Motortrim/ej planande skrov - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Motortrim/ej planande skrov

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Motortrim/ej planande skrov

Har en Crescent 42 modell "bananbåt"/ej planande skrov. När jag kör den ensam reser sig fören och det uppstår ett slags "svall" bakom motorn....antar att det har med trimvinkel på motorn att göra och min fråga är:Hur löser man detta? Ska motorn trimmas ut eller in mot akterspegeln?
    Häpp!

PS:Brände rakt över ett par stenar så att proppen fick sig ett par snytingar...tips om billiga/bra näthandlare som kan tänkas ha proppar till en Yamaha 8hk??DS

Ursprungligen postat av Antevanten Visa inlägg
    Har en Crescent 42 modell "bananbåt"/ej planande skrov. När jag kör den ensam reser sig fören och det uppstår ett slags "svall" bakom motorn....antar att det har med trimvinkel på motorn att göra och min fråga är:Hur löser man detta? Ska motorn trimmas ut eller in mot akterspegeln?
    Häpp!

PS:Brände rakt över ett par stenar så att proppen fick sig ett par snytingar...tips om billiga/bra näthandlare som kan tänkas ha proppar till en Yamaha 8hk??DS
    Brukar vara att man får flytta tiltpinnen närmare skrovet. Men har du mycket vikt bak så försök att skjuta fram en del så kan det nog gå bättre. Kan ju vara så att du har för mycket vikt bak och att motorn inte ens orkar plana med all vikt i aktern.

Kommentera

Det är rätt att trimma in motorn så nära aktern som möjligt. Men samtidigt är det ju så med deplacerande skrov att de når en gräns vid en viss hastighet för att sedan bara gräva ner aktern i sjön. Nästan oavsett hur stor motor du än hänger på kommer inte toppfarten att kunna ökas. Skrovet säger ifrån när hastigheten uppnåtts. Du kan montera plåtar på aktern för att förlänga skrovets vattenlinje och på så sätt få ut nån extra knop men inte mycket mer. I Finland finns några entusiaster som monterat bärplan längs sidorna på sina gamla träsnipor. Detta ingrepp kräver en hel del motorstyrka för att orka lyfta skrovet ur vattnet men det funkar. Läste om en som hade en snipa från 40-talet. Försedd med bärplan, förstärkt skrov med stålspant och med en inombordare på 420 hk. Han hade marschfart på 47 knop! Det bästa han visste var att blåsa ifrån yuppies i betydligt nyare och lyxigare båtar. Lite fränt är det ju!
      Mvh Micke

Kommentera

Tack för återkoppling! Verkar som ett inköp av en så'n där "förlängt gashandtag" kunde vara ide'? plus intrimning av motorn mot akterspegel....om jag kan sitta längre fram borde ju fören gå ner lite precis som då jag har kompisar i båten (då går den jättebra).
        Häpp!

Kommentera

Förlängda gashandtag är bra ända tills du ska svänga. Hävstångseffekten gör att du måste göra enorma utslag åt sidorna! Men det och bättre viktfördelning i båten hjälper givetvis till. Ang. proppen tycker jag "Propellertrim" är en bra firma. De har hjälpt mig med en ny men reparerar även skadade proppar. Kommer inte ihåg adressen men du får googla.
          Mvh Micke

Kommentera

OK....bra att veta! Tackar även för tipset om näthandlare....har skickat en förfrågan (som ny originaldel har jag fått prisuppgift 1126:- på firma här i Norrköping).

Kommentera

Har nu gladeligen beställt prop från Propellertrim till en kostnad av 980:- - 20% i höstrabatt!!!! Såå nöjd!!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
              18 svar
              5 824 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Lärka
              av Lärka