Skruva i båten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skruva i båten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
    Om motorn väger 40 kilo! vilket jag tycker låter väldigt mycket för att vara en elsnurra men om detta stämmer använd genomgående fastsättning med stora brickor på undersidan tänk på att den är monterad på den mest rörliga delen på båten under gång dvs fören som studsar och far i sjön.
    Tänk på att väl gjorda installationer inte drar ner värdet på båten utan snarar ökar detta för näste ägare.
    Skulle du ta upp för lucka i fören förvissa dej först om vad som döljer sej innanför ring och tala med tillverkaren där kan finnas flytmassor exv dvs skum eller liknande.
    Kom dock ihåg är det tunga grejor se till att de sitter rejält och gediget fast lycka till
    Den väger ca 36kg (en Riptide ST 80lbs).
    Lutar väl åt en inspektionslucka och genomgående skruvar med stora brickor och förstärkningar i form av avlånga rostfria metallbitar (som passar i inspektionshålet)

Att värdet skulle öka köper jag inte riktigt på denna typ av båt. Det är ju egentligen ingen "fiskebåt", tanken är att jag skall göra en hel del för att den skall bli så bra som möjligt men med minsta möjliga permanenta ingrepp.
    Vill kunna återställa den så mycket som möjligt till originalskick vid framtida försäljning.

Tanken är att bygga en urtagbar fiskeplattform (från fören till pulpet-rutan ungefär, hela båtens bredd) och montera stolar på denna. På så sätt slipper jag borra i båten för stolsfästena.

tack för tips
    "Sporten i sportfiske är att göra det svårare än vad det egentligen är..."

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
      Hej Daniel Johansson; Eftersom du bor nära Göteborg tycker jag att du ska kontakta generalagenten för Minn Kota i Sverige, Jan Comstedt AB, tel. 031-775-65 30 och be dem försöka hjälpa dig med förslag på lämpliga montage av en frontmonterad, elektrisk fiskemotor på din båt.
      Welcome to the Silent World...a World of Electric Fishing Motors!
      Old Firehand
      www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
      Ja, det var ingen dum idé, dom borde ju ha råkat ut för de flesta problem när det gäller montering. Hoppas de är hjälpsamma även när det inte gäller försäljning...
      Har ju sett och läst att du både sålt och använt Minn Kota i många år, vad anser du själv är bästa sättet?
      Inspektionslucka och genomgående skruv med förstärkning under?

Kommentera

Använd en inspektionslucka, borde vara lättast och som Tamtam sa mkt påfrestning i fören vid grov sjö!Bättre att låta bli än att göra en halvdan lösning...

lycka till

Kommentera

Hej Daniel! Ge fan att kapa i båten, bygg ett fäste som sitter i pulpiten och som går ner under listen helt i fören..

Kommentera

Ursprungligen postat av Bulten Visa inlägg
            Hej Daniel! Ge fan att kapa i båten, bygg ett fäste som sitter i pulpiten och som går ner under listen helt i fören..
            Ja, det hade varit smidigt men frågan är bara HUR ?

Kommentera

Daniel: Du har mail (hoppas jag)

Kommentera

Daniel: Jag har en skiss till dej, jag vet inte hur jag kan lägga upp den här så sänd din e-mail till: chefen@vituttaa.net

Kommentera

Ursprungligen postat av Bulten Visa inlägg
                  Daniel: Jag har en skiss till dej, jag vet inte hur jag kan lägga upp den här så sänd din e-mail till: chefen@vituttaa.net
                  Tackar, otroligt snällt att ni du tar dig tid att hjälpa mig.
                  Jag har svarat på ditt mail...

Kommentera

Ingen annan som har någon smart idé på hur man kan lösa mitt problem?
                    Någon som vet bra fästen för pulpitrör?
                    Har hört talas om NOA, skulle de orka en såpass tung motor?
                    Senast ändrad av djsringup; 2010-02-09, 23:45.

Kommentera

Gör du flera infästningar i pulpitrören bör det hålla. Fyra strävor kanske?
                      Men du pratade på att en kastplattform skulle tillverkas till båten. Skulle det inte gå att få till ett fäste på den i stället? Då slipper du göra fula hål i fören helt.
                      Mvh Micke

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 832 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka