Laga gelcoatskador - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Laga gelcoatskador

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Laga gelcoatskador

En av fördelarna med plastbåtar ska ju vara att de är så himla lätt att laga men jag får inte till lagningarna nåt bra.
    Hade lite skador på en steglist i skrovet, slipade rent och blottade polyestern ca en meter långt på steglisten.
    Enligt vad jag kollat så är det epoxyspackel man ska använda så jag la på det.
    Antingen så är jag otroligt dålig med spackelspaden eller så är det ganska svårt att spackla upp en steglist. Slutade med att jag la på lite extra som jag sedan skulle slipa bort så det blev jämnt och snyggt. Epoxyspackel är ju så jäkla hårt att jag tycker det är jättesvårt att slipa ner det i nivå med omgivande gelcoat utan att man råkar slipa bort gelcoaten helt och hållet och har en ny skada att laga.

Men jag har samma problem med topcoat.
    När man ska slipa ner lagningen i nåvå så vill man ju köra med en stor kloss för att få det jämt men då slipar man ju omgivande gelcoat lika mycket och riskerar nya hål.

Kanske låter som jag gnäller och det gör jag nog, Lite bråttom har jag nog också när jag håller på.
    Jag har en gammal båt som jag kan prova med utan att det gör så mycket så jag vill verkligen lära mig det här och få det bra.

Någon som har några tips om hur det funkar för er.
    Spacklar ni slätt direkt eller spacklar ni upp skadan för att sedan slipa ner i nivå.
    Vad använder ni att spackla med. Tycker det är svårt med spackelspadar som är flexibla då ytan inte är rak och funderar på om man skulle haft något styvare.
    Vad slipar ni med. Handslip eller någon slags maskin (planslip, excenterslip?). Täcker ni området runt med något som man inte kan slipa igenom så lätt.

Alla tips emottages vänligt

MVH
    Fredrik

Det finns att köpa gelcoatspackel som är hyfsat lätt att spackla med och det finns att köpa i olika färger.
    Försök att spackla lite över färdig nivå då det brukar krympa lite vid härdning
    När man ska slipa till lagningen så använd så fint papper som möjligt 800 eller 1200 så är risken mindre att man slipar igenom på materialet runt lagningen. Det är bättre att börja med ett för fint papper än att böra med ett för grovt. Ett grovt papper tar bort för mycket material
    En bra Excenterslipmaskin är en stor hjälp när man ska slipa typ: http://www.mirka.se/CA00855E-A1BA-47...E7DCB15C.W5Doc
    Ett bra papper http://www.mirka.se/Q_Silver_plast?m...-7DD9FBCC90AC&

Slipar man igenom på sidan om skadan så får man lägga på vanlig gelcoat och det är bra att lägga på en lite större yta brukar vara lite lättar att få det slätt

Sen så polera av ytan med autosol kan behövas göra flera gånger och tvättas av med bara vatten mellan poleringarna

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av fhogberg Visa inlägg
      En av fördelarna med plastbåtar ska ju vara att de är så himla lätt att laga men jag får inte till lagningarna nåt bra.
      Hade lite skador på en steglist i skrovet, slipade rent och blottade polyestern ca en meter långt på steglisten.
      Enligt vad jag kollat så är det epoxyspackel man ska använda så jag la på det.
      Antingen så är jag otroligt dålig med spackelspaden eller så är det ganska svårt att spackla upp en steglist. Slutade med att jag la på lite extra som jag sedan skulle slipa bort så det blev jämnt och snyggt. Epoxyspackel är ju så jäkla hårt att jag tycker det är jättesvårt att slipa ner det i nivå med omgivande gelcoat utan att man råkar slipa bort gelcoaten helt och hållet och har en ny skada att laga.

Men jag har samma problem med topcoat.
      När man ska slipa ner lagningen i nåvå så vill man ju köra med en stor kloss för att få det jämt men då slipar man ju omgivande gelcoat lika mycket och riskerar nya hål.

Kanske låter som jag gnäller och det gör jag nog, Lite bråttom har jag nog också när jag håller på.
      Jag har en gammal båt som jag kan prova med utan att det gör så mycket så jag vill verkligen lära mig det här och få det bra.

Någon som har några tips om hur det funkar för er.
      Spacklar ni slätt direkt eller spacklar ni upp skadan för att sedan slipa ner i nivå.
      Vad använder ni att spackla med. Tycker det är svårt med spackelspadar som är flexibla då ytan inte är rak och funderar på om man skulle haft något styvare.
      Vad slipar ni med. Handslip eller någon slags maskin (planslip, excenterslip?). Täcker ni området runt med något som man inte kan slipa igenom så lätt.

Alla tips emottages vänligt

MVH
      Fredrik
      Skulle föredra polyester spackel på plastbåt detta är nämligen vad båten är gjord av polyester inte epoxi.
      Finns en massa olika sorter Plastic padding är en finns även spackel med riven glasfiber och en massa olika hårdhets kvaliteer.
      Plåtremsor värmelimmade dit kan vara användbart som form att spackla emot om du bygger kanter för att sedan slipa jämnt.
      Tycker det är lätt och enkelt men ska du syssla med sådant så är tålamod bra att ha, bara skit på tvn iaf lycka till
      PS väl genomförd lagning vill gärna täckas av en bra epoxi grundfärg iaf under vattenlinjen.
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
      18 svar
      5 862 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Lärka
      av Lärka