Renovering/målning utsida båt - hjälp :) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Renovering/målning utsida båt - hjälp :)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tack så mycket för alla svar

Stregnil: Love your boat =)

Kommentera

Nämen, en gammal Ryds 425.

Jag har en precis lika dan själv. Dock ser den ut som den varit med om ett par världskrig

Riktigt stadig och bra båt, dock lite väl tung för att vara så pass liten. Men bara den kommer i vattnet är den kanon.
      Jag har inte sett nån mer än den jag har förut, så det va ju trevligt. Och jäklar va snygg den blev.

Kommentera

Ursprungligen postat av Bomber_5000 Visa inlägg
        Nämen, en gammal Ryds 425.

Jag har en precis lika dan själv. Dock ser den ut som den varit med om ett par världskrig

Riktigt stadig och bra båt, dock lite väl tung för att vara så pass liten. Men bara den kommer i vattnet är den kanon.
        Jag har inte sett nån mer än den jag har förut, så det va ju trevligt. Och jäklar va snygg den blev.
        Ryds 425... då vet jag!
        Har ingen aning om vilken båt jag har förutom att det är en Ryds. Köpte den av frugans farfar, och han har haft den hur länge som helst.
        Inte min mening att knycka tråden, men vet du Bomber från vilket år den kan vara?

Kommentera

Ursprungligen postat av stregnil Visa inlägg
          Ryds 425... då vet jag!
          Har ingen aning om vilken båt jag har förutom att det är en Ryds. Köpte den av frugans farfar, och han har haft den hur länge som helst.
          Inte min mening att knycka tråden, men vet du Bomber från vilket år den kan vara?
          Den heter Ryds Västkust och tillverkades runt 1975 (några år framåt och bakåt). Här kan du kolla lite mer om du vill.

Senast ändrad av Bomber_5000; 2009-10-25, 08:46.

Kommentera

Har en fråga ang Topcoaten (biltemas 2komponentsfärg). Dumt nog blandade jag i all härdare då när jag målade första gången. Jag läste senare på burken att det var osmart att göra det. :P

Dock förslöt jag burken i princip lufttätt och det skvalpar runt i den, så det är flytande fortfarande. Det är kanske 4-5 dagar sen nu och vill bara kolla, är det bara att kasta den eller kan jag testa måla med den? Tänkte isf ha den till sittbrädan eller nåt.

En till sak, räcker det att köra 2 målningar av den där topcoaten? (insidan pratar vi om..) eller bör man köra 3-4?
            Körde första lagret med pensel och andra med mohairroller, blev mkt bättre andra gången

Mvh!

Kommentera

Ursprungligen postat av Mr_Keps Visa inlägg
              Har en fråga ang Topcoaten (biltemas 2komponentsfärg). Dumt nog blandade jag i all härdare då när jag målade första gången. Jag läste senare på burken att det var osmart att göra det. :P

Dock förslöt jag burken i princip lufttätt och det skvalpar runt i den, så det är flytande fortfarande. Det är kanske 4-5 dagar sen nu och vill bara kolla, är det bara att kasta den eller kan jag testa måla med den? Tänkte isf ha den till sittbrädan eller nåt.

En till sak, räcker det att köra 2 målningar av den där topcoaten? (insidan pratar vi om..) eller bör man köra 3-4?
              Körde första lagret med pensel och andra med mohairroller, blev mkt bättre andra gången

Mvh!
              Jag ser inga problem med att använda färgen, så länge den är flytande...
              Vad gäller antal lager så tycker jag du ska köra så det ser bra ut, är det ok efter 2 strykningar så nöj dig med det...

Kommentera

Fel av mig, idag var topcoaten s.t.e.n.h.å.r.d så det var bara att kasta.

Det blev för övrigt mycket bra med 2 strykningar, så nu är insidan klar. Fasen vilken skillnad lite plast och färg kan göra, nu vågar man ju sitta i båten hehe

Har lite frågor ang bottenfärg, primer och sådant till utsidan.
                Ni brukar prata om en bottenfärg från International, som finns på Jula (osäker?) Har inte lyckats hitta den i deras sortiment bara..

Men jag var på ÖB idag och av en händelse sprang jag på de här och vill kolla om ni vet något om dessa:

Primer och bottenfärg, se bilderna. Om ni kollar på baksidestexten på Primern så står det att den används över och under vattenlinjen på trä och stål. Nu är ju min båt glasfiber, kommer den att funka, dvs fästa ordentligt?
                För övrigt, i och med att det står att bottenfärgen används över och under vattenlinjen, kan jag ju köra den färgen en bit upp på sidorna med. De fanns i ganska schyssta färger.
                Ang färgen stod det att den skulle användas ovanpå Primern. 2 lager utav båda. En liten följdfråga ang det. Nu var ju inte primern dyr, 89:-. Men behöver man det? Eller vad ska man tänka på? Behöver man slipa bort all gammal färg på bottnen och utsidan ner till glasfibern? Eller räcker det att man slipar upp den gamla färgen lite? Och om man gör så, ska man ha primer då eller räcker det med bottenfärgen, ett par lager? Tror själva bottenfärgen kostade 159:- så det var ju ganska överkomligt. Ser ut som att det lär gå 2 burkar utav varje. Men kika vad ni tror så vore jag tacksam
                Bifogade filer
                Senast ändrad av Mr_Keps; 2009-10-27, 20:04. Anledning: Text till bilderna

Kommentera

Angående bottenfärgen så ser jag ingen fakta om ÖB-färgen här men om man läser på tex Internationals faktablad osv så är det ju ganska stor skillnad på de olika färgerna beroende på om de är insjö, norrlandskusten eller västkusten.

Själv ska jag också renovera båten i vinter/vår. Har rensat hela båten på alla skruvar och beslag och annat skit som ska esättas med nya fräscha rostfria grejer. Insidan ska målas med Biltemas benvita Topcoat, lucka och toft ska målas med Biltemas röda Topcoat och sen utsidan ska jag måla med Biltemas svarta Topcoat, lite ovanligt men jag tror de kan bli tufft tillsammans med min nya svarta Mercury utombordare.

Har tyvärr upptäckt att hela min durk på undersidan består av ruttet trä. Har börjat såga upp det främre utrymmet men hela det stora utrymmet i båten måste också upp för att rensa bort träet. Stort projekt men jag ser positivt på detta och tror de kommer blir riktigt bra när de är klart. Ännu mer sugen blev man ju när man såg renoveringen här ovan som blev skitsnyggt!

Angående bottenfärgen har jag själv funderat på International Trilux eller VC17 men vet inte riktigt vad jag ska välja. Trilux verkar vara riktigt hård och snabb medans VC17 verkar vara lite mer mainstream. Jag vet inte exakt hur snabb båten är men skulle tippa på runt 30 knop. Tar tacksamt emot tips på bra bottenfärg.

Lite bilder på båten:

Kommentera

Någon som kan förklara för en noob som mig hur man gör för att lägga upp flera bilder med text invid varje, uppifrån och ner, så som stregnil gjorde? Jag lade in 2 st här ovan och då kom de bredvid varandra..

Iaf tänkte slänga upp lite arbetsbilder på den. Det är min första gång och nästa blir säkert mer lyckad, men jag är riktigt, riktigt nöjd än så länge. Önskar bara jag hade tid och ork att göra vid utsidan på den också nu men det får bli en senare historia, i vår eller något. Skrovet är helt och inga större skador på färg eller sådant vad jag sett hittills iaf.

Värre var det med insidan, haha. Sittbrädan var lös i vänster sida, så den slog/skrapade mot skrovet när sjön var lite vild. Det satt kvar en stor kaka glasfiber/plast som gjorde det hela värre. Skrovet var försvagat där och nu när jag gjorde vid det märkte jag att det var ca 2-3mm tjock

Bakre delen man sitter på, aktertoften? Var typ helt mjuk. Gick att sitta på men kände man på den så var det tydligt att något skikt var vattenskadat och hade lyft sig. Sittoften längst fram (typ som en bänk) var kass även den pga samma anledning.

Så slipat upp detta + gjort hål i skiten och haft en värmefläkt som flåsat på det i 2v.

Sittbrädan skruvade jag loss, slipade upp gammalt glasfiber+färg ner till originalgodset. Inte överallt men all färg var uppruggad i kanterna och anläggningsytan helt bar. Smetat på plast på skrovet, på med en remsa fiber, härda lite, mer glasfiber. Sen byggt på med en yta på 40x40dm omlottlagda glasfiberremsor för att få en jämn yta. Sedan dit med sockeln till brädan, och så fick det härda i skruvtvingar. När det var klart så kapslade jag in hela skiten i ytterligare 2lager fiberremsor/plast utanpå det. Sitter som sten nu.

Fören och aktern har jag slipat bort gammal färg, sedan byggt på med 1 lager fiber och plast och 2-3 lager över de svaga/skadade delarna. Fick inte riktigt jämn yta där i aktern, det blev skevt under härdning. En liten bula. Men det håller bra iaf.

Sen målat allt med 2 lager topcoat, på skadade delar har jag slipat upp ordentligt och förmålat med 1 lager och sen de 2 lagren då. Rollat. Biltemas benvita topcoat, blankt som tusan. Så nu ska det bara torka.

Senare i vår sommar har jag tänkt mig roliga saker som att plasta dit lite spöhållare och kanske bygga in sittbrädan så att det blir som ett litet utrymme därunder med lucka och sådant, så man får lite ordning i båten.

Om jag inte säljer den.. Den är inte så kul att ha och göra med i grov sjö ute på ivösjön t.ex, iom att den är flatbottnad och ganska låg. Spetsig i fören.

Nu i sensomras hade vi lite vansinnesäventyr ute på sjön. Precis köpt båten i det där skicket och la den i vattnet direkt och vi gav oss ut Motorn stannade halvvägs och det tog ca 1 tim ytterligare att ro dit vi skulle

Men iaf, kom ut till ön och var där i 2 nätter under vilka vi sov sammanlagt 4tim pga festande ena natten och vaknade efter 2tim i dygnsur sovsäck mitt i natten, bara att göra upp eld och invänta gryningen.

När den kom gav vi oss iväg (jag rodde som ett as) och den morgonen blåste det ca 10m/s, motvind. Och vågorna var inte att leka med...
                    Jag rodde för glatta livet och kom en halvmeter vart tredje årtag, helt slut och så trött att jag inte ens kunde tänka. Efter ca 1tim hade vi väl kommit kanske 2km om ens det, sittbrädan hoppade upp och ner, fören slog i vågorna och vattnet stänkte in över fören :/

Satte båten lite längre upp och gick lite över en mil till där vi hade bilen..

Då var man trött när man kom hem..

Men iaf, slänger gärna upp lite bilder. Slutresultatet fotas imorron, då är det torrt.

Mvh

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 862 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka