Hammeritfärg på aluminium? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hammeritfärg på aluminium?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hammeritfärg på aluminium?

Hej,

Min gamla buster börjar få sina skavanker och är ganska ärgad på sina ställen.Funderade på om man kan spackla ut skavankerna och lacka med hammerit hammarlack och om lacken sitter kvar? Nån som vet?

Kanske inte riktigt vad du är ute efter, men jag har målat relingen på min Silver med hammerite (blank svart).
    Den delen var ju målad sedan innan, så jag har bara slipat och sedan penslat på.
    Första försöket blev katastrof med mycket rinningar och elände,
    men jag slipade ner och gjorde om med ok resultat (för en lekman)
    Det blir en ruggigt tålig yta, absolut stenhård när färgen härdat, vilket tar några dagar

Click image for larger version

Name:	silver.JPG
Views:	1
Size:	233,9 KB
ID:	1758595

Jag har för mig att det finns någon slags "metallgrund" om man ska måla direkt på ren aluminium.

Kommentera

Ursprungligen postat av Spy Visa inlägg
      Kanske inte riktigt vad du är ute efter, men jag har målat relingen på min Silver med hammerite (blank svart).
      Den delen var ju målad sedan innan, så jag har bara slipat och sedan penslat på.
      Första försöket blev katastrof med mycket rinningar och elände,
      men jag slipade ner och gjorde om med ok resultat (för en lekman)
      Det blir en ruggigt tålig yta, absolut stenhård när färgen härdat, vilket tar några dagar

[ATTACH]19012[/ATTACH]

Jag har för mig att det finns någon slags "metallgrund" om man ska måla direkt på ren aluminium.
      Ok, en grundfärg för aluminium först alltså. Kan vara värt att prova, vill ju ha en så tålig färg som möjligt och det är bara skråvet ovan vattenlinjen jag hade tänk att måla, botten får det bli vanlig bottenfärg på.

Kommentera

Måla aluminium

Har för mig att man ska ha en etsande grundfärg som är väldigt dyr.
        Kollade på detta förut när jag hade aluminiumbåt ca 600-1000 kr/litern har jag för mig att kostade.

/MrWes

Kommentera

"Hammerite Special Metals Primer" - Så heter den....

Kommentera

Ursprungligen postat av Spy Visa inlägg
            "Hammerite Special Metals Primer" - Så heter den....

http://www.hammerite.com/sverige/produkter.html
            Ok, tackar för svar. Men kostar det nära 1000 kr litern får jag nog tänka om...

Kommentera

Ursprungligen postat av Kenneth.J Visa inlägg
              Ok, tackar för svar. Men kostar det nära 1000 kr litern får jag nog tänka om...
              What !?
              106kr + moms för primer, ser det ut som....

Hursom, min burk (0,75 liter) räckte till att måla två gånger och lite till.....och den kostar 200kr på Jula
              Alu suger inte direkt färg
              Senast ändrad av Spy; 2010-03-29, 14:08.

Kommentera

Fråga till SPY

Hammerite Special Metals Primer, är det färgen som du använde på båten (bilden)?

Om jag förstår instruktionen från Hammerite rätt så behövs ingen primer innan du lägger på färgen, stämmer det?
                Kan du inte beskriva vilket förarbete och vilka verktyg du använde för att få resultatet så bra.

Jag har själv en Buster RS som har en hel del skavanker som jag funderar på att måla (och ev. spackla innan)

Tack på förhand!

Kommentera

Ursprungligen postat av stje Visa inlägg
                  Hammerite Special Metals Primer, är det färgen som du använde på båten (bilden)?

Om jag förstår instruktionen från Hammerite rätt så behövs ingen primer innan du lägger på färgen, stämmer det?
                  Kan du inte beskriva vilket förarbete och vilka verktyg du använde för att få resultatet så bra.

Jag har själv en Buster RS som har en hel del skavanker som jag funderar på att måla (och ev. spackla innan)

Tack på förhand!
                  Jag använde ingen primer, den behövs bara om man målar på ren aluminium, som jag förstått det.

Jag slipade bara ner originalfärgen med sandpapper och målade sedan Hammarlack med en lackpensel.
                  Fick penseln av Svärfar och enl. honom var det en av "fin sort".
                  Kan inget om sånt, men den hade täta strån iaf.
                  Tror att man skulle kunna få ännu bättre resultat om man kan tilta båten,
                  så att ytan man målar blir plan (om du hajjar).
                  Jag målade min när den stod på trailer, men har man den på marken borde man kunna palla upp en sida i taget på något sätt.
                  Hammarlack rinner väldigt lätt.

Kommentera

Har för mig att man ska ha en etsande grundfärg som är väldigt dyr.
                    Kollade på detta förut när jag hade aluminiumbåt ca 600-1000 kr/litern har jag för mig att kostade.
                    /MrWes

hej.gått i samma tankar att måla direkt på alu.så idag gjorde jag slag i saken å åkte till en lackare jag känner.vi surrade lite å jag nämnde etsgrund.han sa direkt att etsgrund inte funkar någe bra under vattenlinjen.han hade etsgrundat ett drev å lackat .det dröjde inte länge innan färgen började släppa.han föreslog epoxigrund.dvs rugga ytan med scotchbrite-tinnertvätta-rolla inte pensla epoxigrund.gärna 2ggr å med olika kulör så man ser hur det täcker.sen när det torkat ordentligt-scotchbrite å sen täckfärg.mvh stefan hammarlack blir också bättre med roller av rätt sort

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Mikael, 2009-06-06, 21:18
                    13 svar
                    10 869 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup