anytec eller buster? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

anytec eller buster?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag tycker det känns som att det finns en viss avundsjuka mot oss Anytecägare. Och snälla, lägg ner det där "macho" snacket... att vi som köper Anytec vill känna oss macho är ju bara löjligt, är det för att den kostar en slant mer som folk tror det eller? Eller är det för att den är så brutalt jävla snygg och att folk stör sig på att man vill ha en snygg båt? Det är en kanon fin och bra/säker båt - det kan ni dubbelkolla med kustbevakning på västkusten och det borde finnas en anledning till att de valt just Anytec. En incident i Simrishamn som folk egentligen inte vet något om gör att folk gnäller och sprider massa rykten om att den skulle vara osäker. Vilken båt som helst i världen (kanske inte finlandsbåten) skulle sjunkit om man körde så snabbt i så pass höga vågor samt att man hade plockat bort "flyttunnorna" som såklart ska stanna kvar i båten innan man ger sig ut på sjön.

Köp en Anytec och bli en glad båtägare. Beställ en utan targan så blir den optimal för fiske (trots att jag tycker det funkar bra med), den har ju ingen egentlig funktion förutom att den ser förbannat cool ut vilken gör att du kommer se snäppet mer macho ut ;-)... over and out.

Go for the Anytec
    Söder Sportfiske - Vi har inte råd att sälja skräp
    www.sportfiskeprylar.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Gruvis Visa inlägg
      Vet inte vilken modell du provat ,men kan då inte hålla med dig om att en Anytec skulle vara svårkörd i vilket väder som helst
      Kompisen köpte den första som specialbyggdes för trolling med höjda räcken
      flyttad pulpet mm .Det enda felet jag ser är att jag inte har en själv men det beror på min plånbok ,hade jag pengarna skulle jag inte tveka en sekund på att köpa en 622. Enkelt val iochmed att du kan vara med och bestämma utförande till en viss del
      Var en 622.a minns inte bokstavs namnet efter och en 175 hk tror det var suzuki, detta var en standard variant så kan ju skilja på specialvarianter med annan placering av pulpet som ju ger annan viktfördelning och gångläge, körde den ensam och inte lastad för fiske men så stor skillnad gör inte det på en sån båt.

Det jag kände var att den var alltför känslig på riggtrimning och ville gärna börja wobbla när man körde ut riggen för mycket och det var väldigt små förändringar som gav stora reaktioner och det är inget kul, krävdes för mycket finlir för att få den att gå bra även i måttlig sjö som vid 10-12 m/s inomskärs och knappa metern vågor, väl ute i ytterskärgården med högre sjö så blev den ännu svårare att få att gå bra.
      Hela intrycket vara att båten kändes "nervös" samt inkonsekvent i sitt uppträdande och då jag inte gillar båtar som är inkonsikventa i sitt uppträdande så föll den bort, att den dök i några medsjövågor med massa vatten på durken som följd bidrog inte till att välja den exakt.

Men detta är som i alla såna här fall min personliga åsikt och erfarenhet så andra kan säkert uppleva den på annat sätt som du och några till ovan, så då är det ju bra för er, själv föredrar jag båtar med ett konsekvent uppträdande som man kan förutse hur den kommer att reagera i alla lägen, det får man med de båtar jag nämt och i ännu högre grad med båtar som Rival/Rocad och Beason men nu var det ju inte plastbåtar det gällde så låt oss inte spåra ur tråden bara för att jag nämde dessa i förbifarten

Kommentera

Ursprungligen postat av Gruvis Visa inlägg
        TamTam är inte du en plastbåtsfiskare ? Har du fiskat från en Anytec öht?För övrigt så har 622an flytblåsa flyter med 1 tons last .Predatorbåten sjönk pga att han inte ville ha blåsan monterad i sin båt (snålhet eller dumhet ) vad vet jag .Hade valt Anytec vilken dag som helst ,finns kvalitet och sen finns det kvantitet
        Jodå helt rätt använder plastbåt och ja har aldrig fiskat från en Anytec du är helt rätt ute.
        Det jag var ute efter är att med täckt fördäck lider du betydligt mindre risk av att behöva använda "flytblåsan" du har under däck den är säkert skitbra betvivlar inte ett ögonblick men den håller "båten" flytande du ligger i vattnet lik förbannat!
        Ganska ointressant i sammanhanget om båten flyter och vattentempen är kanske 6 grader då går det fort.
        Predatorn var över 7 m dök och bara fortsatte neråt så vitt jag vet...dock utan "blåsan"
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
          Det jag kände var att den var alltför känslig på riggtrimning och ville gärna börja wobbla när man körde ut riggen för mycket och det var väldigt små förändringar som gav stora reaktioner och det är inget kul, krävdes för mycket finlir för att få den att gå bra även i måttlig sjö som vid 10-12 m/s inomskärs och knappa metern vågor, väl ute i ytterskärgården med högre sjö så blev den ännu svårare att få att gå bra.
          Hela intrycket vara att båten kändes "nervös" samt inkonsekvent i sitt uppträdande och då jag inte gillar båtar som är inkonsikventa i sitt uppträdande så föll den bort, att den dök i några medsjövågor med massa vatten på durken som följd bidrog inte till att välja den exakt.

:
          Min spontana reaktion är att det låter som om motorn sitter för lågt. Har upplevt liknande tendenser när man lekt lite med motorhöjder, både på gammel Örnviken och Silvern.
          Bara en rektion utan att vara bergsäker på något sätt.

//Stefan
          Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.

´til things are brighter, I´m the man in black

Kommentera

Ursprungligen postat av ThePikeHunter Visa inlägg
            Jag tycker det känns som att det finns en viss avundsjuka mot oss Anytecägare. Och snälla, lägg ner det där "macho" snacket... att vi som köper Anytec vill känna oss macho är ju bara löjligt, är det för att den kostar en slant mer som folk tror det eller? Eller är det för att den är så brutalt jävla snygg och att folk stör sig på att man vill ha en snygg båt? Det är en kanon fin och bra/säker båt - det kan ni dubbelkolla med kustbevakning på västkusten och det borde finnas en anledning till att de valt just Anytec. En incident i Simrishamn som folk egentligen inte vet något om gör att folk gnäller och sprider massa rykten om att den skulle vara osäker. Vilken båt som helst i världen (kanske inte finlandsbåten) skulle sjunkit om man körde så snabbt i så pass höga vågor samt att man hade plockat bort "flyttunnorna" som såklart ska stanna kvar i båten innan man ger sig ut på sjön.

Köp en Anytec och bli en glad båtägare. Beställ en utan targan så blir den optimal för fiske (trots att jag tycker det funkar bra med), den har ju ingen egentlig funktion förutom att den ser förbannat cool ut vilken gör att du kommer se snäppet mer macho ut ;-)... over and out.

Go for the Anytec
            Kan ju bara tala för mig men pengar hade inget med saken att göra för mig iaf och jag har inte sagt att Anytech är dyr bara att den inte är prisvärd, alla båtar kostar pengar bara olika mycket.
            Varför jag valde bort den inser du när du läser mitt inlägg ovan från testkörningen!

HeHe ja att KBV kör den säger ju allt eller egentligen inget då de ju i sin flotta även har Cobror som ju inte är några höjdare enligt testerna och praktisk erfarenhet inom KBV så den referensen ger iaf inte jag ett smack för.

Låt mig säga så här andelen ägare/förare av båtar i den storleksklassen som uppträder "macho" och beter sig illa på sjön och i hamanrna är väldigt hög bland Anytech ägare jämfört med ägare av andra fabrikat även om det finns många okunniga där med detta trots att Anytech inte finns i så många ex ännu som andra fabrikat så en överrepresentation.

En liten story från Öregrunds gästhamn i somras en lördag eftermiddag med hamnen knökfull av båtar och folk:
            Gäng 1 kommer nerknallande till kajen alla mer eller mindre onyktra men en är iaf hyfsat Ok och den ställer sig till rors i den Yamarin med 200hk som man åker iväg med, utfärden ur hamnen sker lungt och utan problem.

Gäng 2 kommer ner till samma kaj strax efteråt samma nivå av onykterhet även här men den som är nästan mest onykter och som måste ledas ner i båten tar rodret, skrikandes åt omgivningen att alla kan fara åt H*****E, backar ut från kajen och är nära att backa över en liten gummibåt med 2 barn i, sedan på med gasen och +20 knop (uppskattad fart) från innersta hamnen som är 3 knopsområde mellan båtar och bojar flera nära kollision situationer, båten i fråga en Anytech med en 275hk!
            Har sett samma båt i flera liknande situationer och alltid vill dessa killar visa upp sig och få alla att tycka att de är så häftiga, men så är det ju inte utan tvärt om alla förnuftiga inser att de är korkade.

Tar en fiskerelaterad grej med då det ju är ett fiskeforum, laxtrolling på östersjön ca 40-50 båtar i området och det är inte så stort så samspel och regelföljning är viktigt för att det ska flyta fint, de flesta sköter sig som vanligt några gör lite tokigheter och får fråmn olika båtar veta det på VHF.en och rättar sig, men ett gäng kör som om de var ensamma och trots ett flertal påtalanden via VHF.en om att följa högerregeln så fortsätter de obekymrat, båten en Anytech, även den har jag sett några gånger nu och samma metod jämt, så nog tror vissa (inte alla såklart) Anytech ägare att de är så jädra märkvärdiga och kan bete sig hur de vill pga sin båt och den image den är tänkt att ge

Skulle kunna rabbla åtskilliga liknande jämförelser men det blir bara tjatigt, och alla har säkert hajat poängen.

Sådär ja nu är det fritt fram för pajkastning från Anytech gänget, men som vanligt har jag bara framfört en ärlig åsikt baserad på självupplevda händelser, men det brukar ju inte ha något vikt här på FS annars så varför denna gång!

Kommentera

Ursprungligen postat av Rudan Visa inlägg
              Min spontana reaktion är att det låter som om motorn sitter för lågt. Har upplevt liknande tendenser när man lekt lite med motorhöjder, både på gammel Örnviken och Silvern.
              Bara en rektion utan att vara bergsäker på något sätt.

//Stefan
              Håller helt med dig om den tanken och frågade varvet om just det när jag kom tillbaka men fick svaret att motorn var optimalt monterad i höjd med den optimala propellern monterad, men jag testade ingen annan med annorlunda montering så kan inte jämföra om det var det eller inte men inte var det kul.

Kommentera

Krull. Det är just hos nordic sea angling och Söröya som jag stiftat bekantskap med Arronetbåtarna. Helt rätt båtar till den miljön och de håller ihop trots att det är extremt slitigt med havsfisket. Dock åker man åttor runt dem med silver eaglarna när det blåser. Senast i höstas så fick polarna böna och be för att få låna en Eagle sista dagarna för att de inte pallade med Arronetens gång i hög sjö. En Silver, Buster, yamarin, örnvik, ryds mm pallar dock inte att vara uthyrd 200 dagar om året i norge med klantiga förare så Arroneten är ändå rätt val. Åker igen 2010 och har bokat resa med Nordic Sea angling och fiskar från en Arronet. Btw så är Nordic sea angling i särklass bästa företaget som kör resor på havsfiske med bra service och bra utrustade båtar.

Kommentera

Det där fyllot var nog jag!

Skoja... :-)

Skämt å sido, det är klart att det finns idioter på sjön men liknande incidenter har jag säkert varit om 100ggr och ingen har haft en Anytec. Skitsamma, alla får ha sin åsikt men att båten skulle kännas otrygg är för mig helt oförståligt eftersom jag tycker helt tvärtom, jag har aldrig känt mig så trygg i en båt.
                  Söder Sportfiske - Vi har inte råd att sälja skräp
                  www.sportfiskeprylar.se

Kommentera

Jag åker Anytec 530 SP och jag kan bara hitta en nackdel när man fiskar och det är targabågen. Däremot så funkar alltid lanternor i.o.m att de är fast monterade och inga ärgade kontakter med en topplanterna på en stång som är vanligt på båtar i denna storleken. Ett problem jag hade med min förra båt. En annan fördel är att det är bara att säta Wakeboardlinan i targabågen (vilket säkert Anytec inte gillar) men det är inga problem. En nackdel till är i.of.s priset men med tanke på vad man får så tycker jag att det är värt det.

Jag hade en Linder Arkip innan och jag har åkt Buster också. Båda har fördelar och nackdelar. Båten skall ju fylla ens användningsområde så det bör man väl ha i åtanke. Linder Arkip är en väldigt kompetent båt för stora insjöar och upp till 10m/s inomskärs. Lättdriven och rapp med en 50hkr motor. Dock för klen för hårdare väder. Jag har även jagat sjöfågel med Master 500 som är ypperlig som transportbåt mellan olika öar och ständiga landstigningar. Dock inga bra sjöegenskaper i övrigt

Anytec är GRYM i grov sjö för en båt i sin storlek om man använder förståndet och kör därefter. Jag har testat den i hård kuling i skärgården och det går med lätthet att ligga i 25 knop utan något konstigt beteende. Naturligtvis så får man ju som alltid läsa sjön och köra därefter. Vad det gäller självlänsarna så har jag fullt förtroende för det systemet då jag har kört ner en G-båt i medsjö i 30+ knop (dvs dåligt omdöme) och vattenfyllde den med 1dm kvar till relingen. Några knop framåt så länsade den ut på några minuter genom självlänsarna. Diametern på självlänsarna är minst 1 dm på Anytec så det skall mycket till innan dessa inte räcker till.

Jag anser att skrovvinkeln är gjord för hårdare sjö och då har båten även en högre planingströskel och marschfart men det får det vara värt. Även fören är spetsigare vilket gör att den klyver vågorna i stället för att stampa sig igenom motsjö. Dock så får man vara vaksam på att köra med sjön då full fart säkert kan leda till att den kör ner i en våg. Jag hade inte tänkt testa detta fler gånger...

Slutligen så gillar jag helsvetsat aluminum utan nitar eller skruvar. När man har lådsystem som är skruvade eller nitade i skrovet så tenderar detta att knirka och skaka och det slipper man definitivt nu. Båten är helt tyst förutom motor och vågljud. Ingen finish som man behöver vaxa eller vara rädd om. Durkplåt och som man svabbar av på 2min efter en fisktur rätt ut genom länsarna.

Var och en blir salig på sin tro men jag har hittat vad jag söker och återigen är det behovet som skall styra.
                    Senast ändrad av Bubblefish; 2010-01-14, 14:36.
                    Var e grynnan nu igen.....((Bonk))...där va den ja........

Kommentera

Kör en Anytech 750 i jobbet. Tycker att de kostar lite för mycket för vad man får.
                      Alltså de är ju robusta och du kan ligga på bra i dåligt väder. Men den känns lite för rå i mitt tycke. För sportfiske finns det billigare båtar som presterar samma i de väder jag brukar fiska i.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 852 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka