modell, har testat båda, men om du som du säger monterar en frontmonterad elmotor och då med fjärrkontroll så kommer du förbi detta aber och får bara fördelarna.

Enda jag är skeptisk till är trollingen om du ska köra med djupriggar som ju normalt bör sitta akterut och blir då svåra att nå, men ska du bara dra ut några sidoparavaner så lär det funka att ha dem framför hytten så du når dem.

Grisslan är trevliga båtar iaf bra pris inget onödigt lulllull så en alround båt.

Själv bytte jag bort min hyttbåt mot en WAC Rival då jag ofta fiskar ensam och ledsnade på att inte nå förarplatsen med spö i hand och nej jag hade ingen elmotor på min.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
        18 svar
        5 824 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Lärka
        av Lärka