anytec eller buster? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

anytec eller buster?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #81
    Ursprungligen postat av Henrik S Visa inlägg
    Har fiskat en del från äldre Buster Magnum och de gillade jag skarpt. Har precis skaffat mig en Silver Eagle 650DC och efter några turer grymt imponerad av allt. Anytech 622 cc har jag också kört en del fiske ifrån och den robusta känslan imponerar och det är en genomtänkt båt. Känns som att de som hackar på anytechen enbart hänvisar till Predators olyckliga djupdykning i en våg vid hård körning i medsjö, eller vet någon att det hänt fler gånger?? Hände exakt samma sak med en Buster XL i vänern för ett par år sedan och det kan nog hända med de flesta båtar. Personligen är jag inte överdrivet förtjust i de nya busterbåtarna kontra de äldre och gillade deras tidigare koncept bättre. För det fiske du ämnar bedriva lär du bli nöjd oavsett Buster eller Anytech men om pengarna kvittar så rekommenderar jag den senare. (eller en Silver såklart men du gillade ju inte plast)
    Hej Henrik Sandahl; Du vet troligtvis sedan många år tillbaka att Gös-Ulla och jag ägt två Silver Hawk aluminiumbåtar. Den första Silver Hawken gick tillbaka till fabriken i Finland vill jag minnas. Innermodulen sprack och krackelerade lite här och där redan första säsongen. Min Silver Hawk Nr 2 köpte min gamle fiskekompis Johan Abelsson, Åkersberga av mig 1998 när jag köpte min Buster Magnum. Johan Abelsson bor väl nästan granne med dig idag? Allt gillar jag hos Silvers båtar utom den vita plasten inuti. Den vita plastdurken repas lätt av lite smutsiga stövlar och skor. Du anar inte hur många gånger Gös-Ulla legat på knä och skurat, putsat och polerat durken i våra invändigt vitplastade Silver Hawk båtar.

    Skulle jag köpa en Silver Eagle eller Silver Hawk idag, då kontaktade jag en firma som kunde skära till en tjock, slitstark och ljuddämpande gummimatta att ha liggande eller fastlimmat mot durken i Silverbåten och den gummimattan borde helst vara grå eller gråsvart. . Sjövärdigare båtar än Silvers har jag personligen aldrig sett eller fiskat från! Lycka till med din nya Silver Eagle 650DC....
    One day spent fishing adds another day to your life!
    Old Firehand
    www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

    Kommentera


    • #82
      Är från Finland och funderade på att köpa en Anytec 530 ST tills jag läste ett test av Anytec 622 SP (+Yamaha 150 hk) i den finska tidningen VENE (=Båt) Nr. 10/09. I tidningen testades även Arronet 20 SP, Buster XXL, Sea Boy 630 R och Silver Eagle 650. Segrare var Silver Eagle och Bustern blev tvåa. Anytec 622 SP blev sist och orsaken var den samma som Rospigg beskriver.

      Fritt översatt skrivs såhär om Anytec 622 SP (är ingen expert på båtjargong, men betydelsen torde komma fram):
      ____________________________
      Jag medger själv att jag på bryggan slängde fram åsikter till förmån för Anytecs sjöduglighet innan vårt test börjat. Det är nämligen detta som marknadsföringen av båten fokuserat på; när ynkryggar blir tvungna att söka skydd från sjögången bakom vågbrytare, kör riktiga män sina Anytec-båtar rakt mot nya machoupplevelser. En veckas umgänge med Anytec 622 SP tvingande oss att fundera på de egenskaper som en riktigt sjöduglig båt bör ha. Åtminstone hör hit en viss lättkördhet, ett fullständigt konsekvent beteende, förutsägbarhet och såklart en mjuk gång i stora vågor. Det är möjligt att vårt erfarna testteam inte kan köra båtar, eftersom vi inte kunde finna en enda av ovannämnda egenskaper hos Anytecen. Jag kan inte låta bli att i detta sammanhang citera en av våra provkörares, Seppo Katajistos, Anytec-kommentarer fastän dessa inte vara avsedda för publikation: ”Lär basera sig på skrov från tävlingsbåt. Nåja, låt Sami Seliö då komma och köra den! Denna båt är inte gjord för vanliga båtförare. Den kör fans wobbligt, nervöst och trim måste justeras med samma snabbhet och känslighet som när man spelar piano. Känslan av osäkerhet försvinner aldrig i hastigheter över 30 knop. Svår att köra. Skulle aldrig låta mina tonåringar köra denna båt.”
      Alla andra provkörare vara inne på samma linje, dock inte i lika färggranna ordalag. Utan vetskap om vilka poäng de andra provkörarna gav, placerades båten sist (eller i slutändan) av samtliga provkörare. Vårt försök att söka gränserna för Anytecen resulterade också i ett tidigare oskådat antal kroppsskador, bland andra en sprucken läpp och en vrickad armled. Själv har jag aldrig under min karriär varit så nära att falla ut ur en båt i rörelse, som när den smala Anytecens för skar fast (i vattnet) under sedvanlig kurvkörning som hörde till testprogrammet. Det vore intressant att diskutera med den person som utfört de kurvkörningstest som berättigat till CE-godkännande för denna båt. Visserligen finns det en dekal vid förarplatsen som varnar för snabba svängar vid över 39 knops hastighet, men enligt min åsikt borde det finnas en som också varnar för normala svängar. Anytecs utvecklare berättade redan från början till oss att Anytecen bör köras ”med lång vattenlinje”. Medan vanliga båtars för kan lyftas upp vid planing för att uppnå en mer ekonomisk körställning på båten, skall Anytecen köras med fören nere. Detta uppnås genom att justera motortrim och trimskivorna, som hör till standardutrustningen. Vi följde detta råd vid mätningarna av två skäl: vi trodde på att utvecklarna vet vad de talar om – och vi ville hållas kvar inne i båten. Den topphastighet och bränsleförbrukning som uppmättes av oss kunde ha varit högre resp. lägre om den långa vattenlinjen i normal ordning förkortats. Någonting bra? Åtminstone fungerade Yamahan klanderfritt. Båten är rejält byggd och torde inte gå sönder ens i hårt bruk. Det gäller dock inte båtens enda plastdel, som finns i sätet. Den lyckades vi spräcka, när båten inte kom ner i perfekt vinkel från en våg.

      Artikeln avslutas med en disclaimer om att fosterlandskänsla inte påverkat slutresultatet : ) (Nämnas kan att Arronet får beröm som arbets- ev. fiskebåt).
      ____________________________


      Finns det någon orsak varför Anytec 530 ST vore bättre än Anytec 622 SP? Båtarna har väl (i stort sett) samma form på skrovet. Skulle nog gärna köpa en Anytec 530 ST, den ser nog så bra ut : ).
      Senast ändrad av Sjöodjuret; 2010-03-03, 21:15.

      Kommentera


      • #83
        Själv äger jag en Buster Large och jag älskar verkligen den båten!! Har dock ingen erfarenhet utav en anytec 622. Den såg dock riktigt het ut, men var rätt mkt dyrare..
        /Team Perax, Jon Persson
        http://teamperax.blogspot.com/

        Kommentera


        • #84
          Kul att se att fler upptäcker det jag påtalat länge nu ang. Anytech och att det även är yrkestestare som tar upp det, du har helt rätt i att det är samma skrovutformning/egenskaper även på 530/522 som på de större.

          En kul (oroväckande samtidigt) upplevelse i höstas gav mig mera belägg för det jag påstår i ämnet då vi i stora farleden utanför Öregrund låg 3 båtar ihop på väg åt samma håll i ca 10 m/s krabb medsjö, det var en Anytech 622, en Arronet 23C och så jag med min Rival 606WAC alla tre körde planingsfart men plötsligt försvann en gubbe ombord på Anytechen då den tvärlåste i en utförssjö och de fick slå av.
          Efter det smög de sakta tillbaka mot Öregrund medans Arroneten och jag fortsatet hemåt vi är båda öbor i södra Öregrundsskärgård och båda kom hem välbehållna, hur det gick för killen Anytexchen vet jag inte men en förfrågan från mig om hjälp avslogs iaf så troligen blev det bara mindre blesyrer.

          Må var och en bli lycklig med sitt båtval hursomhelst

          Kommentera


          • #85
            Ojdå! Men snygg är den ju i alla fall "Anytechen".

            Kommentera


            • #86
              Anytec´s skrov är inte helt lätta att köra i hårt väder, dom kräver mycket av sin styrman, både i händer och bakom panbebet.
              Det inte bra att en båts beteende straffar ett misstag så pass hårt som Anytec´s vassa förskepp gör.
              Man har kanske byggt lite väl mycket på fart och utséende.

              Sedan finns det omständigheter kring de incidenter som uppstått.
              Bortvalt flytskum, backa med stängda självlänsar dåligt handhavande osv...
              Men faktum kvarstår att misstag lätt blir lite mer ödesdigra i en Anytec än i många andra modeller.
              Man har nu dock ökat på volymen flytskum i skroven vad jag vet.

              Norska marinen och polisen har hur som helst köpt några Anytec, och dom har säkert rätt höga krav.
              Jag är dock tveksam till båtarnas beteende i viss sjö, dom kräver för mycket av sin skeppare helt enkelt.

              Vad gäller byggkvalité (om vi räknar bort båtens uppträdande) så är det helt fel att jämföra Anytec med Silver och Buster, dom spelar i helt olika divisioner.
              Jämför Anytec med Arronet det är mer rättvist.
              Och då hade jag valt Arronet.

              Här är ett annat märke som jag tycker verkar spännande.
              Ursprungligen postat av boman1979
              zuckuss verkar inte vidare klipsk...hissen går inte hela vägen upp...
              :

              Kommentera


              • #87
                Zuckuss har du själv ägt en Anytec eller kört den mycket?

                Jag har under flera år haft en dröm om att köpa en aluminiumbåt och har VERKLIGEN snöat in på en Anytec 622. En annan båt som jag titta på är Silver Shark 580 DC, och den vill min sambo att vi köper.

                Visst det är 2 helt olika båtar. Men om jag nu väljer mellan dessa 2 båtar?

                Nu till ett par frågor.
                Hur aktiv måste jag som förare av en 622:a vara om det blåser och går, låt säga ca 1 meter höga vågor? Måste man hålla marchfart för att båten inte skall "dyka"? Hur mycket vind och sjö pratar vi om innan jag som förare av båten måste vara på helspänn hela tiden?

                Idag har jag en Ryds 568 GTS och den har jag kört i ca 1-2 meter höga vågor utan att känna mig det minsta nervös för att hon skall dyka eller göra tvära girar i medsjö.

                Tacksam för svar.
                Senast ändrad av Donsteff; 2010-04-12, 14:21.

                Kommentera


                • #88
                  Mycket åsikter och mycket vetande, , , en sak är dock helt klart vissa båtar är inte till för vem som helst. Dom flesta båtar idag tillverkas med kravet att vem som helst ska kunna bete sig hur som helst och båten ska förlåta det, men tydligen gör inte alla båtar så, om det är bra eller dåligt är upp till var och en att bedömma. Personligen gillar jag båtar som lyder, men vissa rapporter ang. Anytecen kan ju tolkas som väldigt oberäkneligt beteende. Nervöst sa någon, tolkar jag positivt, en F1:a känns för dom flesta väldigt nervös utan att det innebär att den är dålig. så lite balans i inläggen vore bra. Sen kan jag hålla med om mycket, en detalj många glömmer är att Anytec:s båtar är kraftigt motoriserade, Hur många andra 6 m familjebåtar har ni sett med 200 eller 275 hk på häcken.

                  Bor själv i Öregrund, har jobbat på varvet och känner konstruktören bakom Anytec, tidigare jobbarkompis på föregångaren till företaget, Marindesign. Så jag får hålla tungan i rätt mun nu.

                  Båten är tvivelaktigt en av de häftigaste man kan välja. Men det är inte en fiskebåt anser jag, och den ska inte jämföras med Arronet:s, känner dom också så jag vill inte säga något elakt, men Arronet är mer fiske och arbetsbåt i mina ögon, Går blött och hårt sa någon, , , ja man har gjort dom kompromisserna för att få lugn och stabilitet samt goda utrymmen helt enkelt. För mig är det som att jämföra porsche och volvo, även om volvon också kan gå fort, min gör långt över 200 knyck. Men Porschen kräver sin man och har sina speciella egenskaper vilket inte gäller volvon.

                  Sen kan man ju fundera på vilka övriga egenskaper en båt har. En båt är som alla vet en enda rad av kompromisser, lite hit ger fart men sämre stabilitet, lite si ger mjuk gång i sjö men sämre bärighet i förskeppet osv. Vissa båtar görs utan kompromisser när det gäller fart och design. Att en konstruktör gör vissa kompromisser till fördel för vissa beteenden ska INTE tolkas som att det är en dålig båt. Vill man inte ha den lynnighet som du får i en Koenigsegg vid stadskörning med barnen vilket konstruktören valt att ge sin produkt så köp en volvo. Men säg inte att bilen är dålig, hur många NÖTTER har inte kvaddat sin nya sportbil utan att alla skriker dålig bil??

                  Köp du en Anytec om du vill ha en. Båten är helt klart hanterlig men inbjuder till fart och där kanske problemet ligger samt att alla inte kan hantera detta. Håll bara stäven högt och åk på häcken så behöver du aldrig bekymra dig om att den ska skära i medsjö. Med andra ord åk som en tävlingsåkare i 80 knop. Du får absolut inte fega å slå av i medsjö då dyker du direkt.

                  Lite skämtsamt det där sista, men om du inte gillar att leka Schumacher till sjöss utan gillar svenssons trygga framfart, köp en annan båt. Gillar du däremot fart och machogrejer och att känna adrenalinet flöda när du bemästrar ett havets vinthund genom sjön i 50 knop ? ? ? tveka inte.

                  En båt har kvinnonamn därför att "hon" ska lyda sin "herre" kapten oavsett vad han begär av henne.

                  Alla båtar är bra bara om ägaren vet vad han vill och är man nog att bemästra henne.
                  Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

                  Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

                  Kommentera


                  • #89
                    Tack axe för ditt svar och dina synpunkter.

                    Klart att jag vill ha

                    Men eftersom båten kommer att användas till en del transport ut till vårt landställe och sol & bad tillsammans med familjen så är det ju bra om 622:an kan vara ”Volvo” ibland.

                    Kommentera


                    • #90
                      Ursprungligen postat av Donsteff Visa inlägg
                      Zuckuss har du själv ägt en Anytec eller kört den mycket?...

                      .
                      Hej!

                      Nu är ju det mesta radan sagt på ett bra sätt.
                      Nej jag äger ingen Anytec, men har erfarenhet av 622 och 750 i SP utförande.
                      Underhållande båtar att köra, men som kräver sin man/kvinna i vissa lägen, det är ju en viss skillnad att fara fram i 50-55 knop än 35, även om det bra är att fälla gasreglaget i båda fallen...
                      Det är lätt att bli fartblind och sedan kan allt gå väldigt fortoch då gäller det att man vet vad man gör som axe beskriver.
                      Jag tycker båtarna kunde ha lite mer bärighet i fören, men hur det skulle gå till med bibehållet utséende är jag inte man att svara på.

                      Anytec´s skrov är inte lika förlåtande som ditt rydsskrov enligt min erfarenhet.
                      Det är dock häftiga båtar på många sätt.
                      Ursprungligen postat av boman1979
                      zuckuss verkar inte vidare klipsk...hissen går inte hela vägen upp...
                      :

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 804 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka
                       
                      Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                      10 svar
                      14 952 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
                      694 svar
                      198 361 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg nybörjare-igen  
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      27 svar
                      14 178 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Mudwater  
                      Startad av mickedykare, 2020-02-17, 21:34
                      16 svar
                      3 724 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Dannii578  
                      Arbetar...
                      X