anytec eller buster? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

anytec eller buster?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av ThePikeHunter Visa inlägg
    jag är medveten om att jag skrev fel vilket jag tror du också är (har för din skull editerat mitt tidigare inlägg så det blir rätt). Och om du nu inte bryr dig så borde du inte ens kommentera mina inlägg. Dock så undrar jag om du ärligt kan säga att du tycker bustern känns lika robust som anytecen?

skitfiske på dig.
    Hej igen "The Pike Hunter"; Jag har ju aldrig suttit i en Anytec aluminiumbåt, men av det jag läst får mig inte att bli någon Anytecspekulant. Jag är otroligt nöjd med min Buster Magnum! Det enda jag vid något enstaka tillfälle under vinterhalvåret önskat ibland när det ösregnar eller snöar för fullt är att det just då skulle vara värmande och mindre blött med tak över huvudet....men det får jag ju när jag kommer hem. Min Helly Hansen Ocean Race flytoverall håller mig varm och torr vid sådana tillfällen.

Skulle inte jag eller någon annan kommentera dina inlägg, vad hade du då för intresse av att skriva på ett öppet forum som här på FiskeSnack.com?

När jag skrev mina artiklar "Gäddtips som gör dig till en bättre Gäddfiskare" och "Gösfiske är som att lägga pussel" i FiskeJournalen åren 2004 och 2005 testade jag mina fisketips publikt genom att först lägga ut dem i påståendeform på Fiske.Nu och använda läsarna där som "bollplank" innan jag lämnade manusen till FiskeJournalen. Svaren på Fiske.Nu fick mig att korrigera på några ställen och förtydliga flera av mina tips innan de kom i tryck.
    Go for the Giant Northerns!
    Old Firehand
    www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
      Som nämts om Anytech säg till vid beställning så slipper du targabågen och får 25mm rör istället, kapell kan säkert ordnas mot tillägg då Marindecor jobbar ihop med Anytech och är duktiga på att specialsy saker till båtar.

Men jag skulle ändå välja Buster före Anytech trots att dessa byggs i mina hemtarkter Öregrund, men jag gillar inte de låga skrovet, den går fint i de flesta lägen men har en otrevlig tendens att dyka i grov medsjö som alla båtar med så lågt förskepp, sen är Anytech på tok för dyra i förhållande till kvaliteten.

Du får klart mera pang för pengarna med en Buster men jag skulle välja en Magnum CC istället för XL även om den går bra, har fiskat mycket från en sån men den är inte tillräcklig på stora vatten som V sjöarna eller Östersjön om det är trolling på gång, då kommer magnumen helt rätt i storlek.

Arronet är också ett bättre val än Anytech men också dyrare, men kvalitetsmässigt och gångmässigt bättre, men ytfisnishen är inget de ödslar krut på, samma där beställ med 25mm rör och välj bort eller lägg till sånt du inte vill ha.
      Hur kan man välja bort en båt för att relingsräckerna är 40 mm i stället för 25 mm? Anytecs karaktär bygger ju på att det skall vara "grovt". Lös det som jag med att ta Hydroscands rörklammer och tillverka en rostfri platta som du monterar dina tillbehör på och fäster på relingen (samma som de flesta rostfria hållarna till 25 mm rör !!) Min båt 622 cc är en 06-a och jag fiskar i huvudsak spinn H-ö, gädda, gös, abborre, trodde från början att targabågen skulle störa mycket mera. Nu har jag lärt mej att uppskatta den som spöbar för undanstuvade spön. Helt ärligt, hur ofta fiskar man rakt över motorn?
      Inte jag.
      I och med att bågen är invinklad så står man väldigt vilsamt lutande mot den vid fiske bakåt. Kan inget om Buster Magnum men lägger hälften av min fisketid i kompisens 630 Eagle. Underbar båt at fiska från, mycket bra sjöbåt men jag föredrar min Anytec. (kräver kanske lite mer aggresiv körning i öppen sjö, uttrimmat, gas mm . Men det viktigaste för mig var att köpa en båt som jag slipper putsa på!! Betr. prestanda har en F150 Yamaha fulltankad och tre fiskare sällan över 40 kn.

Brukar inte skriva på forum men tycker att det verkar som de flesta som skriver i detta ämne tycker om något som dom inte har provat .

SALMO

Kommentera

Har fiskat en del från äldre Buster Magnum och de gillade jag skarpt. Har precis skaffat mig en Silver Eagle 650DC och efter några turer grymt imponerad av allt. Anytech 622 cc har jag också kört en del fiske ifrån och den robusta känslan imponerar och det är en genomtänkt båt. Känns som att de som hackar på anytechen enbart hänvisar till Predators olyckliga djupdykning i en våg vid hård körning i medsjö, eller vet någon att det hänt fler gånger?? Hände exakt samma sak med en Buster XL i vänern för ett par år sedan och det kan nog hända med de flesta båtar. Personligen är jag inte överdrivet förtjust i de nya busterbåtarna kontra de äldre och gillade deras tidigare koncept bättre. För det fiske du ämnar bedriva lär du bli nöjd oavsett Buster eller Anytech men om pengarna kvittar så rekommenderar jag den senare. (eller en Silver såklart men du gillade ju inte plast)

Kommentera

Ursprungligen postat av SALMO Visa inlägg
          Hur kan man välja bort en båt för att relingsräckerna är 40 mm i stället för 25 mm? Anytecs karaktär bygger ju på att det skall vara "grovt". Lös det som jag med att ta Hydroscands rörklammer och tillverka en rostfri platta som du monterar dina tillbehör på och fäster på relingen (samma som de flesta rostfria hållarna till 25 mm rör !!) Min båt 622 cc är en 06-a och jag fiskar i huvudsak spinn H-ö, gädda, gös, abborre, trodde från början att targabågen skulle störa mycket mera. Nu har jag lärt mej att uppskatta den som spöbar för undanstuvade spön. Helt ärligt, hur ofta fiskar man rakt över motorn?
          Inte jag.
          I och med att bågen är invinklad så står man väldigt vilsamt lutande mot den vid fiske bakåt. Kan inget om Buster Magnum men lägger hälften av min fisketid i kompisens 630 Eagle. Underbar båt at fiska från, mycket bra sjöbåt men jag föredrar min Anytec. (kräver kanske lite mer aggresiv körning i öppen sjö, uttrimmat, gas mm . Men det viktigaste för mig var att köpa en båt som jag slipper putsa på!! Betr. prestanda har en F150 Yamaha fulltankad och tre fiskare sällan över 40 kn.

Brukar inte skriva på forum men tycker att det verkar som de flesta som skriver i detta ämne tycker om något som dom inte har provat .

SALMO
          Om du hade besvärat dig med att läsa mitt första inlägg i denna tråd så hade du sett att jag valde bort Anytech efter nogranna testkörningar eftersom jag inte gillade sjöegenskaperna, vad jag föreslår i det du citerar är att OM man nu vill köpa en Anytech och tycker att det är besvärligt med grova sidorör och targa så kan den beställas med annat vilket kan vara nyttig info för en spekulant!

Visst kan man lösa det som du gjort men alla gillar inte såna mek lösningar och när det finns alternativ så kan man ju välja, att Anytech ska ge intryck av att vara "grova" är ju rätt och troligen därför de är poppis bland såna som vill verka macho och tuffare än det egentligen är men inte är det en prisvärd båt med bra sjöegenskaper, en bra båt ska vara lättkörd och underlätta hanteringen främst vid hårt väder och Anytech gör precis tvärsom som du skrev den kräver alldeles för mycket finlir och är alltför känslig om man gör minsta lilla fel vid trimningen och det är grogrund för en båt som kommer att ställa till det för sin skepapre.

Har under de senaste 25 åren i olika sammanhang fiskat från och kört de flesta Bustermodellerna, Silvers Hawk, Shark och Eagle samt ett otal andra liknande båtar och baserat på dessa erfarenheter så faller mitt val på det jag sagt Buster magnum, (Silver), Arronet eller varför inte Faster som är relativt nya på marknaden men mycket bra båtar bygger de.

Nu var ju Silvers båtar inget som trådskaparen ville ha vilket han klargjorde i sitt första inlägg så de föll automatiskt men jag håller helt klart på att Silver gör mycket bra båtar och har bra sjöegenskaper men det är ju köparen som bestämmer så får vi ge råd utifrån det önskemålet.

Har fiskat 13 år från en båt med targabåge så jag vet ganska väl hur den inverkar och de eventuella fördelarna väger inte över i långa loppet på en båt som används främst till spinnfiske, mest stör det när det blåser hårt och du fäster drivankaret/ankaret i fören för att möta vågorna och då måste du fiska akterut mer eller mindre och då är den ivägen helt klart.

Kommentera

Måste tyvärr inflika att Arronetbåtarna är grova, rejäla och i bra kvalite men bedrövliga i lite högre sjö. Pallar säkert för allt men snacka om att de kör fast i vågorna och går dyngsurt. Anytech 622 CC tycker jag personligen är lättkörd i normalt väder men har aldrig pressat den när det varit 10m/s eller mer. I övrigt när det gäller hög sjö och taskigt väder är det sunt förnuft som slår ut alla båtmodeller...

Kommentera

Inte jag.

SALMO
              Hej SALMO; Med ett så genomtänkt och positivt inlägg som ovan vill åtminstone jag att du ska fortsätta att delge oss av dina erfarenheter.
              Go for the Big Salmons!
              Old Firehand

Kommentera

Inte jag.

SALMO
                Tjena.

Jag åker själv en Anytec 522sp det är en lite speciell eftersom den har 650:ins pulpet samt stolar. det som jag inte gillar med anytecen är targabågen i bak den känns bara i vägen vid fiskning, ankring osv men vad gör man om man älskar båten men inte targabågen.... Jo man kapar bort den eller gör som oss beställer en utan targabågen. Vi är ruskigt nöjda med båten och de är en båt jag rekomenderar med en varm hand till alla båtsökanden.

/mvh Jesper

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
                  Om du hade besvärat dig med att läsa mitt första inlägg i denna tråd så hade du sett att jag valde bort Anytech efter nogranna testkörningar eftersom jag inte gillade sjöegenskaperna, vad jag föreslår i det du citerar är att OM man nu vill köpa en Anytech och tycker att det är besvärligt med grova sidorör och targa så kan den beställas med annat vilket kan vara nyttig info för en spekulant!

Visst kan man lösa det som du gjort men alla gillar inte såna mek lösningar och när det finns alternativ så kan man ju välja, att Anytech ska ge intryck av att vara "grova" är ju rätt och troligen därför de är poppis bland såna som vill verka macho och tuffare än det egentligen är men inte är det en prisvärd båt med bra sjöegenskaper, en bra båt ska vara lättkörd och underlätta hanteringen främst vid hårt väder och Anytech gör precis tvärsom som du skrev den kräver alldeles för mycket finlir och är alltför känslig om man gör minsta lilla fel vid trimningen och det är grogrund för en båt som kommer att ställa till det för sin skepapre.

Har under de senaste 25 åren i olika sammanhang fiskat från och kört de flesta Bustermodellerna, Silvers Hawk, Shark och Eagle samt ett otal andra liknande båtar och baserat på dessa erfarenheter så faller mitt val på det jag sagt Buster magnum, (Silver), Arronet eller varför inte Faster som är relativt nya på marknaden men mycket bra båtar bygger de.

Nu var ju Silvers båtar inget som trådskaparen ville ha vilket han klargjorde i sitt första inlägg så de föll automatiskt men jag håller helt klart på att Silver gör mycket bra båtar och har bra sjöegenskaper men det är ju köparen som bestämmer så får vi ge råd utifrån det önskemålet.

Har fiskat 13 år från en båt med targabåge så jag vet ganska väl hur den inverkar och de eventuella fördelarna väger inte över i långa loppet på en båt som används främst till spinnfiske, mest stör det när det blåser hårt och du fäster drivankaret/ankaret i fören för att möta vågorna och då måste du fiska akterut mer eller mindre och då är den ivägen helt klart.
                  Hej Bosse Rospigg; Jag vet att det är få skribenter här på FiskeSnack som har bråkdelen av dina kunskaper när det gäller såväl aluminium- som plastbåtar, men eftersom Silver-båtarna ändå kommit med i diskussionen kan jag berätta att jag själv ägt två Silver Hawk 1992-98. De var utmärkta att kasta och trolla ifrån och kunde problemfritt köras i både lugn och relativt grov sjö, men den vita plasten invändigt gjorde att man fick vara extra försiktig med vad man hade på fötterna och vilka prylar man ställde på durken. Dubbade Graningekängor och Silver Hawks vita plastdurk blev aldrig riktigt goda vänner!
                  Go for the Big Ones!
                  Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Henrik S Visa inlägg
                    Måste tyvärr inflika att Arronetbåtarna är grova, rejäla och i bra kvalite men bedrövliga i lite högre sjö. Pallar säkert för allt men snacka om att de kör fast i vågorna och går dyngsurt. Anytech 622 CC tycker jag personligen är lättkörd i normalt väder men har aldrig pressat den när det varit 10m/s eller mer. I övrigt när det gäller hög sjö och taskigt väder är det sunt förnuft som slår ut alla båtmodeller...
                    Efter som Arronet fick en beställning på en jävla massa båtar http://www.nordic-sea-angling.se/ som skall gå i nordnorge tror jag inte den går så dåligt i hög sjö.

Kommentera

[QUOTE=Rospigg;489136]Om du hade besvärat dig med att läsa mitt första inlägg i denna tråd så hade du sett att jag valde bort Anytech efter nogranna testkörningar eftersom jag inte gillade sjöegenskaperna, vad jag föreslår i det du citerar är att OM man nu vill köpa en Anytech och tycker att det är besvärligt med grova sidorör och targa så kan den beställas med annat vilket kan vara nyttig info för en spekulant!

Vet inte vilken modell du provat ,men kan då inte hålla med dig om att en Anytec skulle vara svårkörd i vilket väder som helst
                      Kompisen köpte den första som specialbyggdes för trolling med höjda räcken
                      flyttad pulpet mm .Det enda felet jag ser är att jag inte har en själv men det beror på min plånbok ,hade jag pengarna skulle jag inte tveka en sekund på att köpa en 622. Enkelt val iochmed att du kan vara med och bestämma utförande till en viss del

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 852 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka