Sun Buster R - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sun Buster R

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
    J

Har alltid en rulle vulktejp i båten då den är bra till att "nödlaga" tex en sprucken soppaslang vilket jag gjort till sjöss en gång, eller annat som måste tätas tillfälligt för att kunna köra hem!
    Kanske inte läge att försöka få dit en krympslang med hjälp av en tändare i ett sånt läge...

Tack båda för snabbt svar.

Kommentera

ha ha nä kanske inte en sån bra idée

Ursprungligen postat av Bjorn Visa inlägg
      Kanske inte läge att försöka få dit en krympslang med hjälp av en tändare i ett sånt läge...

Tack båda för snabbt svar.
      Perra Karlsson
      Team Fishfire

Kommentera

Då ska vi se om ni föstår vad jag menar och om jag föstått vad ni menar.

Den ljusgröna linjen är som det är draget idag. Under bakretoften där golvet börjar så går kablarna ner och går sedan undergolvet och sedan via en ränna efter kanten och upp till panelen.

Rödlinje är vad jag tror Rospigg menar. Ner efter kanten och sedan ner under golvet för att sedan komma upp på samma ställe som idag.

Den gula linjen är tänkt att den går i "taket" på bakretoften och sedan ut där reglagen går ut till boxen och sen till panelen.

Det blå på bilden ska föreställa reglageboxen.

Vart kan man få tag i spiralformad slang? Har lite kabelstrumpa som jag har tänkt använda eller ska jag satsa på robotslang som jag tror Rospigg menar.

En buster s men ändå rätt lik
        Perra Karlsson
        Team Fishfire

Kommentera

Just så var min tanke

Slang finns på tex VVS företag eller såna som säljer hydralutrustning och pumpar, du kan använda en vanlig armerad slang i lagom dimension, bara den håller formen och har lite godstjocklek så den tål lite nötning då det alltid vibererar i båtar vilket får det att nöta mot underlaget även om du fäster den hyfsat. och på alu båtar finns det vassa kanter som gör skada på kablage.

Ska du dit med ekolodsgivarkabel och annat i samma så ta en lite grövre, är det bara elkabel för belysning mm. så välj en mindre diameter, men det blir mycket lättare att dra fram kablarna i denna än att dra dem löst, även att eftermontera nya kablar eller byta ut befintliga går enklare om du förberett med en kabelbana.

Kommentera

Det är bara ström som ska gå där. Efterdragning kan nog bli knöligt ändå med tanke på böjar etc.Tänkte sätta en säkringspalnel vid pulpeten som jag sedan anväder som fördelningslåda till brytarpanelen och därifrån till varje användare. Fast det kanske blir lite over kill räcker kanske med säkringarna i panelen.
            Perra Karlsson
            Team Fishfire

Kommentera

Ursprungligen postat av perrak Visa inlägg
              Det är bara ström som ska gå där. Efterdragning kan nog bli knöligt ändå med tanke på böjar etc.Tänkte sätta en säkringspalnel vid pulpeten som jag sedan anväder som fördelningslåda till brytarpanelen och därifrån till varje användare. Fast det kanske blir lite over kill räcker kanske med säkringarna i panelen.
              Inte behöver du dubbla säkringar på detta, dra fram lagom grova matarkablar till panelen och sen koppla in dina förbrukare i den, ska du koppla ekolod/GPS bör du dra egna kablar från batteriet direkt till den på pulpeten för bästa funktion och säkra av denna med en hängsäkring.

Kommentera

Borde väl räcka om jag kör 6mm som matning till panelen och sedan 1,5mm till alla användare fast till ekolodet drar jag en separat 2,5mm

Hur ska man göra med jordningen? Ska jag satsa på att dra kablarna till en separat jord punkt typ skyllermark eller ska jag jorda via paneln?

Blir nog inte lika mycket kabel om jag sätter dit en jordpunkt i närheten av batteriet. Slipper ju dra en extra kabel tillbaka till panelen också för t.ex länspump lantärna etc.
                Perra Karlsson
                Team Fishfire

Kommentera

Ursprungligen postat av perrak Visa inlägg
                  Borde väl räcka om jag kör 6mm som matning till panelen och sedan 1,5mm till alla användare fast till ekolodet drar jag en separat 2,5mm

Hur ska man göra med jordningen? Ska jag satsa på att dra kablarna till en separat jord punkt typ skyllermark eller ska jag jorda via paneln?

Blir nog inte lika mycket kabel om jag sätter dit en jordpunkt i närheten av batteriet. Slipper ju dra en extra kabel tillbaka till panelen också för t.ex länspump lantärna etc.
                  6mm2 bör funka fint, sätt en enkom jordplint för allt på strategisk plats, 1,5 mm2 funkar men jag brukar köra med 2,5mm2 så blir det mindre motstånd och förluster, kanske overkill men hellre åt det hållet när det gäller kabelarea.

Kommentera

har tänkt montera 2st ikea stolar i plast.

Nåt tips på hur man ska montera de? Fästena får ju inte vara i vägen när stolarna inte sitter där.
                    Perra Karlsson
                    Team Fishfire

Kommentera

Så där nu har jag rivit ur båten på lite grejer.

Så här såg den ut innan

Här är bilder på den efteråt
                      Här kommer elen upp men det kommer att ändras

Tog bort golvet också. Upptäckte att et var en hel del vatten där. Vattnet kan tydligen inte rinna bak till läns pumpen pga för mycket skit ivägen. Vattnet är också anledningen till att kablarna definitivt inte kommer gå den vägen igen.

Finns ju ett extra hål i aktertoften så där kommer de att gå sen. Precis som Rospigg beskrev.

Idag ska båten tvättas ut invändigt. Sen börjar det roliga med att sätta ihop allt igen.
                      Perra Karlsson
                      Team Fishfire

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 817 visningar
                      0 gillar