anytec eller buster? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

anytec eller buster?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
    En Rocad 606 WA har ingen "öppen" däckslösning det är en WA båt och har massor av instängd luft i ruffen inunder den kan ta en bra våg över fören men ändå snabbt stiga till ytan, sen gäller det att vattnet som samlas i aktern snabbt pumpas bort alt länsas av självlänsen men det bör gå fort.
    Skrev WA och HT är bättre/säkrare i öppen sjö.
    Har man för avsikt att fiska gädda i vikar och någon enstaka resa på öppet vatten är naturligtvis det hela ointressant missade kanske något mvh
    OK missförstod din tanke med "öppen" då för en WA har ju inget riktigt fördäck som jag trodde du menade, men helt klart en bra bärkraft i luftkudden i ruffen så då är vi inne på samma linje för öppet vatten vilket jag nog trodde med efter tidigare diskutioner

Kan inte bli nog med läns/pumpkraft de få gånger det blir överbrytning dock så det är värt att tänka på, men det är en annan diskution

En sak och faktiskt det enda jag gillar med Anytech är självlänsarna, det är rejäla rör 2-3 tum och 1 på varje sida och sen en slangbit på utsidan som automatisk faller för och blir backventil när båten inte rör sig framåt eller det rinner ut vatten ur båten, sannolikt bland det bästa i självlänsväg på båtar i den storleken det saknar jag på alla andra fabrikat faktiskt!

Kommentera

Självlänsar usch täckt fördäck och snabba fungerande länspumpar bättre enligt min åsikt iaf.
      Inte direkt ofta man hamnar i de situationerna som tur är men då man slutligen gör det ..... mvh
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Hej.

Helt klart finns det olika syn på vad som som är grov sjö, kanske dags att berätta min syn på det.

Nuvarande innehavare är av plast ca 4.20 lång och planar bara i hyfsad medsjö och hemlängtan. Om jag kan stå i båten och se över vågtopparna brukar jag kalla det vågor och känna mig trygg, visst kan det vara stökigt om det blåser rejält men det går. Kan jag inte se över vågtopparna när jag står upp så brukar jag betrakta det som sjö och vara mer försiktig, då håller jag mig mest innomskärs. Jag föredrar havssjö före innomskärs vågor, dom är lugnare. Vägen till fiskeplattserna går oftast utomskärs, det är helt enkelt en jäkla omväg innomskärs och med en trög båt undviker man omvägar även om det gungar lite. En fyllig för och lite köl gör nuvarande båten trygg i sjön, visst kör den fast lite ibland men dyker aldrig. Skulle den göra det så finns ingen självläns men en bra hink som sitter fast i båten så den inte försvinner. Båten flyter vattenfylld med besättning, det har jag gjort praktiska tester på.

Nästa båt ska ha lite större räckvidd och bättre prestanda. Visst är det trevligt att vara på sjön och åka båt, men det är roligare att fiska. Däremot vill jag ha kvar tryggheten som är inbyggd i plastbaljan, man ska inte vara rädd när man är på sjön då är det inte kul.

Jag har spanat på överbyggda båtar också men det är inget för mig. Jag vill inte sitta inne och åka båt, jag har inget behov av att sova i båten så kupén är bara waste of space, och om jag tyckte targabågen är ivägen så ska vi kanske inte gå in närmre på vad jag tycker om en överbyggnad. Jag fattar poängen med säkerheten, men jag packar hellre en livflotte och nödsändare. Men mest troligt fiskar jag innomskärs om vädert inte tillåter fiske utomskärs.

Nya buster xxl är 6.45, gamla Magnum är 6.20, dessutom är nya xxl mer fyllig i fören. Förarplattsen har dom dock snålat på så det verkar lite äventyr att stå och köra, dessutom sitter man längre fram och det är aldrig bra. Nyare Magnum verkar gå snålare än nya xxl dessutom finns det gott om begagnade magnum.

Just nu väger det över lite mot buster, men det har säkert ändrats tills imorgon.

Kommentera

Gå inte i taket nu har läst ditt svar.
          Helt rätt var och en väljer den båt som passar bäst för egna behov.
          Väljer du öppen sjö har jag bara sagt vad som enligt min erfarenhet är en säkrare båt sen vad du väljer är din ensak.
          Lycka till

Kommentera

kan kanske vara något vet dock inte hur de går med 115hk

Kommentera

Hej,
              Måste bidra lite i den här tråden.
              Jag hade precis samma trevliga bekymmer i våras då jag skulle inhandla ny båt.
              Minna kriterier var 5,5-6 m och självklart en aluminiumbåt.
              Jag har lagt ner x antal timmar på att införskaffa information om båtarna både för och nackdelar.
              Och länge så såg det ut som det skulle bli en Anytec.
              Men det slutade med en Faster 555 och det ångrar jag inte idag.
              Helt klart den bästa av dessa båtar om man summerar alla faktorer.
              Den enda nackdelen ska vara att det är väldigt ont om återförsäljare i sverige, det är en finsk båt.
              Men jag bor i sthlm och det finns återförsäljare på åland så jag tycker inte att det var nått problem.
              Så min råd är kika på Faster båtana, de har fantastiska sjöegenskaper och är väldigt välplannerade med smarta lösningar.
              Finns även en längre modell som heter 610, och kanske var det den man skulle ha inhandlat för att kunna gå i lite grovre sjö men det var priset som avgjorde.
              /Jocke

Kommentera

Ursprungligen postat av Sporrong Visa inlägg
                Hej,
                Jag har lagt ner x antal timmar på att införskaffa information om båtarna både för och nackdelar.
                Den enda nackdelen ska vara att det är väldigt ont om återförsäljare i sverige, det är en finsk båt.
                Men jag bor i sthlm och det finns återförsäljare på åland så jag tycker inte att det var nått problem.
                Så min råd är kika på Faster båtana, de har fantastiska sjöegenskaper och är väldigt välplannerade med smarta lösningar.
                Finns även en längre modell som heter 610, och kanske var det den man skulle ha inhandlat för att kunna gå i lite grovre sjö men det var priset som avgjorde.
                /Jocke
                Hej Jocke, vill bara uypplysa dig om att det finns en återförsäljare av Faster i Stockhom. Närmare bestämt i Sollentuna börjar A... och slutar på ...stons.

//Magnus

Kommentera

Ursprungligen postat av Sporrong Visa inlägg
                  Hej,
                  /Jocke
                  Precis..

Kommentera

Ursprungligen postat av agh Visa inlägg
                    Hej.

Helt klart finns det olika syn på vad som som är grov sjö, kanske dags att berätta min syn på det.

Nuvarande innehavare är av plast ca 4.20 lång och planar bara i hyfsad medsjö och hemlängtan. Om jag kan stå i båten och se över vågtopparna brukar jag kalla det vågor och känna mig trygg, visst kan det vara stökigt om det blåser rejält men det går. Kan jag inte se över vågtopparna när jag står upp så brukar jag betrakta det som sjö och vara mer försiktig, då håller jag mig mest innomskärs. Jag föredrar havssjö före innomskärs vågor, dom är lugnare. Vägen till fiskeplattserna går oftast utomskärs, det är helt enkelt en jäkla omväg innomskärs och med en trög båt undviker man omvägar även om det gungar lite. En fyllig för och lite köl gör nuvarande båten trygg i sjön, visst kör den fast lite ibland men dyker aldrig. Skulle den göra det så finns ingen självläns men en bra hink som sitter fast i båten så den inte försvinner. Båten flyter vattenfylld med besättning, det har jag gjort praktiska tester på.

Nästa båt ska ha lite större räckvidd och bättre prestanda. Visst är det trevligt att vara på sjön och åka båt, men det är roligare att fiska. Däremot vill jag ha kvar tryggheten som är inbyggd i plastbaljan, man ska inte vara rädd när man är på sjön då är det inte kul.

Jag har spanat på överbyggda båtar också men det är inget för mig. Jag vill inte sitta inne och åka båt, jag har inget behov av att sova i båten så kupén är bara waste of space, och om jag tyckte targabågen är ivägen så ska vi kanske inte gå in närmre på vad jag tycker om en överbyggnad. Jag fattar poängen med säkerheten, men jag packar hellre en livflotte och nödsändare. Men mest troligt fiskar jag innomskärs om vädert inte tillåter fiske utomskärs.

Nya buster xxl är 6.45, gamla Magnum är 6.20, dessutom är nya xxl mer fyllig i fören. Förarplattsen har dom dock snålat på så det verkar lite äventyr att stå och köra, dessutom sitter man längre fram och det är aldrig bra. Nyare Magnum verkar gå snålare än nya xxl dessutom finns det gott om begagnade magnum.

Just nu väger det över lite mot buster, men det har säkert ändrats tills imorgon.
                    Hej igen Anders Henriksson; Du är riktigt bra påläst. Min gamla Buster Magnum från 1998 är 6,20 m lång, 2,20 m bred, har 940 liter flytmedel, är avsedd för 8 personer och ska väga 626 kilo men väger drygt 20 kilo till genom extra längsgående balkförstärkningar invändigt.

2008 års Buster Magnum är 6,70 m lång, 2,40 m bred, har 1.000 liter flytmedel, är avsedd för 8 personer och väger 928 kilo utan extra förstärkningar, vilka troligtvis är helt onödiga.

Det finns några detaljer som jag personligen inte är överförtjust i hos de nya Buster aluminiumbåtarna. Det är finrumsfåtöljerna, finrumssoffan bak och att den råa aluminiumytan numera är målad och därför under en tioårsperiod kanske blir lite svårare att göra ren från alger, havstulpaner och andra beläggningar.

En ny Buster som jag gärna vill ha en åktur i är XXL AWC som enligt Fiskars ska vara en båt för alla väder - och alla vatten, kanske något för Gös-Ulla och mig om Mälaren stiger 2 meter och vi nu går en ny istid till mötes?

Buster & Yamaha for ever!
                    Old Firehand
                    www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
                    Senast ändrad av Old Firehand; 2009-10-10, 17:40.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                      Hej igen Anders Henriksson; Du är riktigt bra påläst. Min gamla Buster Magnum från 1998 är 6,20 m lång, 2,20 m bred, har 940 liter flytmedel, är avsedd för 8 personer och ska väga 626 kilo men väger drygt 20 kilo till genom extra längsgående balkförstärkningar invändigt.

2008 års Buster Magnum är 6,70 m lång, 2,40 m bred, har 1.000 liter flytmedel, är avsedd för 8 personer och väger 928 kilo utan extra förstärkningar, vilka troligtvis är helt onödiga.

Det finns några detaljer som jag personligen inte är överförtjust i hos de nya Buster aluminiumbåtarna. Det är finrumsfåtöljerna, finrumssoffan bak och att den råa aluminiumytan numera är målad och därför under en tioårsperiod kanske blir lite svårare att göra ren från alger, havstulpaner och andra beläggningar.

En ny Buster som jag gärna vill ha en åktur i är XXL AWC som enligt Fiskars ska vara en båt för alla väder - och alla vatten, kanske något för Gös-Ulla och mig om Mälaren stiger 2 meter och vi nu går en ny istid till mötes?

Buster & Yamaha for ever!
                      Old Firehand
                      www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
                      Firehand det kallar jag båt! riktigt fin och vi är överens om motorvalet utan tvekan dock blir det nog en dyr historia.... mvh

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 852 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka