Jeanneau Merry Fisher 585 Marlin - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jeanneau Merry Fisher 585 Marlin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jeanneau Merry Fisher 585 Marlin

Har alltid tyckt att Jeanneau Merry Fisher 585 Cabin sett trevlig ut, men att den haft för liten däckyta (se planlösning).

Nu har jag hittat Jeanneau Merry Fisher 585 Marlin, en modell som kom för 2 år sen. Större däckyta (se planlösning), men ändå bra ruff samt stora rutor fram och på sidan som skydd för väder och vind. Och så vacker sen!
    Förhållandevis låg vikt ger bra körekonomi (räcker med 70-90 hp), samt att den ligger bra på trailern (läs lätt). Bord och dynor plockas lätt bort för en helt ren akter. Relativt billig samt har återförsäljare i Sverige!

Min nya drömbåt

Bifogade filer
    Senast ändrad av Olof; 2009-10-22, 21:47.

Den där modellen är populär bland lokal befolkningen på madeira och jag måste säga att de ser mycket fina ut!

Kommentera

När farsan skulle köpa kabinbåt tittade han just på en sån där. Jag pratade med en trollare i Åmål i höstas som hade den äldre modellen. Han var i stort sett mkt nöjd med båten men tyckte att motorn var alldeles för klen. Hade en Suzuki 70 och båten orkade knappt upp i 22 knop. Han sa även att den angivna vikten på båten var totalt fel. Kommer inte ihåg vilken vikt han hade kommit fram till när han vägde ekipaget men man kunde lätt plussa på ett par hundra kilo på torrvikten.
      Vi var till en båthandlare och tittade på den nya Marlinen. Men det var en besvikelse! Vi synade båten rejält och såg väl en del lite billiga lösningar. Sidorutorna i plexi var endast fastsatta med några skruv rakt igenom, helt utan lister, relingsräckena var lösa bl.a. Men det jag tyckte var mest konstigt var under durken. Om man kröp ner i ruffen kunde man se ganska långt bakåt i båten under inlinern och då såg man att durken/inlinern inte vilade på bottenbjälkarna. Utan allt hängde i luften, ca en decimeter över bjälkarna. I bottenbjälkarna var även uttag gjorda men dessa stämde inte alls med inlinerns undersida. Så jag tror att det var en prototyp vi tittade på men båten var till salu som vanligt och inget nämdes om detta, konstigt. Längst fram under inlinern, mot ruffen hade man ialla fall försökt att stötta upp det lite. Men här hade man använt två stående 9mm plyfa skivor som endast var spacklade fast. Den ena skivan hade man sågat till dåligt så här hade de sågat till en kil och spacklat fast! Det såg verkligen billigt ut! Även bottenbjälkarna passade dåligt mot ytterskrovet då fogarna glipade ca 1-2 cm och även dessa var enbart spacklade fast. I två av fogarna hade redan spacklet spruckit och då har båten inte varit i vattnet än!
      Men detta var nog kanske ett rejält måndagsex då varvet annars är känt för sin kvalitet, konstigt hur som helst.
      Och nej, det blev ingen båtaffär för oss den gången!
      Mvh Micke

Kommentera

"---This was the same superb hull as the cruising version and, as is always the case with Jeanneau, the build quality and attention to detail was straight out of the top drawer.---"
        /Magic

Kommentera

Det där låter oroväckande. Kan ju varit en prototyp, men då ska detta anges och priset vara därefter.
          Har bara 10 mil till närmaste firma som säljer Jeanneau (1852.se), så jag får granska dem själv om det är så illa som du skriver. Förhoppningsvis är det inte det då jag tycker mått och design på båten i övrigt är väldigt bra.

//Olof

Kommentera

Du har inga bilder på hur skrovet ser ut?

Tycker personligen att överbyggnaden ser väldigt vek ut, kanske inte är läge att lasta taket fullt med spöhållare mm. vet hur mycket det sliter i mitt tak och då är det ändå mycket styvare.

En tuff provkörning från 1852 till Aspö i lite (mycket) vind borde du veta om den är något att ha!

Planlösningen ser riktigt vettig ut annars.

Vad ska båten användas till?
            http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Möjligt du har rätt. Japp, det är tänkt att 8 spöhållare ska vara på taket och husera pulkaspöna. Båten ska användas till laxtrolling i Östersjön samt de stora sjöarna.
              Inget köp av båt är planerat, men det är aldrig fel tid att drömma efter båt. Och den dag jag slår till så ska jag hittat en trevlig båt-typ.
              Får provköra och se som du säger!

//Olof

Kommentera

Taket på Marlinen upplevde jag också som klent. Det var bara gjort i enkelplast och det är inte mkt till takstolpar heller. Farsan hade inget flyt i sitt båtsökande. Han var bl.a. ner till Landskrona för att titta på en båt där. Den gick fint i vattnet och så men på ena sidan, strax över vattenlinjen fanns en lång "buckla" i plasten. Formsläpp sa säljaren, inget allvarligt men det kunde han väl ha sagt på telefon! Så det blev ingen affär där heller.
                Tycker faktiskt att ett varv som lever på sin kvalitet inte ska släppa ut en båt med formsläpp heller.
                Farsan tröttnade på Marlin till slut. Istället blev det en Selva 550 pilothouse med en Selva 80 på. Detta verkar faktiskt vara en rejäl båt. Ganska genomtänkt och rejält byggd, trots att det antagligen är en lågprismodell. Men vi har inte hunnit testa den ordentligt än.
                Mvh Micke

Kommentera

Ursprungligen postat av Olof Visa inlägg
                  Har alltid tyckt att Jeanneau Merry Fisher 585 Cabin sett trevlig ut, men att den haft för liten däckyta (se planlösning).

Nu har jag hittat Jeanneau Merry Fisher 585 Marlin, en modell som kom för 2 år sen. Större däckyta (se planlösning), men ändå bra ruff samt stora rutor fram och på sidan som skydd för väder och vind. Och så vacker sen!
                  Förhållandevis låg vikt ger bra körekonomi (räcker med 70-90 hp), samt att den ligger bra på trailern (läs lätt). Bord och dynor plockas lätt bort för en helt ren akter. Relativt billig samt har återförsäljare i Sverige!

Min nya drömbåt

http://www.waltonmarine.co.uk/boat/J...585Marlin.aspx
                  Olof tycker du har helt rätt i dina värderingar och omdömen!
                  Vi vanliga måste se till kostnader och hanterlighet av grejorna.
                  Bara en sak om du har för avsikt att ligga ute lite längre än dagsturer tycker jag altet med det längre taket är bättre dvs om även ruffen är större när kvällen kommer är detta mycket värdefullt lycka till!
                  I morgon ska jag inspektera en Merry Fisherman 625 om jag minns rätt som en kompis köpt men har annars ingen erfarenhet.
                  PS detta är en till stor del en gör det själv branch om inte grejorna är perfekta från början fixar man det felaktiga dock ska grunden att utgå ifrån vara rätt helt klart
                  Senast ändrad av TAMTAM; 2009-10-23, 16:56.
                  I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Hahaha, kunde inte låta bli skratta en bra stund för mig själv här när jag läste den här tråden och det sista inlägget.

Gick lite i båtbytartankar för något år. Har idag en Ryds 610 BF, som egentligen alltid varit min drömbåt och uppfyller de kriterier jag ställer:
                    * Bra utrymme på akterdäck
                    * Bra stuvutrymme
                    * Kunna traila på normalt och smidigt sätt (hantera upptagning/iläggning själv, inte för tung för bil/trailer)
                    * Ha bra sjöegenskaper (säkerhet för att klara Ö-sjön, klara marchfart under "normala" förhållanden)
                    * Fungera till både fiske, bad och lek (i nämnd prioordning och därmed hantera registret trollingfart i 1,8 knop, till att kunna köra vattenskidor)
                    * Ett hyffsat "price/perfomance" (som redan konstaterats många ggr på detta forum så får man inte högsta kvaliteten med Ryds, men samtidigt så betalar man heller inte så mkt för det - en avvägning alltså)

Det är inte lätt att finna en båt som uppfyller dessa krav, men Ryds 610:an med en 100 hk 4-taktare (Yamaha) fixar detta!

Varför började jag då ändå titta på ny båt?
                    1) Ekipaget har nu 10 år på nacken, fungerar absolut problemfritt idag, men frågan är ju alltid om man ska byta före eller efter något börjar krångla... Tänker då framförallt på motor (sidospår iofs, men är det någon som kan kommentera baserat på erfarenhet vad det är för lifslängd på en trollingmotor?).
                    2) För den kallare årstiden, samt efter alltför många blåsiga, regniga dagar på Ö-sjön, så saknar jag ibland en hytt.

Tittade runt efter ny båt ett bra tag och fick det då som sagt konstaterat - att finna en båt som uppfyller kraven jag har ovan är INTE lätt!

MEN (lång inledning, men här kommer det =), den båt jag blev intresserad av var just Jeanneau 585an, Marlin.

Lyfter dock först ett varningens ang 1852 i Karlskrona, dom har för det första inte Marlinen hemma (eller iaf hade inte då, och sa även att de inte sålt många av den, så kolla iaf upp det innan du åker ned om det är den båten du vill se/prova).
                    Dessutom måste jag säga att jag är rätt besviken på deras bemötande; pratade rätt mkt (var där flera ggr) med dom och bad om offert. Men hörde sedan ingenting?! Som kund håller jag inte på att smöra för en säljare utan där ska det vara tvärtom (jag väntar med nyfikenhet på vad MT's kommentar kommer att bli på detta!), så efter ett par månader gav jag upp det spåret...

Varför skrattade jag då när jag läste denna tråd?
                    Jo jag måste varit nere och tittat på samt provkört samma båt i Landskrona som du beskriver! Samma sak hände för mig - fick en intressant överraskning med bulan längs sidan.
                    Fick iaf provköra den och det gick rätt bra sjö den dagen. Kan bara säga att just detta fick mig att def överge tanken på denna båtmodell; enormt stampig. Blir dessutom resonans i hytten och både motorljud samt varenda stöt medför att det blir ett väldigt oväsen och buller i hytten. Kanske hade det hjälpt med hel/fast dörr i hytten mot akterdäck, men det var iaf inte jag intresserad av ur fiskeperspektiv; ville ha öppet.

Nu kanske jag är bortskämd här med Rydsen, för man kan säga vad man vill, men det skrovet är svårslaget i den klassen (blir gärna rättad och tipsad om annan båttyp).

Tittade även en del på Örnvik (som ju finns i diverse andra märken med samma skrov) PH 580, alla har ju dock samma "bulliga" för, dvs jag är rädd att de är stampiga de också (har inte testat detta själv, men däremot hört av polare som har bekräftat detta).

Så det är svårt det där om man till kriterierna ovan även skall lägga:
                    * Hytt

Om jag ska säga något positivt så kändes dock båten bra planerad, och hade säkert fungerat utmärkt som trollingbåt i mindre vatten - dock är jag tveksam till den i Ö-sjön.

Hoppas jag inte avskräcker för mkt...
                    Lycka till med båtköpet!!!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 824 visningar
                    0 gillar