Spöhållare framför rutan? Funkar det? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spöhållare framför rutan? Funkar det?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spöhållare framför rutan? Funkar det?

Ja, hur har ni era spöhållare?
    Jag funderar på att sätta dom på min pulpet framför rutan, således kommer det vara fullt av spön framför näsan. Bra eller dåligt?
    Slipper ju borra allt för mycket i båten då.

Någon som har det så, och kanske har lite bilder eller så att visa på detta.
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Personligen skulle jag inte ha det så inte heller att hänga fullt med beten på rutan som en del gör för jag vill ha maximal sikt genom rutan och allt som stör det är av ondo då det distraherar och stör synfältet.
    Vet att många har det så men deet är nog mycket en smaksak, men ett faktum är att även små smala föremål orsakar blinda fläckar i synfältet och då kan små föremål försvinna som en stock elelr anant föremål som flyter i vattnet, då kan skillnaden bli att se den och väja eller inte se den och köra på det, jag vet vad jag väljer iaf

Montera dem längs sidorna och i aktern istället så är de ur vägen men lätta att nå.

Vill du slippa borra i båten och har sidoräcken så skaffa klämfästen som du sedan fäster transporthållarna i då behövs inga hål alls och du kan enkelt ta bort hållarna om båten ska användas till annat

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
      Personligen skulle jag inte ha det så inte heller att hänga fullt med beten på rutan som en del gör för jag vill ha maximal sikt genom rutan och allt som stör det är av ondo då det distraherar och stör synfältet.
      Vet att många har det så men deet är nog mycket en smaksak, men ett faktum är att även små smala föremål orsakar blinda fläckar i synfältet och då kan små föremål försvinna som en stock elelr anant föremål som flyter i vattnet, då kan skillnaden bli att se den och väja eller inte se den och köra på det, jag vet vad jag väljer iaf

Montera dem längs sidorna och i aktern istället så är de ur vägen men lätta att nå.

Vill du slippa borra i båten och har sidoräcken så skaffa klämfästen som du sedan fäster transporthållarna i då behövs inga hål alls och du kan enkelt ta bort hållarna om båten ska användas till annat
      Ja, du har nog rätt i detta.
      Jag har räcken.
      Men vad för spöhållar tänker du på då, sådana där vanliga rör bara i rostfritt?
      Tycker det sånna överpriser på dom över en hundring st ofta, ~600:- för sex st tycke jag är mycket.
      Sen skall jag ha flugspön i dom och kommer behöva en "slits" på framsidan så flugrullen kan glida ner liksom. Men det kanske inte var sådana du menade?
      &

-Okänd

Kommentera

Kör själv med Berkleys trippelhållare i plast, kostar under hundringen och är lätt att modifiera för flugspö, bara ta metallsågen och såga bort det som inte behövs.

Ett standardtips med dessa är att göra urfällningar för rullfästena så inte spöna vrider sig i hållarna under färd, men det är som sagt lätt ordnat.

Fästen köper jag på rörfirman såna där klämmor för rörmontering med gumering på insidan, finns i 25mm brukar kosta ca 20kr/st vilket är standardmått på båträcken, trä på två såna på räcket och montera bulten med brickor och låsmutter igenom den och hållaren, det räcker att fästa i de övre hålen!

Har haft denna lösning på mina båtar i många år nu, har bara haft sönder en sån hållare och det var vid minusgrader och den fick en smäll av ankaret så inte så konstigt att den sprack då, men de är hållbarare än man tror, min nuvarande har säkert suttit i 6-7 år nu sedan incidenten ovan.

Kommentera

Kör själv med Berkleys trippelhållare i plast, kostar under hundringen och är lätt att modifiera för flugspö, bara ta metallsågen och såga bort det som inte behövs.

Ett standardtips med dessa är att göra urfällningar för rullfästena så inte spöna vrider sig i hållarna under färd, men det är som sagt lätt ordnat.

Fästen köper jag på rörfirman såna där klämmor för rörmontering med gumering på insidan, finns i 25mm brukar kosta ca 20kr/st vilket är standardmått på båträcken, trä på två såna på räcket och montera bulten med brickor och låsmutter igenom den och hållaren, det räcker att fästa i de övre hålen!

Har haft denna lösning på mina båtar i många år nu, har bara haft sönder en sån hållare och det var vid minusgrader och den fick en smäll av ankaret så inte så konstigt att den sprack då, men de är hållbarare än man tror, min nuvarande har säkert suttit i 6-7 år nu sedan incidenten ovan.
          Tack för bra tips, satt och funderade på något liknande.
          Jag har två sådanan berkly trippelhållare. Men jag kan inte riktigt se framför mig hur du sätter fast dom med klämman. Du har ingen bild eller?
          Det kanske löser sig när jag är vid min båt och ser det live i och för sig.
          &

-Okänd

Kommentera

Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
            Tack för bra tips, satt och funderade på något liknande.
            Jag har två sådanan berkly trippelhållare. Men jag kan inte riktigt se framför mig hur du sätter fast dom med klämman. Du har ingen bild eller?
            Det kanske löser sig när jag är vid min båt och ser det live i och för sig.
            Nix ingen bild och båten är dryga 8 mil bort, men det ger sig.trä på dem uppifrån och vänd dem så att fästpunkten kommer inåt, sedan placera översta hålen på hållaren så det passar med fästet, det gör att överdelen av hållaren kommer ovanför räcket vilket jag tycker är en fördel.
            När du hittat rätt placering på räcket så är det bara att dra åt så det sitter stadigt.

Kommentera

Nix ingen bild och båten är dryga 8 mil bort, men det ger sig.trä på dem uppifrån och vänd dem så att fästpunkten kommer inåt, sedan placera översta hålen på hållaren så det passar med fästet, det gör att överdelen av hållaren kommer ovanför räcket vilket jag tycker är en fördel.
              När du hittat rätt placering på räcket så är det bara att dra åt så det sitter stadigt.
              Ok, nu ramlade pengen ner Så får det bli. Hoppas nu placeringen funkar nånstans på båten, estetiskt/praktiskt sett.

Tack för tipsen! Väldigt uppskattat!
              &

-Okänd

Kommentera

hej. jag har en berkley trippel hållare framför min ruta. jag tycker det är något problem. jag var inne på samma tanke o ville inte ha massa hål över allt. i pulpeten är det redan massa hål och det var en perfekt platt yta så det var en självklart val. vad gäller sikten så ska man sitta jävligt still för att lyckas missa något som ligger i vattnet.

Kommentera

Hej.
                  Gå in på mina bilder och kolla på min båt.
                  Jag har en spöhållare på pulpeten och det märks knappt att det sitter spön där under gång.
                  Men, skit i Berkleys transporthållare och köp Plastimos istället.
                  Berkleys är gjorda i en mycket sämre plast, jag hade sönder en hållare när det var kallt ute och råkade fota till den, den sprack utan större våld.

Plastimos kan man dessutom montera på olika sätt, det finns färdiga skåror i dem för rullfoten och de har små "verktygshållare" inbyggda i fästena.

De horisontella fästena kan man dessutom mycket enkelt flytta upp och ner om det skulle vara nödvändigt för montering. Om man vill så går det att montera enbart "röret" utan att använda de vågräta "ribborna"

artnr: 13405

//C
                  http://sportfisher.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Cole Visa inlägg
                    Hej.
                    Gå in på mina bilder och kolla på min båt.
                    Jag har en spöhållare på pulpeten och det märks knappt att det sitter spön där under gång.
                    Men, skit i Berkleys transporthållare och köp Plastimos istället.
                    Berkleys är gjorda i en mycket sämre plast, jag hade sönder en hållare när det var kallt ute och råkade fota till den, den sprack utan större våld.

Plastimos kan man dessutom montera på olika sätt, det finns färdiga skåror i dem för rullfoten och de har små "verktygshållare" inbyggda i fästena.

De horisontella fästena kan man dessutom mycket enkelt flytta upp och ner om det skulle vara nödvändigt för montering. Om man vill så går det att montera enbart "röret" utan att använda de vågräta "ribborna"

artnr: 13405

//C
                    Hej!
                    Tack för dina tips!
                    Skall se om jag hittar dessa i affären.
                    &

-Okänd

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 813 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka