Kastdäck i Bustern? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kastdäck i Bustern?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Karosseri-plyfa, sån som ligger på släpkärror finns att få tag i bland bygghandeln. De är större än vanliga skivor, tror måtten är ca 3x2 m. Finns i 18mm och kostar runt 1200:-. Det finns såna skivor med knottrig yta som ger ett väldigt bra grepp. Lite dyra men det är enkelt att bygga med dom eftersom ingen behandling behövs.
    Mvh Micke

Kommentera

Håller också på med ett "kastdäck" på min Sun B.
      Mitt däck kommer inte gå hela vägen till pulpeten. Kan du ha förvaring under däcket samt att jag kanske inte behöver lyfta ut det när fler ska åka med. Har använt 16mm plyfa och på den kommer en utematta ligga.

Ska du ha den hela vägen ner till pulpeten så måste du nog ha minst 2 stag i mitten samt en på vardera sida. För jag antar att den kommer att vila på mittoften också.?

Tyvärr har jag inga bilder på det då båten är på förvaring just nu.
      Vet ej heller om den funkar. Måste nog sätta nåt extra stag ner till durken för att få mer stabilitet.

Fast nu efter ha sett McDZ platå så kanske jag ändrar mig och byter till alu jag med passar lite bättre ihop med båten.

Lägger in en liten ritning i min tråd.
      Senast ändrad av perrak; 2010-02-28, 08:47.
      Perra Karlsson
      Team Fishfire

Kommentera

Spartips !

Marinplyfa kan man få tag på hos firmor som bygger lastbilssläp .
        Deras "spillbitar" är ofta så stora att man kan bygga jerk/soldäck
        och lite fikabröd är en bra förhandlingsvara......
        Spiggpimplare

Kommentera

Vad kul att fler är inne på samma ide eller har gjort det , klokt tänkt med att olika alu/metall kan orsaka problem så trä är nog mitt första val och då någon plyfa, marinplyfa i spillbit verkar vettigt och släpvagnsflak skivor med men 3x2 m var häftigt med tanke på den lilla bit jag behöver.

Det jag undrar är också om det verkligen behövs stödben under den då skivan kommer att ligga på för och mittoften som ju är ca 25-30 cm breda var och utrymmet mellan dessa är 50-60cm (kan inte mäta då båten är långt borta nu) så borde det inte räcka med stadgan hos plyfa på 18mm eller sviktar det om jag står mitt på mellan tofterna??

Kan man möjligen styva upp den med reglar på undersidan som passar in mellan tofterna då bör det inte svikta eller vad säger sakkunskapen?

Kommentera

Ursprungligen postat av 7Ur5b67r
            Tänkte bara röra om i grytan lite

Jag hade jerkdäck på en båt och de tyckte jag var värdelöst
            blev ju så att man stog ju ändå kvar där bak och fiskade ,
            Blir ett fasligt skuttande fram å tillbaka om man tex driver utefter en vass och med jämna mellanrum måste backa ut en bit
            då är de bättre att hålla sig kvar där bak vid motormaskinen
            man kan ju säga att man inte bygger däcket åt sig själv , "man bygger de till sin kompis"
            och vid körning när de går lite vågor så kan man inte ha utrustning kvar där fram för den hoppar iväg bakåt
            De där tänker jag inte göra om

Rospigg ,
            jag kan hålla med om att de där med fluglinan låter ju som en vettig anledning
            Delar till viss del din åsikt att det kan bli lite klivande men då jag redan idag gör detta klivande då jag till 90% står på mitt eller förtoften vid fiske och i princip alltid är ensam när jag fiskar från Bustern (har jag någon med mig ut så tar jag Rivalen istället) så kan jag ta det att kliva bakåt för att köra, det är ju bara 1 steg ändå.
            Det som gjort att jag bestämt mig för detta är just att jag ofta hamnar i ett läge då jag kliver mellan för och mittoft under drillning/kastande och skulle helst vilja stå i tomrummet mellan dessa.
            Några gånger har det varit nära att jag trampat mellan dessa och då blir det plattfall vilket inte är bra, och jag har gjort det en gång och föll baklänges och slog huvudet i kanten på aktertoften med hjärnskakning som följd!
            Var ensam ute som vanligt och fick köra hem själv trots att omgivningen inte stod helt stilla och huvudet höll på att sprängas av värken och synen var mycket suddig, så det vill jag inte vara med om igen.

Utrustning kommer inte att förvaras där då det bara trasslar till det med linan främst vid flugfiske och då som du sa vid färd, det finns spöhållare och betes/verktygshink monterat på relingen som har plats för allt som behövs, för det värsta jag vet är lösa prylar som skramlar runt i båten.

Kommentera

Bygg direkt !

Jerkdäck är det bästa sättet att få med sig frugan ut i båten .
              Lägg på ett par baden-baden-dynor och vips har du ett soldäck
              som heter duga .

Där kan hon steka medan man sakta ror runt med ett par bullar
              på släp bakom båten ......
              Spiggpimplare

Kommentera

Ursprungligen postat av Sälstryparn Visa inlägg
                som heter duga .

Smart då har man ju något fint att titta på under tiden.
                Perra Karlsson
                Team Fishfire

Kommentera

Ursprungligen postat av Sälstryparn Visa inlägg
                  som heter duga .

Hehe ja det var ju en ide, men vad säger frugan när du skiftar till flugfiske och linan far runt öronen på henne nere på soldäcket Ähh menar kastdäcket ?

Kommentera

Ursprungligen postat av sommenfiskaren Visa inlägg
                    om du ska använda dig av någon sorts metall, måste det vara samma som i båten annars finns det risk för att den ena joniseras... Bara något att ha i åtanke
                    Har du alubåt är rostfritt syrafast(A4) det som gäller. Det är det material som ger minst galvaniska strömmar, i praktiken. Klart att marinalu mot marinalu är bättre, men försök du hitta alla de skruvar och bultar du behöver i det materialet.

Kommentera

Kom aldrig till skott med detta förra säsongen så projektet är ännu på G och jag hittade detta http://www.bygghemma.se/utomhus/bygg...oreproductinfo verkar vettigt och inte så dyrt, och halkskyddat redan från start samt bör tåla vatten då det är för släpvagnsflak?!

Flera har använt runt 18mm och det låter vettigt får åka till bauhaus eller liknande och kolla om de har detta eller har någon ett bättre alternativ?

Däremot är detta med att kliva akterut för att köra ett minne blott då jag förra året byggde mig en frontmonterad elmotor av en aktermonterad och det funkade kalas, så nu kan jag köra medans jag står kvar på kastdäcket ;-)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 833 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka