Montera ministyrpulpet på Linder 440 Fishing? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Montera ministyrpulpet på Linder 440 Fishing?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Montera ministyrpulpet på Linder 440 Fishing?

Hej.

Jag har googlat och sökt all tänkbar information om hur det funkar med styrning på båtar men det är fortfarande många frågetecken...

Jag själv har bara kört mindre båtar och aldrig tänkt på hur det verkligen fungerar.

Idag har jag en Linder 440 Fishing och skulle vilja göra ett litet projekt med att sätta riktig styrning på den. Hade bara tänkt en liten pulpet i aluminium precis så ratten får plats.

En 5hästars på tomgång/något uppskruvad är perfekt trollingfart på min båt. Är man dum som då bara funderar på enbart styrning och struntar i gasreglage och tänker sig köra ev transportsträckor med rorkult som innan? Vid trolling fäller man upp rorkulten och bara har ratten och styr med. Är det möjligt med styrning monterad så som jag tänker?

Jag saknar mycket bilder på exakt vad man behöver. Skulle någon kunna förklara precis alla delar man behöver? De "minsta" styrningar jag hittar verkar klara från 0-50 hästars i princip. Det finns inga enklare/billigare grejor för mindre dimensionerade projekt?

Det får inte bära iväg för mycket i kostnader och hade egentligen inte tänkt byggt styrning. Största anledningen till bygget är att man med rorkult inte kan släppa motorn en sekund innan den vibrerar och styr tvärt. Ställer man upp motståndet blir det för jäkla trögt att styra.

Hade tänkt att rattstyrning var lösningen på alla problemen och tillåter en bättre sittställning.

Är man lite kall och lugn så kommer det nog ut några beg paket till våren men man måste ju veta precis vad man behöver.

Har jag fattat rätt ang delarna om man behöver. Ratt, Nav, Styrreglage, Wire, Stag och fästning i motorn samt nå hållare för wiren i akterspegeln.

Men just vilka delar som passar ihop och passar mig är helt obegripligt.

Tack för tålamodet.

mvh
    Alumacraft så klart!

Du får fråga någon marintillbehörshandlare om det finns någon universal styrningssats som går att adaptera till din motor. Dessutom tycker jag att du ska montera fjärrkontrollreglage till växeln och gasen , det låter krångligt att ha gasen i rorkulten.Dessutom har inte alla motorer i 5hk:s klassen wirefästen för fjärrkontrollen. Bäst vore en liten mittpulpet för viktfördelningens skull, men den stjäl för mycket plats tycker jag. En lösning som jag tycker skulle vara bra är en frontmonterad elmotor med trådlös fjärrkontroll och eventuell autopilot för trolling, du kan sitta var som helst i båten när du trollar. För att spara ström kan du köra transportsträckorna med bensinaren. Detta är förvisso ingen billig lösning, men däremot väldigt praktisk fiskemässigt.

Kommentera

Ursprungligen postat av 7Ur5b67r

Stort projekt för ett litet problem.....
      Kanske enklare att skaffa 2 st gummi/laststroppar ,såna med krok i varje ända
      fäst en i ögglan på varje sida av akterspegeln och sen runt lyftbygeln eller rorkulten
      då kommer båten gå rakt fram när du släpper rorkulten

Inte alla småsnurror som går att ha rattstyrning på dessutom
      Jo det funkar som nödlösning. Så har våran säsong 2009 sett ut. Underskatta inte en laststropp

Stor nackdel är rorkulten som slår i ryggen. Hade rorkulten vart 2dm kortare eller sittplatsen längre fram så. Har inte hittat ett bra sätt att stabilisera styrningen och ha rorkulten uppe.

Skulle vara att montera ett kortare extrastag.

Ser ingen direkt nackdel med att lämna gas och växel. Skulle duga bra med en annan styrning bara.

Har även ett alternativ som säger gasdämpare som trycker motorn konstant åt ett håll. sen en lösning till ratt med en wire som motverkar kraften. På så vis behöver man inte en dubbelverkande styrning. Svårt att hitta en balans mellan krafterna bara.

Men då skulle man komma billigt undan med bara en wire som löper i ett alurör (relingen tex bak till motorn)
      Alumacraft så klart!

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
        Du får fråga någon marintillbehörshandlare om det finns någon universal styrningssats som går att adaptera till din motor. Dessutom tycker jag att du ska montera fjärrkontrollreglage till växeln och gasen , det låter krångligt att ha gasen i rorkulten.Dessutom har inte alla motorer i 5hk:s klassen wirefästen för fjärrkontrollen. Bäst vore en liten mittpulpet för viktfördelningens skull, men den stjäl för mycket plats tycker jag. En lösning som jag tycker skulle vara bra är en frontmonterad elmotor med trådlös fjärrkontroll och eventuell autopilot för trolling, du kan sitta var som helst i båten när du trollar. För att spara ström kan du köra transportsträckorna med bensinaren. Detta är förvisso ingen billig lösning, men däremot väldigt praktisk fiskemässigt.
        Frontmonterad elmotor är ju bra lösning. Tyvärr är det väldigt dyrt. Har redan vanlig elmotor som man fiskar mycket med. Dubbla batterier men behöver inte mycket vind för att lindern ska dansa i vågorna så de räcker inte en hel dag tyvärr.

I de sjöar vi fiskar så är det inga transportsträckor att snacka om. Vi trollar direkt från sjösättning i princip. Så bensinaren går på tomgång och framåt 99% av tiden den används. Därav vore det perfekt att bara starta den, vika upp rorkulten och ha en annan styrning och ha "ryggen fri"
        Alumacraft så klart!

Kommentera

Kanske en sån här liten grej kunde passat, länk:
          Sea Eagle styrning
          Mvh Flodström
          Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
            Kanske en sån här liten grej kunde passat, länk:
            Sea Eagle styrning
            Japp. Det är den jag fick idé om att göra något eget litet. Funderar på en i aluminium med snabbfästen så man knäpper fast den i relingen och sitsen.
            Ska inte behövas mer än några alurör och några durkplåtsbitar och popnit.

Tror nästan det blir billigare att göra något eget och därför behöver jag hjälp med alla delar.

Tack för alla tips hittills.
            Alumacraft så klart!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
            18 svar
            5 813 visningar
            0 gillar