Polyesterproblem/härdning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Polyesterproblem/härdning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Polyesterproblem/härdning

Hmmm...fallande temperaturer ställer till problem för mig i mitt kallgarage där jag håller på att plasta min båt. Tror att det är just temperaturen som gör att plasten inte härdar ut utan istället förblir som en tuggummismet. Sååååå...om man väntar tillräckligt länge...härdar den då till slut iallafall?
    Har idag kväll lagt ett glasfiberlager och plastat detta....lade över en lättpress och ställde en liten byggfläkt inunder...kan det funka tros?

Ursprungligen postat av Antevanten Visa inlägg
    Hmmm...fallande temperaturer ställer till problem för mig i mitt kallgarage där jag håller på att plasta min båt. Tror att det är just temperaturen som gör att plasten inte härdar ut utan istället förblir som en tuggummismet. Sååååå...om man väntar tillräckligt länge...härdar den då till slut iallafall?
    Har idag kväll lagt ett glasfiberlager och plastat detta....lade över en lättpress och ställde en liten byggfläkt inunder...kan det funka tros?
    det kommer funka kalas! Nemas problemas!
    Har plastat i en lekstuga som var oisolerad mitt i vintern och hade bara en kupe' värmare! Och det härdade kalas!

Kommentera

Jamen dåså!! Alt får jag låna verkstan på jobbet i helgen men det är så bökigt med det där larmet som ska loggas på/loggas av....

Kommentera

Ursprungligen postat av Antevanten Visa inlägg
        Hur gammal är härdaren? är den mer än 6 mån skulle inte jag ta risken. vet det av egen erfarenhet...

Kommentera

Inte så gammal men bruten förpackning sedan typ 3 veckor i tiden...

Kommentera

Ursprungligen postat av Holme Visa inlägg
            Hur gammal är härdaren? är den mer än 6 mån skulle inte jag ta risken. vet det av egen erfarenhet...
            Håller med dig om det! Grejorna måste vara fräscha! Då kommer det funka klockrent med press och byggfläkt! Är grejorna gamla kommer det aldrig att härda ordentligt!

Kommentera

Om man läser på polyesterburken rekommenderas givetvis rumstemperatur. Men det står även att om det är kallare kan mängden härdare ökas, upp till 100%. Detta gäller biltemas grejer men bör väl stämma med övriga fabrikat oxå.
              Mvh Micke

Kommentera

Använd pressening och byggfläkt. Även om det härdar i kalla temperaturer så kan bindningen mellan polyestern o båten bli svag. Är det lagningar i tunna material typ skrovsida där man inte kan slipa ner tillräckligt stort överlapp för att få en bra bindning så är det bättre att använda epoxy. Dyrare men betydligt starkare.

Kommentera

Ingen plastning om inte rätt temperatur förhållanden är möjliga samt härdare speciellt och plast i andra hand är färskvaror.
                  Följer man inte detta kastar man bort sitt arbete och vem har råd med detta!
                  Bara en kladdig smet att röja.
                  Grundtips färska grejor samt kontrollerade förhållanden om inte möjligt så blir det TVn lycka till
                  I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av Cliff Barnes Visa inlägg
                    Använd pressening och byggfläkt. Även om det härdar i kalla temperaturer så kan bindningen mellan polyestern o båten bli svag. Är det lagningar i tunna material typ skrovsida där man inte kan slipa ner tillräckligt stort överlapp för att få en bra bindning så är det bättre att använda epoxy. Dyrare men betydligt starkare.
                    Där håller jag inte med dej alls plast och epoxi bör inte blandas varken som lagning eller vad som helst endast som grundfärg på det fixade polyester/glasfiber skrovet under vattenlinjen
                    Ovan vattenlinjen används polyuretan färger
                    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 832 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka