Vad täcker en båtförsäkring? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad täcker en båtförsäkring?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad täcker en båtförsäkring?

Hur pass skyddad är man vid en vanlig grundgående båtförsäkring? En bilförsäkring tex vid täcknande av helförsäkring så får man ju ersättning om man tex skulle råka köra av vägen och skada bilen.
    Finns det liknande för båtförsäkring fast då om man tex skulle råka slå sönder båten av någon sten/grund eller liknande?
    Eller täcker en båtförsäkring bara stöld och så?
    Båten som är tänkt att försäkras är en liten Linder.

Kontakta ditt försäkringsbolag och fråga så slipper du referera till FS om olyckan skulle vara framme.

Körde själv sönder motorn på jungfruturen för bra många år sedan och det va inga problem med att få det fixat på försäkringen jag hade då. En självrisk , lite åldersavdrag och saken va klar.

Kommentera

Tack för ditt svar. Var mest lite nyfiken på hur det funkar med en båtförsäkring. Självklart kontaktar jag försäkringsbolaget när det börjar bli aktuellt

Kommentera

Ursprungligen postat av hundra Visa inlägg
        Tack för ditt svar. Var mest lite nyfiken på hur det funkar med en båtförsäkring. Självklart kontaktar jag försäkringsbolaget när det börjar bli aktuellt
        alla försäkringar har väl grundstötning i programmet om inte så är det skojare,

körde på en stor fet sten med min bayliner för 2 år sen viket resulterade i att drevet fick stryk, ringde Svenskasjö och förklarade läget. Tog båten till verkstad (marinservice västerås) på en vecka skakade de fram ett annat drev åt mig
        det blev en självrisk på 2500:- och så hade jag ett annat fullt fungerande drev monterat och klart. Verkstan sköter all kontakt med F-bolaget efter det att jag lämnade båten hos dem.
        http://teamfire.bloggspace.se/

Kommentera

Våran lilla Linder har vi försäkrad med tillägg i hemförsäkringen. (Småbåtstillägget)

Den täcker ett basbelopp för båt och motor. Så en mindre Linder och motor funkar fint. Båt och Motor nytt kostar väl idag 26.000:- + 15.000:- så det är prefekt

Betalar 200:- året extra och har bra villkor både i garage, på tomten och på sjön.

Men som sagt så är det bara ett basbelopp man får försäkra. Så värderas grejorna till mer än så rekommenderas en fristående båtförsäkring.

Jag har Dina Försäkringar
          Alumacraft så klart!

Kommentera

Vi har atlantica som försäkringsbolag och man får en del förmåner om man är medlem i sportfiskarna. Där ibland 15% rabatt och har du ex securemark så får du 5% extra.. Kan vara värt att kolla upp.

Kommentera

Atlantica

Atlantica och svenska sjö är väl dom ända bolag som erbjuder en renodlad båt försäkring...
              Spela ut dom mot varann så får man bra pris...
              Fick ner min från 3600 till 2200
              Daniel Granholm
              Tävlingsansvarig Svenska Gäddklubben

Kommentera

Vilket är bäst av Atlantica och svenska sjö när man väl behöver hjälp?

Kommentera

alltså jag har skitbra erfarenhet av Svenskasjö.... hur enkelt som helst var det, dom var riktigt hjälpande och förstående... inget att klaga på alls....
                  http://teamfire.bloggspace.se/

Kommentera

Jag måste få tillägga en extremt konstig sak som jag upptäckte för ett antal år sedan när jag skulle försäkra en 21 fots mittpulpetare. Kollade med flera försäkringsbolag då och det var samma sak.

Jag bor uppe i Umeå och det är inte jättelångt upp till Polcirkeln. Min plan var att ta med båten till Norge för lite havsfiske också då jag fick med en bromsad trailer.

Men då kom det underliga beskeden från försäkringsbolagen.

Försäkringen gäller INTE ovan polcirkeln. Det stod bara som nått litet finstilt i villkoren som man knappt läser. Så det blev ju lite antiklimax, undrar hur många svenskar som trailade till Vannöya, Söröya, Saltströmmen etc. som visste om detta?

Pratade med några olika representanter på försäkringsbolagen men ingen kunde ge ett vettigt svar i varför det inte gällde ovanför Polcirkeln. Det närmsta en sa var att "Det kanske blir väldigt dyrt att bärga om du sänker båten där upp....".

Förhoppningsvis så är detta ändrar nu men man vet ju aldrig med försäkringsbolag.
                    Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 825 visningar
                    0 gillar