Renovering/målning utsida båt - hjälp :) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Renovering/målning utsida båt - hjälp :)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Renovering/målning utsida båt - hjälp :)

Hej,

Jag blir inte riktigt klok på det här så om någon ville hjälpa mig reda ut begreppen så vore jag tacksam

Håller på och renoverar en liten glasfiberbåt, 3.5m flattbottnad sak med plats för 2-3pers.
    Det jag har gjort är att plasta fast sockeln till sittbrädan som var lös. Vidare har jag även plastat lite i skarvarna i förloftet (vet inte om det heter så på en liten båt dock).

Detta har jag målat med biltemas Polyuretanfärg som går under namnet "Topcoat där" (målat hela insidan av båten (utom på ett ställe som skall plastas upp lite)

Och det är nu jag behöver lite hjälp, för jag hade tänkt ge mig i kast med utsidan också givetvis
    Och på biltemas topcoat står det "används över vattenlinjen" så då tänker jag att använda det på utsidan vore en dålig ide eftersom det blir kontakt med vatten hursomhelst..

Och nu har jag googlat runt lite och angående utsidan på småbåtar brukar det sägas att man ska använda Topcoat/Gelcoat.

Funderar också på om biltemas topcoat är detsamma som riktig topcoat, eftersom när det snackas runtom på forum ang riktig topcoat nämns härdningstider på ca 20-30min medan på biltemaburken står det 8 timmar.

Så det jag vill veta är alltså vad ska jag slutbehandla utsidan av min båt med?
    Jag har koll på plastningsbiten så det är inga problem, google lärde mig allt där

Behöver bara att någon reder ut begreppen lite.
    Vad är primer?

Har fått för mig att jag kan grunda med Primer och sen avsluta med topcoat? Funkar det med biltemas då tror ni?

Om ni vill kan jag slänga upp lite bilder på båten.
    Mkt tacksam för svar.

Edit: Båten bor i sötvatten.

Mvh
    Senast ändrad av Mr_Keps; 2009-10-21, 21:28.

Hej,

Jag har gjort samma sak som du, både in och utsida...
    På insidan körde jag 3-4 lager Biltemas 2-komponents Topcoat med roller, blev överraskande bra.
    På utsidan under vattenlinje körde jag: Primocon som grund och International bottenfärg
    På utsidan ovan vattenlinjen körde jag: Biltemas 2-komponents Topcoat
    Jag körde med rollen på alla färgtyperna. Tänk även på att bara blanda 2 komponenten i den mängd du behöver just för tillfället.
    Biltema säljer inte bottenfärg utan du måste gå på International eller liknande.

Lycka till!

Kommentera

Före

Efter

Kommentera

Ursprungligen postat av stregnil Visa inlägg
        Hej,

Jag har gjort samma sak som du, både in och utsida...
        På insidan körde jag 3-4 lager Biltemas 2-komponents Topcoat med roller, blev överraskande bra.
        På utsidan under vattenlinje körde jag: Primocon som grund och International bottenfärg
        På utsidan ovan vattenlinjen körde jag: Biltemas 2-komponents Topcoat
        Jag körde med rollen på alla färgtyperna. Tänk även på att bara blanda 2 komponenten i den mängd du behöver just för tillfället.
        Biltema säljer inte bottenfärg utan du måste gå på International eller liknande.

Lycka till!
        Jag har ett likande projekt som ligger i trädgården och väntar. Är lite nyfiken på hur lång tid det tog?

/Stefan

Kommentera

Som vanligt är det förarbetet som tar tid...
          Jag lade ca 4-5 timmar på att skrapa bort gammal bottenfärg, använde färg/fönsterskrapa och våtslip för hand. Insidan var bara rengöring.
          Själva målningen är ju de snabba i hela processen.
          Svårt att uppskatta totala tiden eftersom man pysslade när tid fanns över och färg skulle torka mellan varven osv. Men jag höll väl på ca 10-12 timmar totalt effektiv tid, så i min värld blev det ca 3-4 veckor.
          Så gott som allt är inhandlat på Biltema förutom bottenfärg och Primocon som är köpt på Jula.

Kommentera

Blev ju bra det där. Har själv en jula 46 som ska göras i ordning och byggas om till en spinn och vertikalbåt i vår. Vad gick ditt kalas på i runda slängar med färg m.m.

Kommentera

Ursprungligen postat av stregnil Visa inlägg
              Som vanligt är det förarbetet som tar tid...
              Jag lade ca 4-5 timmar på att skrapa bort gammal bottenfärg, använde färg/fönsterskrapa och våtslip för hand. Insidan var bara rengöring.
              Själva målningen är ju de snabba i hela processen.
              Svårt att uppskatta totala tiden eftersom man pysslade när tid fanns över och färg skulle torka mellan varven osv. Men jag höll väl på ca 10-12 timmar totalt effektiv tid, så i min värld blev det ca 3-4 veckor.
              Så gott som allt är inhandlat på Biltema förutom bottenfärg och Primocon som är köpt på Jula.
              Tack för svar! I min värld blir det säkert 3-4 månader... men jag har ju hela vintern på mig.
              /Stefan

Kommentera

Ursprungligen postat av Pegu78 Visa inlägg
                Blev ju bra det där. Har själv en jula 46 som ska göras i ordning och byggas om till en spinn och vertikalbåt i vår. Vad gick ditt kalas på i runda slängar med färg m.m.
                Tror jag hamnade på ca 2400:- för färg och slip...
                Sen byttes det skruvar, köptes godkänt lås och kätting, motorlås, spöhållare, länspump, impellerbyte mm. så jag är nog uppe i 5000:- totalt

Men i gengäld så fick jag båt och hyggligt ny (-99) motor för en väldigt billig slant, så jag ligger fortfarande på plus om jag skulle sälja...

En sak är säker, jag är dj***igt glad för min båt!

Kommentera

Ursprungligen postat av Mr_Keps Visa inlägg
                  Hej,

Jag blir inte riktigt klok på det här så om någon ville hjälpa mig reda ut begreppen så vore jag tacksam

Håller på och renoverar en liten glasfiberbåt, 3.5m flattbottnad sak med plats för 2-3pers.
                  Det jag har gjort är att plasta fast sockeln till sittbrädan som var lös. Vidare har jag även plastat lite i skarvarna i förloftet (vet inte om det heter så på en liten båt dock).

Detta har jag målat med biltemas Polyuretanfärg som går under namnet "Topcoat där" (målat hela insidan av båten (utom på ett ställe som skall plastas upp lite)

Och det är nu jag behöver lite hjälp, för jag hade tänkt ge mig i kast med utsidan också givetvis
                  Och på biltemas topcoat står det "används över vattenlinjen" så då tänker jag att använda det på utsidan vore en dålig ide eftersom det blir kontakt med vatten hursomhelst..

Och nu har jag googlat runt lite och angående utsidan på småbåtar brukar det sägas att man ska använda Topcoat/Gelcoat.

Funderar också på om biltemas topcoat är detsamma som riktig topcoat, eftersom när det snackas runtom på forum ang riktig topcoat nämns härdningstider på ca 20-30min medan på biltemaburken står det 8 timmar.

Så det jag vill veta är alltså vad ska jag slutbehandla utsidan av min båt med?
                  Jag har koll på plastningsbiten så det är inga problem, google lärde mig allt där

Behöver bara att någon reder ut begreppen lite.
                  Vad är primer?

Har fått för mig att jag kan grunda med Primer och sen avsluta med topcoat? Funkar det med biltemas då tror ni?

Om ni vill kan jag slänga upp lite bilder på båten.
                  Mkt tacksam för svar.

Edit: Båten bor i sötvatten.

Mvh
                  Riktig topcoat är gelcoat som det är blandat vaxlösning i för att den inte ska bli klibbig när den härdar ut i luften
                  Och gelcoat är polyester härdplast som man blandat färgpigment i.

Biltemas topcoat är en polyuretanfärg som inte är lämplig att ha under vattnet även fast man har använt en primer

Primer är en typ av fäst grund för att få bättre vidhäftning

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

En detalj som jag märkte då jag målade med 2-komponent färgerna...använd roller av MOHAIR-typ annars fastnar "ludd" från rollern i färgen!!!!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 808 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka